Research Article
BibTex RIS Cite

ALGORİTMA ÖĞRETİMİNE DAYALI EĞİTSEL OYUNLARIN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE YÖNELİK ALGILARINA ETKİSİ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 4, 1240 - 1250, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1184614

Abstract

Problem çözme becerileri algısı; bireylerin hayatları boyunca akademik ve yaşamsal başarılarını etkilediği düşünülen bir gelecek yüzyıl becerisi olarak literatürde kabul görmektedir. Algoritmaların; teknolojik problem çözmedeki gücünün bireylerde bu becerileri nasıl etkilediği de önemli bir araştırma konusu olmaktadır. Bu nedenle yapılan araştırmanın amacı ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi “Problem Çözme ve Programlama” ünitelerine yönelik olarak geliştirilen öğretim programı kapsamında algoritma temelli eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 131 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Ekici ve Balım (2013)’ın geliştirdiği, “Ortaokul Öğrencileri İçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Ön test ve son test olarak her iki gruba uygulanan ölçekten elde edilen verilerle, hem deney hem de kontrol gruplarının, ölçeğin ana ve alt faktörleri bakımından yüksek düzeyde problem çözme becerileri algılarına sahip oldukları görülmüştür. Uygulama sonrasında gruplar içi ve gruplar arasında öğrencilerin problem çözme becerileri ölçeği toplam algı puanları ve algı alt faktörü puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Hem uygulama öncesinde hem de uygulama sonrasında isteklilik kararlılık algısı faktörü puan ortalamaları için deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir.

Supporting Institution

Dokuz Eylül Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi

Project Number

2019.KB.EGT.006

Thanks

Desteklerinden dolayı Dokuz Eylül Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi'ne teşekkürlerimizi sunarız.

References

  • Aytekin, A., Çakır, F. S., Yücel, Y. B., & Kulaözü, İ. (2018). Algoritmaların Hayatımızdaki Yeri ve Önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 24-41.
  • Batıgün, A. D., & Şahin, N. H. (2003). Öfke, dürtüsellik ve problem çözme becerilerindeki yetersizlik gençlik intiharlarının habercisi olabilir mi. Türk Psikoloji Dergisi, 18(51), 37-52.
  • Bayırtepe, E., & Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 41-54.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Aydan Veb tesisleri, Ankara. Bingham, A.(1998). Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi. MEB.
  • Bilgin, A. (2010). Üniversite öğrencilerinin çeşitli değişkenlere ve denetim odağına göre problem çözme beceri algıları. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Brand, B., Valent, A., & Browning, A. (2013). How Career and Technical Education Can Help Students Be College and Career Ready: A Primer. College and Career Readiness and Success Center.
  • Can, A. (2016). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme Yöntemleri. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu içinde, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 55-80). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, E. (2020). Code. org Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine ve Programlama Öz-Yeterliklerine Etkisinin İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(2), 114-124.
  • Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Ekici, D. İ., & Balım, A. G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 67-86.
  • Gros, B. (2007). Digital games in education: The design of games-based learning environments. Journal of research on technology in education, 40(1), 23-38.
  • Gülbahar, Y., & Kalelioğlu, F. (2018). Bilişim Teknolojileri ve Bilgisayar Bilimi: Öğretim Programı Güncelleme Süreci. Millî Eğitim Dergisi, 47(217), 5-23.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1988). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • International Society for Technology in Education [ISTE] (2011). Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education 10 Mayıs 2020: https://cdn.iste.org/www-root/ct-documents/computational-thinking-operational-definition-flyer.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Gökhan, B. A. Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıkları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1).
  • Kaya, M., Korkmaz, Ö., & Çakır, R. (2020). Oyunlaştırılmış robot etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 54-70.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Lee, C. B. (2010). The interactions between problem solving and conceptual change: System dynamic modelling as a platform for learning. Computers & Education, 55(3), 1145-1158.
  • Lin, Y. H., & Hou, H. T. (2016). Exploring young children's performance on and acceptance of an educational scenario-based digital game for teaching route-planning strategies: a case study. Interactive Learning Environments, 24(8), 1967-1980.
  • Mertoğlu, H., & Öztuna, A. (2004). Bireylerin Teknoloji Kullanimi Problem Çözme Yetenekleri ile Iliskili Midir?. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5 ve 6. Sınıflar) 10 Mayıs 2020 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018124103559587-Bili%C5%9Fim%20Teknolojileri%20ve%20Yaz%C4%B1l%C4%B1m%205-6.%20S%C4%B1n%C4%B1flar.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Özmen , H. (2019). Deneysel Araştırma Yöntemi. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu içinde, Eğitimde Araştırma Yötemleri (s. 197-227). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi.
  • Tasgin, A., & Tunc, Y. (2018). Effective Participation and Motivation: An Investigation on Secondary School Students. World Journal of Education, 8(1), 58-74.
  • Türk Dil Kurumu, (2020) Problem Sözcüğü; https://sozluk.gov.tr/
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.

THE EFFECT OF EDUCATIONAL GAMES BASED ON ALGORITHM TEACHING ON THE PERCEPTIONS OF SECONDARY STUDENTS ON THE PROBLEM SOLVING SKILLS

Year 2022, Volume: 6 Issue: 4, 1240 - 1250, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1184614

Abstract

The apprehension of problem solving skills is accepted in the literature as a future-century skill that is thought to affect academic and life-sustaining success through the life of the individuals. How the power of these algorithms effects of the people’s skills individually in the field of technological problem solving remains a crucial research topic. Therefore, the research aims to examine the effects of algorithm-based educational computer games on students' perceptions of problem solving skills within the scope of the curriculum developed for the "Problem Solving and Programming" units of the Information Technologies and Software course of the 5th and 6th-grade secondary school students. The study group of the research consisted of a total of 131 secondary school students. The "Perception Scale for Problem Solving Skills for Secondary School Students" developed by Ekici and Balım (2013) was used as a data collection tool in the study. As a result of the research, it was seen that both the experimental and control groups had high perceptions of problem solving skills in terms of the main and sub-factors of the scale. After the application, it was found that there was no significant difference between the students' problem solving skills scale total perception and perception sub-factor scores within and between groups. It was determined that there was a significant difference in favor of the experimental group in the mean scores of the willingness stability perception factor both before and after the application.

Project Number

2019.KB.EGT.006

References

  • Aytekin, A., Çakır, F. S., Yücel, Y. B., & Kulaözü, İ. (2018). Algoritmaların Hayatımızdaki Yeri ve Önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 24-41.
  • Batıgün, A. D., & Şahin, N. H. (2003). Öfke, dürtüsellik ve problem çözme becerilerindeki yetersizlik gençlik intiharlarının habercisi olabilir mi. Türk Psikoloji Dergisi, 18(51), 37-52.
  • Bayırtepe, E., & Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 41-54.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Aydan Veb tesisleri, Ankara. Bingham, A.(1998). Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi. MEB.
  • Bilgin, A. (2010). Üniversite öğrencilerinin çeşitli değişkenlere ve denetim odağına göre problem çözme beceri algıları. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Brand, B., Valent, A., & Browning, A. (2013). How Career and Technical Education Can Help Students Be College and Career Ready: A Primer. College and Career Readiness and Success Center.
  • Can, A. (2016). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme Yöntemleri. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu içinde, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 55-80). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, E. (2020). Code. org Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine ve Programlama Öz-Yeterliklerine Etkisinin İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(2), 114-124.
  • Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Ekici, D. İ., & Balım, A. G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 67-86.
  • Gros, B. (2007). Digital games in education: The design of games-based learning environments. Journal of research on technology in education, 40(1), 23-38.
  • Gülbahar, Y., & Kalelioğlu, F. (2018). Bilişim Teknolojileri ve Bilgisayar Bilimi: Öğretim Programı Güncelleme Süreci. Millî Eğitim Dergisi, 47(217), 5-23.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1988). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • International Society for Technology in Education [ISTE] (2011). Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education 10 Mayıs 2020: https://cdn.iste.org/www-root/ct-documents/computational-thinking-operational-definition-flyer.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Gökhan, B. A. Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıkları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1).
  • Kaya, M., Korkmaz, Ö., & Çakır, R. (2020). Oyunlaştırılmış robot etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 54-70.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Lee, C. B. (2010). The interactions between problem solving and conceptual change: System dynamic modelling as a platform for learning. Computers & Education, 55(3), 1145-1158.
  • Lin, Y. H., & Hou, H. T. (2016). Exploring young children's performance on and acceptance of an educational scenario-based digital game for teaching route-planning strategies: a case study. Interactive Learning Environments, 24(8), 1967-1980.
  • Mertoğlu, H., & Öztuna, A. (2004). Bireylerin Teknoloji Kullanimi Problem Çözme Yetenekleri ile Iliskili Midir?. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5 ve 6. Sınıflar) 10 Mayıs 2020 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018124103559587-Bili%C5%9Fim%20Teknolojileri%20ve%20Yaz%C4%B1l%C4%B1m%205-6.%20S%C4%B1n%C4%B1flar.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Özmen , H. (2019). Deneysel Araştırma Yöntemi. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu içinde, Eğitimde Araştırma Yötemleri (s. 197-227). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi.
  • Tasgin, A., & Tunc, Y. (2018). Effective Participation and Motivation: An Investigation on Secondary School Students. World Journal of Education, 8(1), 58-74.
  • Türk Dil Kurumu, (2020) Problem Sözcüğü; https://sozluk.gov.tr/
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zafer Tanel 0000-0003-2172-7121

Ersel Kurt This is me 0000-0001-5060-4978

Project Number 2019.KB.EGT.006
Publication Date December 31, 2022
Submission Date October 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Tanel, Z., & Kurt, E. (2022). ALGORİTMA ÖĞRETİMİNE DAYALI EĞİTSEL OYUNLARIN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE YÖNELİK ALGILARINA ETKİSİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 1240-1250. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1184614

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License