The purpose of this research is to perform a theme-based content analysis on the studies that focused on the mentor aspect of teaching practice, which has an important place in teacher education. In this study in which the database was composed of documents, the main themes reflected by the studies on this subject were attempted to be determined by performing content analysis on the studies with the focus of "mentor" and "mentoring" in teaching practice. To identify the studies to be included in the analysis, the concepts of “mentor and mentoring” were used. The literature review was limited to the last ten years (2011-2021). The scope of the studies obtained was examined in the context of the purpose of the study and it was attempted to determine the research areas and focus topics. Content analysis is functionalized especially in constructing the themes. The themes that stood out as a result of the analysis were “perceptions, opinions and expectations”, “communication”, “the role of technology and the online mentoring process”, “effective feedback process”, and “comparative studies”. While presenting findings, sample studies were presented in the framework of identified themes. The findings showed that mentoring including mentors in teaching practicum, as a research area with various aspects, was analyzed in studies conducted with various stakeholder groups in both national and international literature. The findings were discussed in the context of teacher education, teaching practicum and mentoring practices.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen yetiştirmede önemli bir yeri olan öğretmenlik uygulamasında uygulama öğretmenine odaklanan çalışmalar üzerinde tema odaklı bir içerik analizi yapmaktır. Dokümanların veri tabanını oluşturduğu çalışmada, öğretmenlik uygulamasında “uygulama öğretmeni” ve “danışmanlık süreci” odaklı çalışmalar üzerinde içerik analizi gerçekleştirilerek, bu konuda yapılan çalışmaların yansıttığı temel temalar belirlenmeye çalışılmıştır. Analize dahil edilecek araştırmaların belirlenmesinde anahtar kelimeler olarak “uygulama öğretmeni (mentor)” ve “danışmanlık süreci (mentoring)” kavramları kullanılmıştır. Alanyazın taraması, son on yıl (2011-2021) ile sınırlı tutulmuştur. Elde edilen araştırmaların kapsamı, çalışmanın amacı bağlamında incelenerek araştırma alanları ve odak konuları belirlenmeye çalışılmıştır. İçerik analizi özellikle temaların belirlenmesinde işlevselleştirilmiştir. Analiz sonucunda öne çıkan temalar “algı, görüş ve beklentiler”, “iletişim”, “teknolojinin rolü ve çevrimiçi danışmanlık süreci”, “etkili geribildirim süreci” ve “karşılaştırmalı çalışmalar” olmuştur. Bulguların sunumunda belirlenen temalar çerçevesinde çalışma örneklerine yer verilmiştir. Bulgular, öğretmenlik uygulaması kapsamında uygulama öğretmenleri de dahil danışmanlık sürecinin farklı yönleriyle incelenen bir araştırma alanı olarak, hem ulusal hem de uluslararası alanyazında çeşitli paydaş grupları ile yürütülen araştırmalarda ele alındığını göstermiştir. Elde edilen bulgular öğretmen yetiştirme, öğretmenlik uygulaması ve danışmanlık süreci bağlamında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Submission Date | December 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 21 |