Ülkemizde Milli Eğitim Sistemi içerisinde son on yıldır bazı pilot okullarda uygulanmaya başlanan stratejik planlama çalışmaları 2010 yılından itibaren tüm okullar için zorunlu hale getirilmiştir. Stratejik planlama olarak adlandırılsa da, uygulamanın kapsamının planlamadan ibaret olmadığı görülmektedir. Planlama aşamasından sonra uygulama ve sonuçların izlenme ile değerlendirilmesini de kapsadığı için uygulanmaya çalışılan yaklaşımın stratejik yönetim olduğu söylenebilir. Okullarda uygulanmakta olan stratejik yönetim çalışmalarının başarısı aşamalarının belirlenen esaslara uygun olarak yürütülmesine bağlıdır. Araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında bu aşamaların, DPT Kalkınma Bakanlığı tarafından 2006 yılında hazırlanan Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzuna ne ölçüde uygun olarak yürütüldüğünü ve stratejik yönetimden beklenen yararların ne düzeyde gerçekleştiğini öğretmenlerin bakış açısıyla belirlemektir. Bu araştırma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2013 yılında Ankara ili Etimesgut ilçesinde ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Alt grupların hedef evreni temsil edebilmelerini güvence altına almak için “tabakalı örnekleme” yöntemi benimsenmiştir. Öğretmenlerin stratejik yönetim çalışmaları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla, ilk kez bu araştırmada kullanılmak üzere araştırmacılar tarafından beşli Likert biçiminde anket formu hazırlanmıştır. İki bölümden oluşan anketin birinci bölümünde öğretmenlerin demografik özellikleri, ikinci bölümünde, okul stratejik yönetim etkinliklerinin değerlendirilmesine yönelik 48 ifade yer almıştır. Bu ifadeler stratejik yönetim çalışmalarının aşamaları temel alınarak beş ayrı başlık altında gruplandırılmıştır. Bu gruplandırmayla araştırmanın alt problemlerine cevap aranmıştır. Araştırmadan elde edilen en önemli bulgu, okullarındaki stratejik yönetim çalışmaları sırasında Kılavuza orta düzeyde uyulduğunun ve stratejik yönetimden beklenen yararların orta düzeyde gerçekleştiğinin öğretmenler tarafından, ifade edilmiş olmasıdır
In our country, strategic planning studies which have been implemented at some pilot schools in the National Education System over the last ten years have become compulsory for all schools since 2010. Although it is called strategic planning, we can see that the scope of the application is not limited only with the planning phase Since the application also includes the monitoring and evaluation of the results after the planning phase, the system which is being implemented could be said to be a strategic management. The success of strategic management activities implemented at schools depends on conducting their stages in accordance with the specified principles. The aim of this research is to find out to what extent these stages in secondary schools are compatible with the “Strategic Planning Guide for Public Administrations” prepared by the DTP and to determine the realization level of the expected benefits of this strategic planning from the teachers’ perspectives. This research is a descriptive study where the scanning model was applied. The population of this survey was made up of the teachers that served at secondary schools in Etimesgut, a district of Ankara, in 2013. The “stratified sampling” method was adopted to ensure that the population was well represented.For the purpose of identifying the opinions of the teachers about strategic planning studies, a survey comprising of 5-point Likert scales prepared by the researcher was used for the first time in this survey. There were totally 48 statements in this survey consisting of two parts; identifying the teachers’ demographic characteristics in the first part and evaluating the activities of strategic planning in the second part. These questions were grouped under 5 different headings and the answers for these sub-problems were investigated.It is the most important outcome of this research that school strategic management activities were only moderately compatible with the principles of the Guide and the expected benefits from the strategic management were also realized at the medium-level, as stated by the teachers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 8 |