The preference
analysis is a generic term for techniques for quantifying, analyzing and
interpreting consumer preference for stimuli. There are several mapping
techniques that visually present how people make their choices.
Multidimensional unfolding analysis, one of the methods used for geometric
representation of preference data, is a method that presents a low-dimensional
space joint representation of persons and stimuli (preferences). Analysis of
preference data focuses on two types of models in the literature. These are
known as "Ideal Point Model" where the persons and stimuli are
expressed in the form of points and "Vector Model" which is a special
form of the unfolding model in which the ideal points go to infinity.
Participation in running activities and races in our country and in the world
has increased considerably in recent years. The purpose of this research is to
try to determine the preferences of the amateur level runners regarding the
various types of races and their distances. For this purpose, it has been tried
to determine the choice map of the race models of amateur runners with Ideal
Point Model and Vector Model. It is thought that the results of this study can
contribute to the development of the sector and give important information
about the preferences of the racing runners through the maps provided by
Unfolding Analysis to the marketing managers in the related sector in Turkey.
Tercih analizi, uyarıcılar için tüketici
tercihi oluşumunu niceleştiren, analiz eden ve yorumlayan teknikler için
verilen genel bir terimdir. Kişilerin tercihlerini nasıl yaptıklarını görsel
olarak sunan çeşitli haritalama teknikleri bulunmaktadır. Tercih verilerinin
geometrik gösterimi için kullanılan yöntemlerden biri olan Çok Boyutlu
Unfolding analizi, kişilerin ve uyarıcıların (tercihlerin) düşük boyutlu bir
uzayda birlikte gösterimini sunan bir yöntemdir. Tercih verilerinin analizi
literatürde iki tip model üzerine odaklanmaktadır. Bunlar, kişilerin ve
uyarıcıların noktalar şeklinde ifade edildiği “İdeal Nokta Modeli” ve ideal
noktaların sonsuza gittiği unfolding modelin özel bir hali olan “Vektör Modeli”
olarak bilinmektedir. Ülkemizde
ve dünyada koşu faaliyetlerine ve yarışlarına katılım son yıllarda önemli
ölçüde artış göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, amatör
düzeydeki koşucuların çeşitli yarış türlerine ve mesafelerine ilişkin
tercihlerini belirlemeye çalışmaktır. Bu amaç doğrultusunda İdeal Nokta Modeli
ve Vektör Modeli ile amatör koşucuların yarış türlerine ilişkin tercih haritası
belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarının, Türkiye’deki ilgili
sektördeki pazarlama yöneticilerine Unfolding Analizinin sağladığı haritalar
yolu ile sektörün gelişimine katkıda bulunabileceği ve yarış koşan kişilerin
tercihleri hakkında önemli bilgiler verebileceği düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 18. EYI Special Issue |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com