Türkiye, jeopolitik konumu nedeniyle uluslararası literatürde transit ülke olarak değerlendirilmektedir. Ülkede yaşanan transit göç hareketliliği, göçmen kaçakçılığı suçunu tetiklemektedir. Devlet aleyhine bir suç olarak tanımlanan göçmen kaçakçılığı hukuken yaptırıma bağlansa da suça engel olunamamakta ve pek çok göçmen, göç yollarında maddi ve manevi kayıplar yaşayarak mağdur edilmektedir. Çalışmanın amacı, göçmen kaçakçılığına yönelik toplumsal farkındalığı sosyal medya üzerinden ölçmektir. Bu nedenle yazılı, görsel ve dijital kanallarda göçmen kaçakçılığı yaptığını itiraf eden Ö.K.’nın güvenlik görevlilerince yakalandığı haberine verilen sosyal medya tepkilerine odaklanılmıştır. Çalışma, Türkiye’de ulusal ölçekte yayın yapan haber ajanslarının (DHA, İHA) resmi sosyal medya hesaplarından (Facebook ve Twitter) paylaştığı ilgili habere yapılan yorumlar, tematik içerik analizi yöntemiyle incelemiştir. Analiz sonuçlarına göre sosyal medya kullanıcıları göçmen kaçakçılığı eylemini; vatana hizmet (%29), iş/meslek (%18), suç (%5) ve yardım (%3) temaları altında tarif etmişlerdir. Emoji (%7) ve etiketleme (%13) mesajları dışında göçmen kaçakçısına (kendisini deşifre ettiği için) hakaret edilmiş (%7), bırakılması için gerekli mercilere çağrıda bulunulmuş (%13) ve güvenlik birimlerince yakalanması eleştirilmiştir (%5).
Analiz sonuçlarına göre sosyal medyada göçmen kaçakçılığına yönelik farkındalığın gelişmediği aksine işlenen suçun normalleştirildiği dahası övülerek teşvik edildiği saptanmıştır. Örneklem grupta yer alan ajanslar başta olmak üzere haber sitelerinin takipçi sayıları göz önünde bulundurulduğunda bu paylaşımların geniş kitlelerle (takipçiler ve maruz kalanlar) etkileşime geçtiği gerçeği göz ardı edilmemelidir. Bu nedenle haber ajansları gibi basın yayın kuruluşlarının sosyal medyaya haber yayınlamakla kalmayıp habere yapılan yorumları incelemeleri dahası göçmen kaçakçılığının suç olduğuna ilişkin bilgilendirici metinler ve suçun sonuçlarına dair haber örnekleri paylaşmaları önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | September 17, 2021 |
Acceptance Date | May 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 9 |