Masallar, bireyin ruhsal gelişimini ve toplumla olan ilişkisini simgesel düzlemde ifade eden anlatılardır. Psikanalitik kuram; bilinçdışı, arzu ve kimlik oluşumu gibi kavramlar çerçevesinde masalların psikolojik yapısını çözümlemek için işlevsel bir araç sunar. Jacques Lacan’ın özneleşme sürecine dair geliştirdiği “ayna evresi”, “öteki”, “eksiklik”, “nesne a” ve “simgesel düzen” gibi kavramlar, masalların ruhsal çözümlemeye dayalı yorumlanmasında yeni bir perspektif sağlar. Bu çalışmada, Nedim Bakırcı’nın Niğde Masalları adlı çalışmasında bulunan Altın Bülbül masalı, Lacan’ın psikanalizi çerçevesinde incelenmiştir. Masalda öznenin eksiklikle yüzleşmesi, arzu nesnesine yönelmesi, simgesel düzenle çatışması ve sonunda toplumsal düzende yer edinmesi gibi süreçler Lacancı kavramlar eşliğinde analiz edilmiştir. Kahramanın yolculuğu boyunca geçirdiği dönüşümler, onun imgesel, simgesel ve gerçek düzleme dair yapısal bir serüvenini ortaya koymaktadır. Çözümlemeler sonucunda Altın Bülbül masalının, öznenin arzusal ve toplumsal yapılanmasının masalsı bir temsili olduğu görülmüştür. Bu yönüyle çalışma, Lacancı psikanalizin halk anlatılarına uygulanabilirliğini göstermekte ve masalların çok katmanlı yapısını ortaya koyan derinlikli bir kuramsal okuma sunmaktadır.
Fairy tales are narratives that symbolically express an individual’s psychological development and their relationship with society. Psychoanalytic theory offers a functional tool for analyzing the psychological structure of fairy tales through concepts such as the unconscious, desire, and identity formation. Jacques Lacan’s concepts regarding the process of subjectivation such as the “mirror stage,” the “Other,” “lack,” “object a,” and the “symbolic order” provide a new perspective for interpreting fairy tales through psychodynamic analysis. In this study, the tale The Golden Nightingale from Nedim Bakırcı’s Niğde Tales has been examined within the framework of Lacanian psychoanalysis. The tale has been analyzed in light of Lacanian concepts, focusing on the subject’s confrontation with lack, orientation toward the object of desire, conflict with the symbolic order, and eventual integration into the social structure. The protagonist’s transformations throughout the journey reveal a structural passage through the imaginary, symbolic, and real registers. As a result of the analysis, The Golden Nightingale emerges as a fairy-tale representation of the subject’s desiring and social structuring. In this respect, the study demonstrates the applicability of Lacanian psychoanalysis to folk narratives and offers a theoretical reading that uncovers the multilayered structure of fairy tales.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Folk Literature |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | August 2, 2025 |
| Acceptance Date | October 4, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |