In the study, the effect of social studies diary activities applied to seventh grade middle school students on students' social studies achievement was examined. In the research, which was carried out as a quantitative method, static group pretest-posttest design was used from quasi-experimental designs. The study group consisted of 60 middle school seventh grade students. Data were collected with the Social Studies Achievement Test. Descriptive statistics, independent groups t-test and dependent groups t-test statistics were used to analyze the quantitative data. There was no significant difference between the mean pretest achievement scores of the experimental group and the control group. There was also no significant difference between the posttest scores of the experimental and control groups. However, when the experimental and control groups were analyzed within themselves, it was found that there was a significant difference between the pretest and posttest achievement scores of both groups. It was concluded that the posttest achievement scores of the experimental group differed according to gender, whereas the posttest scores of the control group did not differ according to gender.
Araştırmada ortaokul yedinci sınıf öğrencilerine uygulanan sosyal bilgiler günlüğü etkinliklerinin öğrencilerin sosyal bilgiler başarılarına etkisi incelenmiştir. Nicel yöntem şeklinde gerçekleştirilen araştırmada yarı deneysel desenlerden statik grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Çalışma grubu toplam 60 ortaokul yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, Sosyal Bilgiler Başarı Testi ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi ve bağımlı gruplar t-testi istatistikleri kullanılmıştır. Deney grubu ve kontrol grubunun öntest başarı puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunamamıştır. Deney ve kontrol grubunun sontest puanları arasında da anlamlı düzeyde bir fark bulunamamıştır. Bununla birlikte deney ve kontrol grupları kendi içlerinde incelendiğinde her ikisinin de öntest-sontest başarı puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde fark olduğu tespit edilmiştir. Deney grubunun sontest başarı puanlarının cinsiyete göre farklılaştığı, buna karşın kontrol grubunun sontest puanlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Anthropology of Development, Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 11, 2023 |
Acceptance Date | April 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |