Research Article
BibTex RIS Cite

Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği

Year 2020, Volume: 3 Issue: 5, 162 - 178, 26.06.2020
https://doi.org/10.35235/uicd.688127

Abstract

Bu araştırmada, üniversitede çalışan akademisyenlerin yönetim ve örgütleme, eğitim, araştırma, altyapı ve paydaşlarla ilişkilerdeki memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Akademisyenlerin görüşlerinden yararlanarak üniversitede yaşanan sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirmek araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, mevcut durumu ortaya çıkarmayı amaçlayan betimsel tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesinde çalışan 194 akademik personel oluşturmaktadır. Araştırmada akademisyenlerin memnuniyet düzeyini ölçmek için Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu tarafından geliştirilen Akademik Personel Memnuniyet Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek akademisyenlerin; akademik-idari hizmetleri değerlendirmesi, uzun-orta-kısa dönemli stratejik planlarını yapması, üniversitenin sunduğu hizmetin kalitesini sürekli geliştirmesini amaçlamıştır. Ölçekte akademisyenlerin memnuniyet düzeylerini ölçmek için yönetim ve örgütleme, eğitim, araştırma, alt yapı ve paydaşlarla ilişkiler alt boyutları ve demografik özellikleri ölçmek için de kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ikili karşılaştırmalar için Mann-Whitney U Testi ve çoklu karşılaştırmalar için Kruskal-Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Demografik verilerin analizi için frekans ve yüzde yöntemi kullanılmıştır. Araştırma soncunda, katılımcıların en fazla olumlu görüş ortaya koydukları alt boyutun altyapı olduğu görülmüşken (x̄=3,47), en olumsuz görüş ortaya koydukları alt boyutun ise araştırma olduğu (x̄=2,68) olduğu görülmüştür. Akademisyenlerin memnuniyet anketinin toplamına dair verdikleri cevapların ortalaması ise (x̄=3,17) olarak hesaplanmıştır.

References

  • Alparslan, A. M. (2015). Öğretim Elemanlarının İşlerinden Tatmin, Üniversitelerinden Memnun Ve Gönüllü Olmalarındaki Öncüller: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi'nde Bir Araştırma-The Antecedent Of Job Satinsfaction, Satinsfaction From The University And Extra-Role Behavior: A Survey. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 82-101.
  • Araç, E. K., (2018). Öğretmen Adayları Ve Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerini Etkileyen Faktörler: Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalının Sorunlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Baş, T. (2002). “Öğretim Üyelerinin İş Tatmin Profillerinin Belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 17(2), 19-37.
  • Eyüpoğlu, S. Z. ve Saner, T. (2009). The Relationship Between Job Satisfaction and Academic Rank: A Study of Academicians in Northern Cyprus”, Paper presented at the World Conference on Educational Science, Northern Cyprus, 20th October, Business Administration Department: East University Lefkosa, 686-691.
  • Güriş Selahattin, Astar Melek, SPSS İle İstatistik, 2015-DR Yayıncılık, İstanbul.
  • Handy, C. B. (1981). Understanding organisations. Harmondsworth: Penguin.
  • İncik, E. Y. ve Tanrıseven, I. (2012). Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının Ve Öğretmen Adaylarının Öğrenci Merkezli Eğitime İlişkin Görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 172-184.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde Yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Kılıç, S. Z. ve Gümüşeli, A. İ. (2010). “İstanbul ili vakıf üniversitelerine bağlı meslek yüksekokullarında görevli öğretim elemanlarının iş doyum düzeyleri”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(2) 290-309.
  • Machado Taylor, M. de L., Soares, V. M., Ferreira, J. B. and Gouveia, O. M. R. (2011). What Factors Of Satisfaction And Motivation Are Affecting The Development Of The Academic Career İn Portuguese Higher Education Institution? RAP- Rio de Janeiro, 45(1), 33-44.
  • Noordin, F. and Jusoff, K. (2009). Levels of job satisfaction amongst Malaysian academic staff. Asian Social Science, 5(5), 122-128. Paksoy, H. M. (2007). “Üniversitelerde Akademik Personelin İş Memnuniyeti: Harran Üniversitesi Örneği”, S.Ü. Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Fakültesi Dergisi, 12(9), 138-151.
  • Rebolloso-Pacheco. and Pozo-Mun˜, C. (2000). “The ‘Ideal Teacher’Implications For Student Evaluation Of Teacher Effectiveness”, Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(3).
  • Turhan, M. ve Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin Akademik Teşvik Ödeneğine İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 281-296. DOI: 10.17679/inuefd.341708.

Determination of Satisfaction Levels of The Academists: Example of Ağrı İbrahim Çeçen University

Year 2020, Volume: 3 Issue: 5, 162 - 178, 26.06.2020
https://doi.org/10.35235/uicd.688127

Abstract

The aim of this study is to determine the problems experienced in university by making use of the views of academicians working at university and to bring solutions. Academics; management and organization, education, research, infrastructure and the satisfaction level of relations with stakeholders. In the study, a method for descriptive survey, which aims to reveal the current situation, was used. The research group consists of 194 academic staff working in Ağrı İbrahim Çeçen University. Academic Personnel Satisfaction Questionnaire, which was developed by Mehmet Akif Ersoy University Academic Evaluation and Quality Improvement Committee, was used to measure academic satisfaction. The survey was previously applied to the academic staff of Mehmet Akif Ersoy University and aimed to evaluate the academic-administrative services of academicians, to make long-medium-short term strategic plans and to continuously improve the quality of the services it provides. The scale consists of a personal information form and five sub-dimensions to measure demographic characteristics. These sub-dimensions are management and organization, education, research, infrastructure, relations with stakeholders. Mann-Whitney U Test was used for paired comparisons and Kruskal-Wallis Variance Analysis was used for multiple comparisons. Frequency and percentage method were used for the analysis of demographic data. As a result of the research, it was seen that the sub-dimension with the most positive opinions of the participants was the infrastructure (x̄ = 3.47), while the sub-dimension with the most negative opinions was the research (x̄ = 2.68). The average of the answers given by the academicians regarding the total satisfaction survey was calculated as (x̄ = 3.17).

References

  • Alparslan, A. M. (2015). Öğretim Elemanlarının İşlerinden Tatmin, Üniversitelerinden Memnun Ve Gönüllü Olmalarındaki Öncüller: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi'nde Bir Araştırma-The Antecedent Of Job Satinsfaction, Satinsfaction From The University And Extra-Role Behavior: A Survey. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 82-101.
  • Araç, E. K., (2018). Öğretmen Adayları Ve Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerini Etkileyen Faktörler: Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalının Sorunlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Baş, T. (2002). “Öğretim Üyelerinin İş Tatmin Profillerinin Belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 17(2), 19-37.
  • Eyüpoğlu, S. Z. ve Saner, T. (2009). The Relationship Between Job Satisfaction and Academic Rank: A Study of Academicians in Northern Cyprus”, Paper presented at the World Conference on Educational Science, Northern Cyprus, 20th October, Business Administration Department: East University Lefkosa, 686-691.
  • Güriş Selahattin, Astar Melek, SPSS İle İstatistik, 2015-DR Yayıncılık, İstanbul.
  • Handy, C. B. (1981). Understanding organisations. Harmondsworth: Penguin.
  • İncik, E. Y. ve Tanrıseven, I. (2012). Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının Ve Öğretmen Adaylarının Öğrenci Merkezli Eğitime İlişkin Görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 172-184.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde Yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Kılıç, S. Z. ve Gümüşeli, A. İ. (2010). “İstanbul ili vakıf üniversitelerine bağlı meslek yüksekokullarında görevli öğretim elemanlarının iş doyum düzeyleri”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(2) 290-309.
  • Machado Taylor, M. de L., Soares, V. M., Ferreira, J. B. and Gouveia, O. M. R. (2011). What Factors Of Satisfaction And Motivation Are Affecting The Development Of The Academic Career İn Portuguese Higher Education Institution? RAP- Rio de Janeiro, 45(1), 33-44.
  • Noordin, F. and Jusoff, K. (2009). Levels of job satisfaction amongst Malaysian academic staff. Asian Social Science, 5(5), 122-128. Paksoy, H. M. (2007). “Üniversitelerde Akademik Personelin İş Memnuniyeti: Harran Üniversitesi Örneği”, S.Ü. Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Fakültesi Dergisi, 12(9), 138-151.
  • Rebolloso-Pacheco. and Pozo-Mun˜, C. (2000). “The ‘Ideal Teacher’Implications For Student Evaluation Of Teacher Effectiveness”, Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(3).
  • Turhan, M. ve Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin Akademik Teşvik Ödeneğine İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 281-296. DOI: 10.17679/inuefd.341708.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Özdemir 0000-0003-3127-6846

Ahmet Gürbüz 0000-0003-2287-9709

Publication Date June 26, 2020
Submission Date February 12, 2020
Acceptance Date May 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Özdemir, A., & Gürbüz, A. (2020). Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 3(5), 162-178. https://doi.org/10.35235/uicd.688127
AMA Özdemir A, Gürbüz A. Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. June 2020;3(5):162-178. doi:10.35235/uicd.688127
Chicago Özdemir, Adem, and Ahmet Gürbüz. “Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3, no. 5 (June 2020): 162-78. https://doi.org/10.35235/uicd.688127.
EndNote Özdemir A, Gürbüz A (June 1, 2020) Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3 5 162–178.
IEEE A. Özdemir and A. Gürbüz, “Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, vol. 3, no. 5, pp. 162–178, 2020, doi: 10.35235/uicd.688127.
ISNAD Özdemir, Adem - Gürbüz, Ahmet. “Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3/5 (June 2020), 162-178. https://doi.org/10.35235/uicd.688127.
JAMA Özdemir A, Gürbüz A. Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3:162–178.
MLA Özdemir, Adem and Ahmet Gürbüz. “Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, vol. 3, no. 5, 2020, pp. 162-78, doi:10.35235/uicd.688127.
Vancouver Özdemir A, Gürbüz A. Akademisyenlerin Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3(5):162-78.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.