Bu çalışmanın amacı, çocukluk ve/veya
ergenlik döneminde yetiştirme yurdunda kalmış bireylerde yalnızlık ile sosyal
bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Bununla birlikte bu
değişkenleri bazı sosyo-demografik özellikler çerçevesinde incelemektir. Araştırma-nın
örneklemi, hayatlarının bir döneminde yetiştirme yurdunda kaldıktan sonra ayrılmış
olan 158 katılımcıdan oluşmaktadır. Bu bireyler, Sivas, Malatya ve Gaziantep
illerinde benzer hayat hikayesi olanların dayanışma amaçlı kurdukları 3
derneğin üyesidirler. Örneklemin
%82,9’unu (n=131) erkekler, %17,1'ini (n=27) kadınlar oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formunu da içeren, Russel, Peplau ve
Ferguson (1978) tarafından geliştirilmiş olan ve Demir (1989) tarafından da Türkçeye
uyarlanarak güvenirlik ve geçerlik çalışmaları yapılmış olan UCLA Yalnızlık
Ölçeği ile Şimşek ve Şimşek (2013) tarafından beşli Likert modelinde
geliştirilen Sosyal Bütünleşme Ölçeği’nden oluşan bir form kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen bulgularda, yalnızlık ile sosyal bütünleşme arasında
negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu, yalnızlık arttıkça sosyal
bütünleşmenin azaldığı saptanmıştır. Ayrıca yalnızlık değişkeni açısından
cinsiyet, eğitim düzeyi ve medeni durum grupları anlamlı düzeyde
farklılaştıkları; sosyal bütünleşme bakımından erkeklerle kadınlar ve medeni
durum grupları arasındaki farklar anlamlılık düzeyine ulaştıkları saptanmıştır.
Buna karşın yaş grupları ile yetiştirme yurtlarında kalış sürelerine göre oluşturulmuş
gruplar arasında yalnızlık ve sosyal bütünleşme değişkenleri açısından
farkların anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Yine eğitim düzeylerine göre
sınıflandırılmış grupların sosyal bütünleşme ortalama puanları bakımından farklılaşmanın
anlamlılık düzeyine ulaşmadığı saptanmıştır.
The aim of this study is to investigate the
relationship between the levels of loneliness and social integration within the
framework of some socio-demographic characteristics of individuals who lived in
orphanages during childhood and/or adolescence period. The sample of the study
consisted of 158 participants who were members of the associations (in Sivas,
Malatya and Gaziantep cities) established by the individuals who were separated
from the orphanage, and 82.9% (n= 131) were male, and 17.1% (n = 27) were
female. Data collection tools, Personal Information Form, which consist
socio-demographic characteristics, UCLA Loneliness Scale, which was developed
by Russel, Peplau and Ferguson (1978) and adapted to Turkish by Demir (1989),
and Social Integration Scale, which was developed by Şimşek and Şimşek (2013).
In the findings obtained in the study, it was found that there was a negative
correlation between loneliness and social integration and social integration
decreased as loneliness increased. Also, gender, education level, and marital
status groups differ significantly regarding loneliness variable; The
differences between males and females and marital status groups were found to
be significant. On the other hand, it was determined that the differences in
the loneliness and social integration variables were not significant between
the age groups and the length of stay in the orphanages. Again, it was found
that there was no significant difference in terms of social integration mean
scores of the groups classified according to the level of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | November 8, 2018 |
Acceptance Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |