Şule Yüksel Şenler (1938-2019), Türkiye’deki İslamcı edebiyat ortamının önde gelen simalarından biridir. Huzur Sokağı başlıklı romanı 1970 yılında yayımlanmış ve büyük ses getirmiştir. Sinemaya da uyarlanan yapıt, o günden bu yana defalarca yeniden basılmıştır. Bugün “hidayet romanları” olarak adlandırılan alt türün kilometre taşlarından addedilen Huzur Sokağı, sürekli büyüyen okur kitlesi ve 124. baskıya ulaşmış olmasıyla bir “klasik” sayılabilir. Bu makalede, adı geçen romanın yazınsal ve ideolojik özellikleri çözümlenirken, hem hidayet romanlarına ilişkin daha kapsamlı bir yorumlamanın sağlanması hem de Türkiye’deki İslamcı hareketin kültürel boyutlarının kavranması hedeflenmiştir. Romanda resmedilen ideal toplumsal cinsiyet rolleri irdelenirken, İslamcı hareketin kadınları inancın simgesel taşıyıcıları olarak konumlandırdığı gerçeği de akılda tutulmuştur. Buna ek olarak, İslami kimliğin nasıl inşa edildiği incelenmiş ve İslamcı söylemde bireyin Batılı özneye karşıt olarak konumlandırıldığı gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, İslamcı metinleri yorumlamada sık başvurulan araçlardan olan İslam-Batı, geleneksel-modern, geri-ileri gibi ikiliklerin, aslında meselenin karmaşık yapısını bütünüyle kavramakta yetersiz kaldığı saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Acceptance Date | August 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |