BibTex RIS Cite

Consumer Ethnocentrism Tendencies Scale (Cetscale): A Pilot Study for Consumers in Istanbul

Year 2014, Issue: 13, 209 - 232, 01.06.2014
https://doi.org/10.18092/ijeas.61479

Abstract

Evaluation of the behavior and attitudes of consumers for domestic and foreign products, international marketing executives have come into the limelight as much a matter of marketing academics. Consumer ethnocentrism tendency scale (CETSCALE), widely used in the field, is a tool to measure the behavior and attitudes. The purpose of this study is to give to an idea about levels of consumer ethnocentrism tendencies in Istanbul sample by testing the scale dimensionality and reliability to the marketing managers and marketing academics. As a result of performed comfirmatory factor and reliability analysis for the sample concluded that the scale is the one-dimensional structure and highly reliable as described in the literature. In addition, as a result of comparative evaluations, scores of the Turkish consumers’ ethnocentrism tendencies (CETSCORE) were found to be very high.

References

  • ACHARYA, Chandrama ve Greg ELLIOTT, (2003), “Consumer Ethnocentrism, Perceived Product Quality and Choice: An Empirical Investigation”, Journal of International Consumer Marketing, 15(4): 87-115. AKIN, Murat, ÇİCEK, Recep, GÜRBÜZ, Esen ve Emin İNAL (2009), “Tüketici Etnosentrizmi Ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde Cetscale Ölçeği”, Ege Akademik Bakış, 9(2): 489-512. ALTINTAŞ, Murat Hakan ve Tuncer TOKOL (2007), “Cultural Openness and Consumer Ethnocentrism: An Empirical Analysis of Turkish Consumers”, Marketing Intelligence and Planning, 25(4): 308-325. ARI, Emin Sertaç (2007), “Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. ARI, Emin Sertaç ve MADRAN, Canan (2011), “Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Rolü”, Öneri, 9(35): 15-33.

Tüketici Etnik Kökenciliği Eğilimi Ölçeği (CETSCALE): İstanbul İli Tüketicileri Üzerine Bir Pilot Araştırma

Year 2014, Issue: 13, 209 - 232, 01.06.2014
https://doi.org/10.18092/ijeas.61479

Abstract

Tüketicilerin yerli ve yabancı ürünlere yönelik davranış ve tutumlarının değerlendirilmesi uluslararası pazarlama yöneticileri kadar pazarlama akademisyenlerinin de ilgi odağı haline gelmiş bir konudur. Tüketici etnik kökencilik eğilimi ölçeği (CETSCALE), söz konusu davranış ve tutumların ölçülmesinde yaygın kullanım alanına sahip bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, CETSCALE’in, İstanbul örnekleminde geçerliliğini ve güvenilirliğini test ederek, Türk tüketicilerin etnik kökencilik eğilim düzeyleri hakkında pazarlama yöneticileri ve akademisyenlerine fikir verebilmektir. Gerçekleştirilen açıklayıcı faktör ve güvenilirlik analizleri sonucunda, ölçeğin belirlenen örneklem için de literatürde belirtildiği gibi, tek boyutlu ve oldukça güvenilir bir yapıya sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, yapılan karşılaştırmalı değerlendirmeler sonucunda Türk tüketicilerin, etnik kökencilik eğilim düzeylerinin (CETSCORE) oldukça yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • ACHARYA, Chandrama ve Greg ELLIOTT, (2003), “Consumer Ethnocentrism, Perceived Product Quality and Choice: An Empirical Investigation”, Journal of International Consumer Marketing, 15(4): 87-115. AKIN, Murat, ÇİCEK, Recep, GÜRBÜZ, Esen ve Emin İNAL (2009), “Tüketici Etnosentrizmi Ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde Cetscale Ölçeği”, Ege Akademik Bakış, 9(2): 489-512. ALTINTAŞ, Murat Hakan ve Tuncer TOKOL (2007), “Cultural Openness and Consumer Ethnocentrism: An Empirical Analysis of Turkish Consumers”, Marketing Intelligence and Planning, 25(4): 308-325. ARI, Emin Sertaç (2007), “Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. ARI, Emin Sertaç ve MADRAN, Canan (2011), “Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Rolü”, Öneri, 9(35): 15-33.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zuhal Çilingir This is me

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 13

Cite

APA Çilingir, Z. (2014). Tüketici Etnik Kökenciliği Eğilimi Ölçeği (CETSCALE): İstanbul İli Tüketicileri Üzerine Bir Pilot Araştırma. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(13), 209-232. https://doi.org/10.18092/ijeas.61479

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com