Bu araştırmada, okul yöneticilerinin teknolojik liderlik davranış düzeyleri ilkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülen çalışma 2023/2024 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerinde görev yapan 300 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubu seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesinden yararlanılmıştır. Veri toplama sürecinde veriler Okul Müdürü Teknolojik Liderlik Davranış Ölçeği (OMTLD-Ö) ile toplanmış ve elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Analize başlamadan önce elde edilen verilerin normal dağılıp dağılmadığına bakmak için Kolmogrov- Smirnov test yöntemi uygulanmıştır ve ölçekten elde edilen puanların normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Normal dağılım sonrası veri analizi için parametrik analizler kullanılmıştır. Bulgular; öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknolojik liderlik davranışlarını tüm alt boyutlarda genel olarak yüksek düzeyde değerlendirdiğini göstermiştir. Analizler sonucunda cinsiyet, öğrenim durumu, görev süresi ve okul yöneticileriyle çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Buna karşılık, okul türü değişkeninde özel okul yöneticilerinin lehine anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Yaş değişkeninde genç öğretmenlerin, mesleki kıdem değişkeninde ise orta kıdeme sahip öğretmenlerin algılarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
This study investigated the technological leadership behavior levels of school principals from the perspective of primary school teachers. A survey model, one of the quantitative research methods, was employed with 300 classroom teachers working in the Tepebaşı and Odunpazarı districts of Eskişehir province during the 2023/2024 academic year. Maximum variation sampling, a purposive sampling technique, was used to select participants. Data were collected using the School Principal Technological Leadership Behavior Scale (OMTLD-Ö) and analyzed with SPSS. The Kolmogorov-Smirnov test confirmed the normal distribution of the data, and parametric analyses were applied accordingly. Results showed that teachers generally rated school principals’ technological leadership behaviors highly across all sub-dimensions. No significant differences were observed in terms of gender, educational background, tenure, or years of service with principals. However, significant differences were found in favor of private school principals regarding school type. Younger teachers reported higher perceptions in the age variable, while teachers with intermediate professional experience reported higher perceptions in the seniority variable.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License