Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini internet üzerinden gönüllü katılım sağlayan 208 (119 kadın ve 89 erkek) ön lisans, lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Beck (1976) tarafından geliştirilen Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Baltaş (1999) tarafından geliştirilen ve Bahçeci (2006) tarafından güncellenen Sınav Kaygı Ölçeği (SKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde; pearson momentler çarpımı korelasyonu, bağımsız örneklem t-testi ve anova teknikleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan öğrencilerin depresyon düzeyi puanları ortalaması (11,78) hafif depresyon düzeyine ve kaygı düzeyleri puanları ortalaması (85,60) ise orta şiddette sınav kaygı düzeyine karşılık geldiği saptanmıştır. Buna göre üniversite öğrencilerinin depresyon düzeyleri ve sınav kaygı düzeyleri arasında orta düzeyde (r=0,688) ve pozitif yönde anlamlı ilişki vardır. Araştırmada ele alınan değişkenlerden cinsiyet ve yaş aralıklarına göre öğrencilerin depresyon ve sınav kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ancak üniversite öğretim kademeleri ve fakülte değişkeni açısından anlamlı bir ilişkinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
In this study, the relationship between university students test anxiety levels and depression levels was examined. The sample of the study consists of 208 (119 women and 89 men) associate, undergraduate and postgraduate/doctorate students participating voluntarily over the internet. In data collection process, Beck Depression Inventory (BDI) developed by Beck (1976) and Exam Anxiety Scale (SCR) developed by Baltaş (1999) and updated by Bahçeci (2006) were used. Pearson product-moment correlation, independent sample t-test and anova techniques were applied to analysis the data of study. According to the findings of the research, it was determined that the average score of depression level (11.78) of the students participating in the study corresponds to mild depression level and the average of anxiety level scores (85.60) corresponds to moderate level of test anxiety. Accordingly, there is a moderate (r=0.688) and positive significant relationship between the depression levels and test anxiety levels of university students. It was concluded that there was no significant difference between the depression and test anxiety levels of the students according to gender and age ranges, among the variables considered in the study, but there was a significant relationship in terms of university levels and faculty variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | June 6, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |