BibTex RIS Cite

STRATEJİK PLANLAMA İLE ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ARAŞTIRILMASI: EĞİTİM SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Year 2015, Volume: 1 Issue: 2, 55 - 84, 30.11.2015

Abstract

ÖZET: 

Bu çalışmanın amacı eğitim kurumlarında stratejik planlama ile örgütsel değişim arasındaki ilişkinin, ilköğretim okulları öğretmen ve yöneticilerinin algılarına göre incelenmesidir. Çalışma sonucunda, stratejik planlama ile örgütsel değişim arasında pozitif ve anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Stratejik planlamanın kurumsal geliştirme boyutu örgütsel değişimin üç boyutuyla, güvensizlik ise iki boyutuyla anlamlı ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Eğitim Sektörü, Stratejik planlama, Örgütsel Değişim.

Jel Sınıflandırması: I21, O21, P11.

 

Examining Of Relationship Between Strategic Planning And Organizational Change: A Case Study On Education Sector

 

ABSTRACT: The aim of this work is to analyze the relationship between strategic planning and organizational change in educational institutions according to the perceptions of primary school teachers and directors. As a result of this study, it is determined that there is a positive and significant relationship between strategic planning and organizational changes. It is also determined  that there is a significant relationship between  institutional evaluation dimension of strategic planning and organizational changes’ three dimensions  and between disbelief dimension of strategic planning and organizational changes’  two  dimensions.

 

Key Words: Education Sector, Strategic Planning, Organizational Change.

Jel Classification: I21, O21, P11.

References

  • KAYNAKÇA
  • Akgemci, T. (2007), Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitapevi, 14-15.
  • Akkoç, İ. (2012), “Etik İklim ve Gelişim Kültürünün Yenilikçi Davranışa Etkisinde Dağıtım Adaletinin Rolü”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 45-60.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A., Turunç, Ö. (2012), “Örgütlerde Gelişim Kültürü ve Algılanan Örgütsel Desteğin İş Tatmini ve İş Performansına Etkisi: Güvenin Aracılık Rolü”, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19 (1), 105-109.
  • Aksu, B. M. (2004). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yöneticilik Eğilimleri. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler (Cilt-I). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004, 709-727.
  • Arabacı, İ.B. (2010), “Stratejik Planlamada Çevre Analizi Tekniği Olarak Pest Analizi”, E-journal of New World Sciences Academy, 5/3, 38-49.
  • Asunakutlu, T., Coşkun, B. (2000), “Stratejik Yönetimde Örgütün Rolüne İlişkin Bir Değerlendirme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/7.
  • Aydemir, S. R. (2003), “Kurumsal Etkinlikte Anahtar Bir Kavram: Örgütsel Değişim”, Mevzuat Dergisi, 6/4.
  • Balcı, A., Çanakçı, H., Tan, Ç. (2012), “Elazığ İli İlköğretim Okullarında Hazırlanan Stratejik Planlarla İlgili Okul Yöneticisi ve Öğretmen Görüşleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 385-394.
  • Baloğlu, N., Karadağ, E. ve Karaman, H. (2008). Stratejik planlama tutum ölçeği: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 429-437.
  • Barutçu, E. (2006), “Örgütsel Değişim Yönetimi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli, 9.
  • Bensghir, T. K., Leblebicioğlu, D. N. (2001), “Teknolojik Gelişmenin Örgütler ve Örgütsel Değişim Üzerindeki Etkileri”, Amme İdaresi Dergisi, 34/2, 19–37.
  • Bozkurt, Ö., Yurt, İ. (2013), “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11/22, 121-139.
  • Can, T. (1996), “Kamu Kuruluşları İçin Stratejik Planlama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 13.
  • Clarke, S. P. (2000), “The Principal at The Center of The Reform”, International Journal of Leadership in Education, 3 (1), 57-73.
  • Çalışkan, A., (2007), Organizasyonel Değişim Yönetimi Ve Azerbaycan Cumhuriyetindeki Türk Menşeli İşletmelerde Bir Uygulama (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. 239.
  • Çoban, H. (1997), “Bilgi Toplumuna Planlı Geçiş”, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 81.
  • Demirtaş, H. (2012). Primary Schools’ Openness to Change. Elementary Education Online, 11 (1), 18-34.
  • Dinçer, T. (2009), Stratejik Planların İzlenebirliği Çerçevesinde Balanced Scorecard Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Maliye Uzmanlığı Yeterlilik Tezi, Ankara, 21.
  • Dinçer, Ö. (2007), “Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası”, İstanbul; Alfa yayınları, 40.
  • DPT, (2006), Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Klavuzu. Ankara, 7-8.
  • Dülger, Ö. (2003), “Örgütsel Değişim Yönetimi ve Gıda Sektöründe Örgütsel Değişim Uygulamaları”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 10.
  • Erçetin, Ş. (2000), Lider Sarmalında Vizyon, Ankara; Nobel Yayınları, 93-94.
  • Erdoğan İ. (2004), Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, İstanbul: Sistem Yayıncılık, 21-22.
  • Erdoğan, İ. (2002), Eğitimde Değişim Yönetimi, Ankara: Pegema Yayıncılık, 41.
  • Erişen, S. (2006), “Sivil Toplum Kuruluşlarında Stratejik Planlama Uygulanması”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 30.
  • Fullan, M. (1991), The New Meaning of Educational Change, (2nd ed.), New York: Teachers College Press, 117.
  • Fullan, M. (2002), The Change Leader, Educational Leadership, 59 (8), 1.
  • Gökçe, F. (2005). Değişme sürecinde devlet ve eğitim. Ankara, 328.
  • Gülcan, M. F. (2007), “Örgütsel Değişimde Etkin Bir Yöntem: Personel Güçlendirme”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Sanayi ve Teknoloji Yönetimi Bilim Dalı, Konya, 57.
  • Gülen, E. (2008), “Örgütsel Değişim Sürecinde Takım Yönetimi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, İstanbul, 58.
  • Gümüşeli, A. I. (2009), “Primary School Principals in Turkey: Their Working Conditions and Professional Profiles”, International Journal of Human and Social Sciences, 4 (4), 239-246.
  • İlğan, A. (2008), “Örgütsel Gelişim Aracı Olarak TKY İle Stratejik Yönetim ve Planlama Yaklaşımları”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 72- 92.
  • İnceoğlu, E. (2004), “Örgüt Kültürünün İşletme İçi İletişime Etkisi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul, 3.
  • Kılıç, M., Erkan, V. (2006), “Stratejik Planlama ve Dengeli Performans Yöntemi Yaklaşımı Bir Arada Olabilir mi?”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 77 – 93.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, Ankara; Arıkan Yayıncılık, 688.
  • Narinoğlu, A. (2007), Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama ve Uygulama, 1. Basım, İstanbul; Mart Matbaacılık, 320-321.
  • Nartgün, S. (2003), “Stratejik Planlama ve Eğitim Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Uygulama ve Sorunlar”, Ankara: Anı Yayıncılık, 289-290.
  • OECD/UNESCO (UIS). (2001), Teachers For Tomorrow’s School: Analysis of The World Education Indicators (Executive Summary), Paris: UNESCO, 5.
  • Özbek, O. (2003), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Editör: Cevat Elma, Kamile Demir, Ankara; Anı Yayıncılık, 308.
  • Özdemir, S. (2000), Eğitimde Örgütsel Yenileşme, 5.Baskı, Ankara; Pegema Yayıncılık, 27-28.
  • Özkan, Y. (2004), “İşletmelerde Değişime Direnme ve Çözüm Yöntemlerinin İncelenmesi”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6/1.
  • Sekaran, U. (1992). Research Methods For Business. Canada: John Wiley ve Sons, Inc., 253.
  • Smith, P. A., ve HOY, W.K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. The Journal of Educational Administration, 45, (5) 556-568.
  • Şimşek, H. (2006), Yönetimde Çağdaş Gelişmeler, Ankara; Ders Notları, 136.
  • Tamer, M. (2009), Stratejik Planlama ve Performans Programı, İzmir; Mustafa Tamer Stratejik Araştırmalar Vakfı Yayınları, 42.
  • Türk, E., YALÇIN, M., ÜNSAL, N. (2006), Milli Eğitim Bakanlığı Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Stratejik Planlama Araştırması, Ankara; MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 46.
  • Wallace, M. (2004), Orchestaring Complex Educational Change: Local Reorganisations of Schools In England. Journal of Educational Change, 5 (1), 57-78.
  • Yeniçeri, Ö. (2002), Örgütsel Değişimin Yönetimi, Ankara; Nobel Yayıncılık, 159.
Year 2015, Volume: 1 Issue: 2, 55 - 84, 30.11.2015

Abstract

References

  • KAYNAKÇA
  • Akgemci, T. (2007), Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitapevi, 14-15.
  • Akkoç, İ. (2012), “Etik İklim ve Gelişim Kültürünün Yenilikçi Davranışa Etkisinde Dağıtım Adaletinin Rolü”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 45-60.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A., Turunç, Ö. (2012), “Örgütlerde Gelişim Kültürü ve Algılanan Örgütsel Desteğin İş Tatmini ve İş Performansına Etkisi: Güvenin Aracılık Rolü”, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19 (1), 105-109.
  • Aksu, B. M. (2004). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yöneticilik Eğilimleri. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler (Cilt-I). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004, 709-727.
  • Arabacı, İ.B. (2010), “Stratejik Planlamada Çevre Analizi Tekniği Olarak Pest Analizi”, E-journal of New World Sciences Academy, 5/3, 38-49.
  • Asunakutlu, T., Coşkun, B. (2000), “Stratejik Yönetimde Örgütün Rolüne İlişkin Bir Değerlendirme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/7.
  • Aydemir, S. R. (2003), “Kurumsal Etkinlikte Anahtar Bir Kavram: Örgütsel Değişim”, Mevzuat Dergisi, 6/4.
  • Balcı, A., Çanakçı, H., Tan, Ç. (2012), “Elazığ İli İlköğretim Okullarında Hazırlanan Stratejik Planlarla İlgili Okul Yöneticisi ve Öğretmen Görüşleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 385-394.
  • Baloğlu, N., Karadağ, E. ve Karaman, H. (2008). Stratejik planlama tutum ölçeği: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 429-437.
  • Barutçu, E. (2006), “Örgütsel Değişim Yönetimi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli, 9.
  • Bensghir, T. K., Leblebicioğlu, D. N. (2001), “Teknolojik Gelişmenin Örgütler ve Örgütsel Değişim Üzerindeki Etkileri”, Amme İdaresi Dergisi, 34/2, 19–37.
  • Bozkurt, Ö., Yurt, İ. (2013), “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11/22, 121-139.
  • Can, T. (1996), “Kamu Kuruluşları İçin Stratejik Planlama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 13.
  • Clarke, S. P. (2000), “The Principal at The Center of The Reform”, International Journal of Leadership in Education, 3 (1), 57-73.
  • Çalışkan, A., (2007), Organizasyonel Değişim Yönetimi Ve Azerbaycan Cumhuriyetindeki Türk Menşeli İşletmelerde Bir Uygulama (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. 239.
  • Çoban, H. (1997), “Bilgi Toplumuna Planlı Geçiş”, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 81.
  • Demirtaş, H. (2012). Primary Schools’ Openness to Change. Elementary Education Online, 11 (1), 18-34.
  • Dinçer, T. (2009), Stratejik Planların İzlenebirliği Çerçevesinde Balanced Scorecard Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Maliye Uzmanlığı Yeterlilik Tezi, Ankara, 21.
  • Dinçer, Ö. (2007), “Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası”, İstanbul; Alfa yayınları, 40.
  • DPT, (2006), Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Klavuzu. Ankara, 7-8.
  • Dülger, Ö. (2003), “Örgütsel Değişim Yönetimi ve Gıda Sektöründe Örgütsel Değişim Uygulamaları”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 10.
  • Erçetin, Ş. (2000), Lider Sarmalında Vizyon, Ankara; Nobel Yayınları, 93-94.
  • Erdoğan İ. (2004), Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, İstanbul: Sistem Yayıncılık, 21-22.
  • Erdoğan, İ. (2002), Eğitimde Değişim Yönetimi, Ankara: Pegema Yayıncılık, 41.
  • Erişen, S. (2006), “Sivil Toplum Kuruluşlarında Stratejik Planlama Uygulanması”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 30.
  • Fullan, M. (1991), The New Meaning of Educational Change, (2nd ed.), New York: Teachers College Press, 117.
  • Fullan, M. (2002), The Change Leader, Educational Leadership, 59 (8), 1.
  • Gökçe, F. (2005). Değişme sürecinde devlet ve eğitim. Ankara, 328.
  • Gülcan, M. F. (2007), “Örgütsel Değişimde Etkin Bir Yöntem: Personel Güçlendirme”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Sanayi ve Teknoloji Yönetimi Bilim Dalı, Konya, 57.
  • Gülen, E. (2008), “Örgütsel Değişim Sürecinde Takım Yönetimi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, İstanbul, 58.
  • Gümüşeli, A. I. (2009), “Primary School Principals in Turkey: Their Working Conditions and Professional Profiles”, International Journal of Human and Social Sciences, 4 (4), 239-246.
  • İlğan, A. (2008), “Örgütsel Gelişim Aracı Olarak TKY İle Stratejik Yönetim ve Planlama Yaklaşımları”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 72- 92.
  • İnceoğlu, E. (2004), “Örgüt Kültürünün İşletme İçi İletişime Etkisi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul, 3.
  • Kılıç, M., Erkan, V. (2006), “Stratejik Planlama ve Dengeli Performans Yöntemi Yaklaşımı Bir Arada Olabilir mi?”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 77 – 93.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, Ankara; Arıkan Yayıncılık, 688.
  • Narinoğlu, A. (2007), Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama ve Uygulama, 1. Basım, İstanbul; Mart Matbaacılık, 320-321.
  • Nartgün, S. (2003), “Stratejik Planlama ve Eğitim Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Uygulama ve Sorunlar”, Ankara: Anı Yayıncılık, 289-290.
  • OECD/UNESCO (UIS). (2001), Teachers For Tomorrow’s School: Analysis of The World Education Indicators (Executive Summary), Paris: UNESCO, 5.
  • Özbek, O. (2003), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Editör: Cevat Elma, Kamile Demir, Ankara; Anı Yayıncılık, 308.
  • Özdemir, S. (2000), Eğitimde Örgütsel Yenileşme, 5.Baskı, Ankara; Pegema Yayıncılık, 27-28.
  • Özkan, Y. (2004), “İşletmelerde Değişime Direnme ve Çözüm Yöntemlerinin İncelenmesi”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6/1.
  • Sekaran, U. (1992). Research Methods For Business. Canada: John Wiley ve Sons, Inc., 253.
  • Smith, P. A., ve HOY, W.K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. The Journal of Educational Administration, 45, (5) 556-568.
  • Şimşek, H. (2006), Yönetimde Çağdaş Gelişmeler, Ankara; Ders Notları, 136.
  • Tamer, M. (2009), Stratejik Planlama ve Performans Programı, İzmir; Mustafa Tamer Stratejik Araştırmalar Vakfı Yayınları, 42.
  • Türk, E., YALÇIN, M., ÜNSAL, N. (2006), Milli Eğitim Bakanlığı Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Stratejik Planlama Araştırması, Ankara; MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 46.
  • Wallace, M. (2004), Orchestaring Complex Educational Change: Local Reorganisations of Schools In England. Journal of Educational Change, 5 (1), 57-78.
  • Yeniçeri, Ö. (2002), Örgütsel Değişimin Yönetimi, Ankara; Nobel Yayıncılık, 159.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yrd.doç.dr. İrfan Akkoç

İbrahim Ergen This is me

Publication Date November 30, 2015
Submission Date November 26, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Akkoç, Y. İ., & Ergen, İ. (2015). STRATEJİK PLANLAMA İLE ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ARAŞTIRILMASI: EĞİTİM SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 55-84. https://doi.org/10.29131/uiibd.232126

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823