Festivals and local events are used as one of the regional development strategies. Such events contribute to tourist promotion, investment opportunities and diversification of tourism. It is known that Nevruz, which UNESCO describes as a spring festival and has registered on the Intangible Cultural Heritage List, has the potential for festival tourism. However, it is thought that Nevruz does not receive enough attention in Turkey or has begun to be forgotten. On the other hand, tourism plays an important role in the protection and continuity of intangible cultural heritage. In two ways, tourism creates a touristic product for itself by benefiting from cultural heritage, while cultural heritage continues to exist as long as it is included in tourism. For this, first of all, the society in which the heritage is located must embrace it. The aim of this study is to determine the "awareness" and "experience" level of the public’s "Nevruz" culture and to raise awareness about the sustainability of the cultural heritage and its transfer to future generations. This study aims to contribute to the stage before Nevruz becomes a touristic product used in tourism, that is, a culture known and embraced by the public.The interview technique, one of the qualitative research methods, was used within the scope of the research. As a result of the research, the information that the individuals participating in the research learned about Nevruz as a result of social interactions was revealed. It was determined that the interviewees had Nevruz awareness but did not have clear information about the content and application. Among the findings is that there is no connection between the families’ implementation of the Nevruz tradition and the interviewees’ continuation of the Nevruz tradition..
Festivaller ve yerel etkinlikler bölgesel kalkınma stratejilerinden biri olarak kullanılmaktadır. Bu tür etkinlikler turistik tanıtım, yatırım fırsatları ve turizmin çeşitlenmesine katkı sağlamaktadır. UNESCO’nun bahar bayramı olarak nitelendirdiği ve Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne kaydettiği Nevruzun festival turizmi potansiyeli olduğu bilinmektedir. Ancak Nevruzun Türkiye’de yeteri kadar ilgi görmediği veya unutulmaya başladığı düşünülmektedir. Diğer yandan turizm, somut olmayan kültürel mirasın korunması ve devamlılığında önemli rol oynamaktadır. Çift yönlü olarak turizm miras unsurundan yararlanmak suretiyle kendine bir turistik ürün oluştururken, kültürel miras ise turizmde yer aldığı sürece varlığını devam ettirmektedir. Bunun için miras unsurunu önce içerisinde bulunduğu toplum sahiplenmelidir. Yapılan bu çalışmanın amacı halkın “Nevruz” kültürünün “bilinirlik” ve “deneyimleme” düzeyini tespit etmek ve kültürel mirasın sürdürülebilirliği ve gelecek kuşaklara aktarılmasına yönelik farkındalık oluşturmaktır. Bu çalışma ile Nevruzun turizmde kullanılan bir turistik ürün olmadan önceki aşama, yani halkın bildiği sahiplendiği bir kültür olmasına katkı sağlaması hedeflenmektedir. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan bireylerin toplumsal etkileşimler sonucu Nevruz ile ilgili öğrendikleri bilgiler ortaya çıkmıştır. Görüşmecilerin Nevruz farkındalığının olduğu ancak içerik ve uygulama konusunda net bilgilerinin olmadığı belirlenmiştir. Ailelerin Nevruz geleneğini icra etmesi ile görüşmecilerin nevruz geleneğini devam ettirmesi arasında bir bağ olmadığı bulgular arasındadır.
Araştırmaya yönelik etik kurul onayı, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etik Kurulundan 30.05.2024 ve 2024.06.151 sayılı karar ile alınmıştır.
Çalışma için herhangi bir kurum ya da kuruluştan finansal destek alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel ve Doğal Miras |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License