Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 172 - 192, 31.12.2023
https://doi.org/10.35235/uicd.1310776

Öz

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini internet üzerinden gönüllü katılım sağlayan 208 (119 kadın ve 89 erkek) ön lisans, lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Beck (1976) tarafından geliştirilen Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Baltaş (1999) tarafından geliştirilen ve Bahçeci (2006) tarafından güncellenen Sınav Kaygı Ölçeği (SKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde; pearson momentler çarpımı korelasyonu, bağımsız örneklem t-testi ve anova teknikleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan öğrencilerin depresyon düzeyi puanları ortalaması (11,78) hafif depresyon düzeyine ve kaygı düzeyleri puanları ortalaması (85,60) ise orta şiddette sınav kaygı düzeyine karşılık geldiği saptanmıştır. Buna göre üniversite öğrencilerinin depresyon düzeyleri ve sınav kaygı düzeyleri arasında orta düzeyde (r=0,688) ve pozitif yönde anlamlı ilişki vardır. Araştırmada ele alınan değişkenlerden cinsiyet ve yaş aralıklarına göre öğrencilerin depresyon ve sınav kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ancak üniversite öğretim kademeleri ve fakülte değişkeni açısından anlamlı bir ilişkinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdallah, A. R. & Gabr, H. M. (2014). Depression, anxiety and stress among first year medical students in an Egyptian public university. International Research Journal of Medicine and Medical Sciences, 2(1), 11-19.
  • Akboy, R. (1990). Öğretmen adaylarında durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması ve kaygı alanlarının saptanması. İzmir: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Yayınları
  • Akvardar, Y., Demiral, Y., Ergör, G., Ergör, A., Bilici, M. ve Özer, Ö. A. (2003). “Substance use in a sample of Turkish medical students”, Drug and alcohol dependence, 72(2), 117-121.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). DSM-5 Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. (Çev. E. Köroğlu). Boylam Psikiyatri Enstisü. (1. baskı). Ankara: Hby yayıncılık.
  • Aydın, A. ve Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2017, 17 (4): 715-722
  • Aydoğmuş, E. (2016). Öğrencilerin algıladıkları öğretmen tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aygül I., Şahin M., Ünübol B. (2023). Madde Kullanım Bozukluğu Tanılı Bireylerde Yeme Bozuklukları, Duygusal Yeme ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi. Bağımlılık Dergisi. 24(4): 417-427.
  • Aysan, F. ve Bozkurt, N. (2000). Bir grup üniversite öğrencisinin kullandığı başa çıkma stratejileri ile depresif eğilimleri ve olumsuz otomatik düşünceleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 25-38.
  • Ayverdi, M. (1990). Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerinin Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara (Sosyal Bilimler Enstitüsü). Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi Dersinde Portfolyo Kullanmanın Öğrencilerin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü-Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi-Ankara
  • Bahçeci, D. ve Kuru, M. (2008). Portfolyo Değerlendirmenin Üniversite Öğrencilerinin Öz-Yeterlik Algısı ve Yaşam becerileri Üzerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). Cilt 9, Sayı 1, (97- 111).
  • Baltaş, A. (2007). Stres altında ezilmeden öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. Remzi Kitabevi, 17. Basım. İstanbul.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1999). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beck, A. T. (1976). Cognitive theraphy and the emotional disorders. New York: International Univesity Press.
  • Bernstein, G. A. (1991). Comorbidity and severity of anxiety and depressive disorders in a clinic sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 30:43-50.
  • Biçer, U. (2015) Sınav Kaygısını Yenmek İçin 16 Etkin Uygulama, Cinius Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim Dergisi, cilt 29, sayı 133(52-59)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, A., Şahin, H., Akıncı Demirbaş, E. (2017). 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2).
  • Çam Çelikel, F. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45, 122-129.
  • Çam, O., ve Engin, E. (2014). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çoban, A. E., ve Karaman, N. G. (2013). Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, kaygı ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmaları, 2(2), 78-88.
  • Çoşkun, F. (2017). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançları ve anne-baba tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Toros Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Çutuk, Z. A. (2017). Ergenlik Döneminde Depresyon, Kaygı ve Stres. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5(1), (110-137).
  • Craig, S. & Norton, E. D. (2000). Comparison of the Beck depression inventory-II and the inventory to diagnose depression: Implications for community counselors. Community College Journal of Research and Practice, 24(6), 495-595.
  • Daymaz, S. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin anne baba beklentileri ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Davison, G. & Neale, J. (2013). Abnormal psychology. Ringbound: Wiley.
  • Demirbağ, E. (2013). Depresyonun sağaltımında sorun çözme eğitiminin etkililiği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Universitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Psikiyatri Anabilim Dalı, Aydın.
  • Deveci, S., Ulutaşdemir, N. ve Açık, Y. (2013). Bir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresyon Belirtilerinin Görülme Sıklığı ve Etkileyen Faktörler. Fırat Tıp Dergisi. 18(2): 98-102.
  • Doğan, O. ve Gülmez, H. (1995). Ruhsal Bozuklukların Epidemiyolojisi. Sivas: 15. Dordi Nejad, F. G., Hâkimi, H., Ashouri, M., Dehghani, M., Zeinali, Z., Daghighi, M. S. & Bahrami, N. (2011). On the relationship between test anxiety and academic performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3774–3778.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.
  • Dündar, S., Yapıcı, Ş. ve Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1).
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne-baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Enright, M., Baldo, T.D. & Wykes, Scott, D. (2000) “The Efficacy of Eye Movement Desensitization and Reprocessing Therapy Technique in Teh Treatment of Test Anxiety of College Students”. Journal of College Counselling, Spring 2000 V. 3 Issue 1, P. 36, 13 p.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası Duyarlılık ve Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi. Cilt-, Sayı 14, (129 – 155)
  • Erzen, E. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik ve aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. Journal of Human Sciences 11(2):401-419
  • Genç, M., Eğri M., Güneş G., Kurçer M., Pehlivan E., Özcan E. ve Ünal, S. (1999). Öğrenci seçme sınavına girecek öğrencilerin sınav kaygısı düzeyleri. İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 6(1), 38- 41.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1:11.
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Boyuneğicilik Düzeyleri Ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164
  • Gören, E., Payza, U., Kayalı, A., Karakaya, Z. ve Topal, F. (2021). Beck Depresyon Ölçeği ile tıpta uzmanlık öğrencilerinde depresyon ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 30 (1), 43-49.
  • Güzel, A. ve Ergün, G. (2020). Üniversite öğrencilerinde depresyon sıklığı ve ilişkili faktörler. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9 (2), 279-289.
  • Hisli, N. (1989). Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerliği-Güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 6(23),3-13
  • Kapıkıran, N. (1999). Lise Öğrencilerinde Başarı Sorumluluğu ve Başarı Kaygısının Bazı Psikopatolojik Değişkenler Açısından İncelenmesi, D.E.Ü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavakcı, Ö., Güler, A. S., ve Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16.
  • King, N. J., Mietz, A., Tinney, L. & Ollendick, T. H. (1995). Psychopathology and cognition in adolescents experiencing severe test anxiety. Journal of clinical child psychology, 24(1), 49-54.
  • Köse, S., Kurucu Yılmaz, Ş., ve Göktaş, S. (2018). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeyleri ile Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2):105-111.
  • Küey L. (1998). Birinci basamakta depresyon: tanıma, ele alma, yönlendirme. Psikiyatri Dünyası. 1:5-12.
  • Lee, C., Dickson, D. A., Conley, C. S. & Holmbeck, G. N. (2014). A closer look at self-esteem, perceived social support, and coping strategy: a prospective study of depressive symptomatology across the transition to college. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(6), 560-585.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1.
  • Öner N. ve Kaymak D. A (1987) The transliteral equivalence and the reliability of the Turkish TAI. Unpublished manuscript, University of Missouri Columbia.
  • Öner N. ve Le Compte (1983). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
  • Özgüven, H. D. ve Sungur, M. Z. (1998). Sosyal fobi. Türk Psikiyatri Dergisi, 9(2), 128-138
  • Özgüven, İ. E. (2000). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Palti, C. (2012). Üniversiteye hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinde yükseköğretime geçiş sınavı öncesi ve sonrasında benlik saygısı, sınav kaygısı ve durumluk-sürekli kaygı kaygı düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Rosenthal, M.P. (1987). Assesment of Depression in a Family Practice Center. Journal of Family Practice. Aug. 25 (2) s.143-9.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U. ve Çabuk, F. (2015). An analysis of the anxiety of exam observed in the senior high school studentsand the affecting factors. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1481-1494.
  • Spielberger, C.D. & Vagg, P.R. (1987) The treatment of test anxiety: A transactional process model. Advances in Test Anxiety Research, 5, 179- 186.
  • Spinney L. (2009). European Brain Policy Forum 2009: depression and the european society. Eur Psychiatry.24:550-551.
  • Şahin, H., Günay T. ve Batı, H. (2006). İzmir İli Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15(6), 107-113.
  • Şenöz, G. (2015). 8. sınıf öğrencisi olup obsesif kompulsif bozukluk teşhisi almış olan çocuklarda sınav kaygısı bozukluğu oranının sıklığının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ulaş, B., Tatlıbadem, B., Nazik, F., Sönmez, M. ve Uncu, F. (2015) Üniversite Öğrencilerinde Depresyon Sıklığı ve İlişkili Etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi.2(3):71-75
  • Wong, S. S. (2008). The relations of cognitive triad, dysfunctional attitudes, automatic thoughts, and irrational beliefs with test anxiety. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 27(3), 177–191.
  • Villatte, A., Marcotte, D., & Potvin, A. (2017). Correlates of depression in first-year college students. Canadian Journal of Higher Education, 47(1), 114-136.
  • Yalom, I. D. (2011). Varoluşçu Psikoterapi. Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • Yeşilyurt, F. (2007). Sınav Kaygısı. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, İ. (2007). Üniversite seçme sınavına hazırlanan Türk öğrencilerde depresyon, sınav kaygısı ve sosyal destek. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.
  • Zeytin Demiral, G. (2023). Relationship Between Fatigue, Cognitive Functions, Depression, and Disability in Multiple Sclerosis Patients. Acta Medica Alanya. 7(2): 184-189.

Examining the Relationship Between University Students Depression Levels and Test Anxiety Levels

Yıl 2023, , 172 - 192, 31.12.2023
https://doi.org/10.35235/uicd.1310776

Öz

In this study, the relationship between university students test anxiety levels and depression levels was examined. The sample of the study consists of 208 (119 women and 89 men) associate, undergraduate and postgraduate/doctorate students participating voluntarily over the internet. In data collection process, Beck Depression Inventory (BDI) developed by Beck (1976) and Exam Anxiety Scale (SCR) developed by Baltaş (1999) and updated by Bahçeci (2006) were used. Pearson product-moment correlation, independent sample t-test and anova techniques were applied to analysis the data of study. According to the findings of the research, it was determined that the average score of depression level (11.78) of the students participating in the study corresponds to mild depression level and the average of anxiety level scores (85.60) corresponds to moderate level of test anxiety. Accordingly, there is a moderate (r=0.688) and positive significant relationship between the depression levels and test anxiety levels of university students. It was concluded that there was no significant difference between the depression and test anxiety levels of the students according to gender and age ranges, among the variables considered in the study, but there was a significant relationship in terms of university levels and faculty variables.

Kaynakça

  • Abdallah, A. R. & Gabr, H. M. (2014). Depression, anxiety and stress among first year medical students in an Egyptian public university. International Research Journal of Medicine and Medical Sciences, 2(1), 11-19.
  • Akboy, R. (1990). Öğretmen adaylarında durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması ve kaygı alanlarının saptanması. İzmir: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Yayınları
  • Akvardar, Y., Demiral, Y., Ergör, G., Ergör, A., Bilici, M. ve Özer, Ö. A. (2003). “Substance use in a sample of Turkish medical students”, Drug and alcohol dependence, 72(2), 117-121.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). DSM-5 Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. (Çev. E. Köroğlu). Boylam Psikiyatri Enstisü. (1. baskı). Ankara: Hby yayıncılık.
  • Aydın, A. ve Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2017, 17 (4): 715-722
  • Aydoğmuş, E. (2016). Öğrencilerin algıladıkları öğretmen tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aygül I., Şahin M., Ünübol B. (2023). Madde Kullanım Bozukluğu Tanılı Bireylerde Yeme Bozuklukları, Duygusal Yeme ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi. Bağımlılık Dergisi. 24(4): 417-427.
  • Aysan, F. ve Bozkurt, N. (2000). Bir grup üniversite öğrencisinin kullandığı başa çıkma stratejileri ile depresif eğilimleri ve olumsuz otomatik düşünceleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 25-38.
  • Ayverdi, M. (1990). Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerinin Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara (Sosyal Bilimler Enstitüsü). Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi Dersinde Portfolyo Kullanmanın Öğrencilerin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü-Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi-Ankara
  • Bahçeci, D. ve Kuru, M. (2008). Portfolyo Değerlendirmenin Üniversite Öğrencilerinin Öz-Yeterlik Algısı ve Yaşam becerileri Üzerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). Cilt 9, Sayı 1, (97- 111).
  • Baltaş, A. (2007). Stres altında ezilmeden öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. Remzi Kitabevi, 17. Basım. İstanbul.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1999). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beck, A. T. (1976). Cognitive theraphy and the emotional disorders. New York: International Univesity Press.
  • Bernstein, G. A. (1991). Comorbidity and severity of anxiety and depressive disorders in a clinic sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 30:43-50.
  • Biçer, U. (2015) Sınav Kaygısını Yenmek İçin 16 Etkin Uygulama, Cinius Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim Dergisi, cilt 29, sayı 133(52-59)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, A., Şahin, H., Akıncı Demirbaş, E. (2017). 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2).
  • Çam Çelikel, F. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45, 122-129.
  • Çam, O., ve Engin, E. (2014). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çoban, A. E., ve Karaman, N. G. (2013). Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, kaygı ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmaları, 2(2), 78-88.
  • Çoşkun, F. (2017). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançları ve anne-baba tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Toros Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Çutuk, Z. A. (2017). Ergenlik Döneminde Depresyon, Kaygı ve Stres. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5(1), (110-137).
  • Craig, S. & Norton, E. D. (2000). Comparison of the Beck depression inventory-II and the inventory to diagnose depression: Implications for community counselors. Community College Journal of Research and Practice, 24(6), 495-595.
  • Daymaz, S. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin anne baba beklentileri ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Davison, G. & Neale, J. (2013). Abnormal psychology. Ringbound: Wiley.
  • Demirbağ, E. (2013). Depresyonun sağaltımında sorun çözme eğitiminin etkililiği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Universitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Psikiyatri Anabilim Dalı, Aydın.
  • Deveci, S., Ulutaşdemir, N. ve Açık, Y. (2013). Bir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresyon Belirtilerinin Görülme Sıklığı ve Etkileyen Faktörler. Fırat Tıp Dergisi. 18(2): 98-102.
  • Doğan, O. ve Gülmez, H. (1995). Ruhsal Bozuklukların Epidemiyolojisi. Sivas: 15. Dordi Nejad, F. G., Hâkimi, H., Ashouri, M., Dehghani, M., Zeinali, Z., Daghighi, M. S. & Bahrami, N. (2011). On the relationship between test anxiety and academic performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3774–3778.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.
  • Dündar, S., Yapıcı, Ş. ve Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1).
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne-baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Enright, M., Baldo, T.D. & Wykes, Scott, D. (2000) “The Efficacy of Eye Movement Desensitization and Reprocessing Therapy Technique in Teh Treatment of Test Anxiety of College Students”. Journal of College Counselling, Spring 2000 V. 3 Issue 1, P. 36, 13 p.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası Duyarlılık ve Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi. Cilt-, Sayı 14, (129 – 155)
  • Erzen, E. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik ve aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. Journal of Human Sciences 11(2):401-419
  • Genç, M., Eğri M., Güneş G., Kurçer M., Pehlivan E., Özcan E. ve Ünal, S. (1999). Öğrenci seçme sınavına girecek öğrencilerin sınav kaygısı düzeyleri. İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 6(1), 38- 41.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1:11.
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Boyuneğicilik Düzeyleri Ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164
  • Gören, E., Payza, U., Kayalı, A., Karakaya, Z. ve Topal, F. (2021). Beck Depresyon Ölçeği ile tıpta uzmanlık öğrencilerinde depresyon ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 30 (1), 43-49.
  • Güzel, A. ve Ergün, G. (2020). Üniversite öğrencilerinde depresyon sıklığı ve ilişkili faktörler. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9 (2), 279-289.
  • Hisli, N. (1989). Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerliği-Güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 6(23),3-13
  • Kapıkıran, N. (1999). Lise Öğrencilerinde Başarı Sorumluluğu ve Başarı Kaygısının Bazı Psikopatolojik Değişkenler Açısından İncelenmesi, D.E.Ü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavakcı, Ö., Güler, A. S., ve Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16.
  • King, N. J., Mietz, A., Tinney, L. & Ollendick, T. H. (1995). Psychopathology and cognition in adolescents experiencing severe test anxiety. Journal of clinical child psychology, 24(1), 49-54.
  • Köse, S., Kurucu Yılmaz, Ş., ve Göktaş, S. (2018). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeyleri ile Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2):105-111.
  • Küey L. (1998). Birinci basamakta depresyon: tanıma, ele alma, yönlendirme. Psikiyatri Dünyası. 1:5-12.
  • Lee, C., Dickson, D. A., Conley, C. S. & Holmbeck, G. N. (2014). A closer look at self-esteem, perceived social support, and coping strategy: a prospective study of depressive symptomatology across the transition to college. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(6), 560-585.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1.
  • Öner N. ve Kaymak D. A (1987) The transliteral equivalence and the reliability of the Turkish TAI. Unpublished manuscript, University of Missouri Columbia.
  • Öner N. ve Le Compte (1983). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
  • Özgüven, H. D. ve Sungur, M. Z. (1998). Sosyal fobi. Türk Psikiyatri Dergisi, 9(2), 128-138
  • Özgüven, İ. E. (2000). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Palti, C. (2012). Üniversiteye hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinde yükseköğretime geçiş sınavı öncesi ve sonrasında benlik saygısı, sınav kaygısı ve durumluk-sürekli kaygı kaygı düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Rosenthal, M.P. (1987). Assesment of Depression in a Family Practice Center. Journal of Family Practice. Aug. 25 (2) s.143-9.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U. ve Çabuk, F. (2015). An analysis of the anxiety of exam observed in the senior high school studentsand the affecting factors. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1481-1494.
  • Spielberger, C.D. & Vagg, P.R. (1987) The treatment of test anxiety: A transactional process model. Advances in Test Anxiety Research, 5, 179- 186.
  • Spinney L. (2009). European Brain Policy Forum 2009: depression and the european society. Eur Psychiatry.24:550-551.
  • Şahin, H., Günay T. ve Batı, H. (2006). İzmir İli Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15(6), 107-113.
  • Şenöz, G. (2015). 8. sınıf öğrencisi olup obsesif kompulsif bozukluk teşhisi almış olan çocuklarda sınav kaygısı bozukluğu oranının sıklığının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ulaş, B., Tatlıbadem, B., Nazik, F., Sönmez, M. ve Uncu, F. (2015) Üniversite Öğrencilerinde Depresyon Sıklığı ve İlişkili Etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi.2(3):71-75
  • Wong, S. S. (2008). The relations of cognitive triad, dysfunctional attitudes, automatic thoughts, and irrational beliefs with test anxiety. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 27(3), 177–191.
  • Villatte, A., Marcotte, D., & Potvin, A. (2017). Correlates of depression in first-year college students. Canadian Journal of Higher Education, 47(1), 114-136.
  • Yalom, I. D. (2011). Varoluşçu Psikoterapi. Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • Yeşilyurt, F. (2007). Sınav Kaygısı. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, İ. (2007). Üniversite seçme sınavına hazırlanan Türk öğrencilerde depresyon, sınav kaygısı ve sosyal destek. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.
  • Zeytin Demiral, G. (2023). Relationship Between Fatigue, Cognitive Functions, Depression, and Disability in Multiple Sclerosis Patients. Acta Medica Alanya. 7(2): 184-189.
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Furkan Perçemkaya 0000-0003-1780-8631

Hasan Hüseyin Özkan 0000-0001-5249-1444

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Perçemkaya, F., & Özkan, H. H. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 6(12), 172-192. https://doi.org/10.35235/uicd.1310776
AMA Perçemkaya F, Özkan HH. Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. Aralık 2023;6(12):172-192. doi:10.35235/uicd.1310776
Chicago Perçemkaya, Furkan, ve Hasan Hüseyin Özkan. “Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri Ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6, sy. 12 (Aralık 2023): 172-92. https://doi.org/10.35235/uicd.1310776.
EndNote Perçemkaya F, Özkan HH (01 Aralık 2023) Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6 12 172–192.
IEEE F. Perçemkaya ve H. H. Özkan, “Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 6, sy. 12, ss. 172–192, 2023, doi: 10.35235/uicd.1310776.
ISNAD Perçemkaya, Furkan - Özkan, Hasan Hüseyin. “Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri Ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6/12 (Aralık 2023), 172-192. https://doi.org/10.35235/uicd.1310776.
JAMA Perçemkaya F, Özkan HH. Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2023;6:172–192.
MLA Perçemkaya, Furkan ve Hasan Hüseyin Özkan. “Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri Ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 6, sy. 12, 2023, ss. 172-9, doi:10.35235/uicd.1310776.
Vancouver Perçemkaya F, Özkan HH. Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2023;6(12):172-9.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.