Bu makale, XX. yüzyıl âşıklık geleneğinin önde gelen temsilcilerinden Âşık Davut Sularî’nin “Muhammed Ali Kendidir” başlıklı deyişini, inisiyasyon sürecine ait bir motif olan “inisiyatik ölüm ve diriliş” bağlamında genelden özele inen bir yöntemle incelemektedir. İnisiyasyon; kabile inisiyasyonlarında biyolojik erginlenmeyi, dinî inisiyasyonda profan düzlemden kutsal bilgiye geçişi, büyülü-şamanik inisiyasyonda ise büyülü güçlerin elde edilmesini sağlayan bir dönüşüm sürecidir. “İnisiyatik ölüm ve diriliş” ise eski benliğin çözülüp hakikate yönelen yeni bir kimliğin doğuşunu temsil eden sembolik bir deneyimdir. Bu zeminden hareketle hem bade içmiş bir âşık hem de Alevi dedesi kimliğiyle Davut Sularî, dinî ve büyülü-şamanik inisiyasyon biçimlerini birleştiren bir eşik kimlik olarak değerlendirilmektedir. Sularî’nin geçirdiği inisiyasyon biçimlerini yansıttığı tespit edilen bu deyiş, “Deyişte Kutsal Çağrı”, “Deyişte İnisiyasyon Öncesi Sınav”, “Deyişte İnisiyatik Ölüm” ve “Deyişte İnisiyatik Diriliş” olmak üzere dört başlıkta incelenmektedir. Bu başlıklarda sırasıyla deyişteki motifler aracılığıyla âşığın kutsal varoluş alanına nasıl geçtiği, görevle donanmadan önce metafizik düzlemde nasıl sınandığı, benliğinin çözülerek nasıl yeniden kurulduğu ve dirilerek kutsal görevle nasıl donandığı açıklanmaktadır. Âşığın, kendi tecrübesini anlatırken Alevi-Bektaşi edebiyatına özgü motifleri kullandığı ve şamanlaşma sürecinde görülen inisiyasyon aşamalarının bir benzerini aktardığı saptanmıştır. Böylece deyişin “inisiyatik ölüm ve diriliş” sürecini içeren büyülü-şamanik bir inisiyasyon bildirisi olarak âşığın hakikate erişini ve kutsal bilginin taşıyıcısı oluşunu edebî düzlemde yansıttığı sonucuna ulaşılmıştır.
This study examines the poetic deyish titled “Muhammed Ali Kendidir” (Muhammad Ali is Himself, interpreted as Unity Itself) by Âşık Davut Sularî, one of the leading figures of the 20th-century âşık tradition, within the framework of the motif of “initiatic death and resurrection” related to the initiation process, using a top-down analytical approach descending from the general to the specific. Initiation is a transformative process marking biological maturation in tribal rituals, the transition from the profane realm to sacred knowledge in religious initiation, and the acquisition of supernatural powers in magico-shamanic initiation. “Initiatic death and resurrection,” in turn, symbolize the dissolution of the old self and the emergence of a renewed identity directed toward Truth. With his dual identity as a bade-inspired âşık and an Alevi dede, Davut Sularî is interpreted as a liminal figure uniting religious and magico-shamanic modes of initiation. The deyish, reflecting the initiatory phases Sularî experienced, is examined under four main headings: “The Sacred Call,” “The Pre-Initiation Test,” “Initiatic Death,” and “Initiatic Resurrection.” These sections respectively illustrate how the âşık entered the sacred domain, underwent metaphysical trials, experienced dissolution and reconstitution of the self, and was resurrected to assume the sacred mission. It has been identified that Sularî employed motifs peculiar to Alevi-Bektashi literature to convey the initiatory stages parallel to shamanization. Thus, the deyish, as a magico-shamanic initiation manifesto encapsulating the theme of “initiatic death and resurrection,” literarily reflects the âşık’s attainment of Truth and his role as the bearer of sacred knowledge.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Folk Literature |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 27, 2025 |
| Submission Date | September 22, 2025 |
| Acceptance Date | November 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |