This study aims to evaluate the competitiveness in European banking industry. For this purpose, 5 European countries, which have the highest GDP, are considered in this study that are Germany, France, United Kingdom, Italy, and Spain. Moreover, 6 different criteria are selected based on the literature review. Fuzzy AHP method is considered to understand the significance of the dimensions and criteria. On the other side, fuzzy TOPSIS model is used to rank these 5 European countries according to competitiveness in the banking industry. The findings show that low cost is the most significant criterion for this condition. In addition to this issue, it is also concluded that Germany and France are on the first ranks regarding the competitiveness in the banking industry. Hence, it is recommended that European banks should firstly concentrate on the cost effectiveness in order to increase the competitive power. In this framework, a detailed analysis should be conducted to understand which cost types are greater in comparison with the others. Hence, it can be possible to minimize the costs of the banks so that these banks can offer lower prices to their customers. This situation has a positive impact on the competitive power of the banks.
Bu çalışma, Avrupa bankacılık sektöründeki rekabet gücünü değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, en yüksek GSYİH'ye sahip 5 Avrupa ülkesi olan Almanya, Fransa, Birleşik Krallık, İtalya ve İspanya bu çalışmanın kapsamına dahil edilmiştir. Ayrıca, literatür taraması sonuçlarına göre, 6 farklı kriter seçilmiştir. Bulanık AHP yöntemi ile boyutların ve kriterlerin önem ağırlıkları hesaplanmıştır. Öte yandan, bulanık TOPSIS modeli, bankacılık sektöründeki rekabet gücüne göre bu 5 Avrupa ülkesini sıralamak için kullanılmaktadır. Bulgular düşük maliyetin bu durum için en önemli kriter olduğunu göstermektedir. Bu konuya ek olarak, Almanya ve Fransa'nın da bankacılık sektöründe rekabet gücü açısından ilk sıralarda yer aldığı sonucuna varılmıştır. Bu nedenle Avrupa bankalarının rekabet gücünü artırmak için öncelikle maliyet etkinliğine odaklanmaları önerilmektedir. Bu çerçevede, hangi maliyet türlerinin diğerlerine göre daha yüksek olduğunu anlamak için ayrıntılı bir analiz yapılmalıdır. Böylelikle, bu bankaların müşterilerine daha düşük fiyatlar sunabilmeleri için bankaların maliyetlerini minimize edebilmek mümkün olabilecektir. Bu durum, bankaların rekabet gücünün artmasına katkı sağlayacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2021 |
Submission Date | December 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |