This study explores the emergence and development of education and the press in the Mosul Province during the Ottoman period, focusing on the state's efforts to disseminate knowledge and raise public awareness. Despite vast territories and ongoing wars, Ottoman archival documents reveal persistent efforts to expand educational opportunities. As a longstanding center of trade and culture due to its strategic location, Mosul witnessed a transition from traditional elementary schools (sıbyan mektepleri) to modern institutions, with notable contributions from the local population. The study also examines the role of journalism in promoting cultural and intellectual consciousness, analyzing the evolution of the press and its influence in introducing modern ideas to society. Emphasizing the interrelation between education and journalism, the research evaluates the impact of Ottoman reforms and the local community’s efforts to overcome associated challenges. This process is presented as a model of how state-society cooperation can foster cultural and intellectual development.
Osmanlı döneminde Musul Vilayeti’nde eğitim ve basının doğuşu ile gelişimini inceleyen bu araştırma, Osmanlı Devleti’nin bilgi yayma ve toplumu bilinçlendirme çabalarına odaklanmaktadır. Osmanlı arşiv belgeleri, geniş coğrafi sınırlar ve savaşlara rağmen devletin eğitimi yaygınlaştırma gayretlerini ortaya koymaktadır. Stratejik konumu nedeniyle asırlardır ticaret ve kültür merkezi olan Musul’da, geleneksel sıbyan mekteplerinden modern okullara dönüşüm süreci ve halkın eğitimdeki katkıları ele alınmaktadır. Ayrıca, gazeteciliğin kültürel ve entelektüel bilinç yaymadaki rolü incelenmekte; basının doğuşu, gelişimi ve modern düşüncelerin topluma aktarılmasındaki etkisi tartışılmaktadır. Araştırma, eğitim ve gazetecilik arasındaki ilişkiye dikkat çekmekte ve Osmanlı reformlarının bu alanlara etkisiyle Musul halkının karşılaştığı zorlukları aşma çabalarını değerlendirmektedir. Bu süreç, devlet-toplum iş birliğinin kültürel ve entelektüel kalkınmaya katkısını ortaya koyan bir model olarak ele alınmaktadır.
Bu araştırma, kapsamı gereği etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Çalışmada herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınmamıştır.
Çalışmada herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Kültür ve Sanatı, Osmanlı Kurumları ve Medeniyeti (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License