Bu çalışma kapsamında, dış kaynak kullanım
kapsamında çalışanlar ile kadrolu çalışanların örgütsel bağlılık boyutlarına
ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, uygulama alanı
olarak Ege bölgesinde faaliyet gösteren uluslararası bir havalimanının
çalışanları seçilerek anket uygulaması yapılmıştır. Çalışmada öncelikle
kullanılan ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlikleri sınanmıştır. Katılımcıların
demografik özelliklerine göre dağılımları incelenmiştir. Katılımcıların yaş
gruplarına göre tüm örgütsel bağlılık boyutlarında anlamlı fark tespit
edilmiştir. Katılımcıların cinsiyetlerine göre verilen yanıtlar arasında tüm
değişkenlerde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Duygusal bağlılık ve
devam bağlılığı değişkenlerinde katılımcıların eğitim durumlarına göre
verdikleri yanıtlara arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılığın tüm değişkenleri için
meslekte çalışma yılına göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Katılımcıların çalışma şekillerine göre örgütsel bağlılık değişkenlerine
verdikleri yanıtlar arasında tüm değişkenler için anlamlı farklılık tespit
edilmiştir. Sonuç olarak, dış kaynak hizmet alım kapsamında çalışanların, kamu
çalışanlarına göre hizmet ettikleri işletmeye olan bağlılıklarının bir istekten
ziyade zorunluluk olduğu söylenebilir.
Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Bailey, J. W., Mason, R. Ve Raeside, R. (2002). Outsourcing in Edinburgh andtheLothians, European Journal of Purchasing & Supply Management, 8(2), 71-122.
Baysal, C. A. ve Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-15.
Bergman, E. M. (2006). The Relationship Between Affective and Normative Commitment: Review And Research Agenda, Journal of Organizational Behavior, 27(5), 645–663.
Bobbie, M. T. (2007). An analysis of there lationships among job satisfaction, organizational trust, and organizational commitment in an acute care hospital, Ph.D. Thesis, Saybrook University, San Francisco, California.
Boylu, Y., Pelit, E. ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
Bryce, J. D. ve Useem, M. (1998). The Impact of Corporate Outsourcing on Company Value, Europen Managment Journal, 16(6), 635-643.
Chen, H. F. ve Chen, Y. C. (2008). The Impact of Work Redesign and Psychological Empowerment on Organizational Commitment in a Changing Environment: An Example fromTaiwan's State-Owned Enterprises, Public Personnel Management, 37(3), 279-302.
Cohen, A. (1993). Age and Tenure in Relation to Organizational Commitment: A Meta-Analysis, Basic and Applied Social Psychology, 14(2), 143-159.
Çakırlar, H. (2009). İşletmelerin Lojistik Faaliyetlerinde Dış Kaynak Kullanımı: Trakya Bölgesinde Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerinde Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15),115-132.
Doğrul, M. A. (2013). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Afyon Meslek Yüksek Okulu’nda Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ertürk, M. (2009). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, 4. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
Gül, H. ve Çöl, G. (2004). Personeli Güçlü Kılan Örgütsel Bir Yapı Oluşturmada Sosyal-Yapısal Öncülerin Güçlendirmeye Olan Etkileri ve Sonuçları Üzerine Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 18(3-4), 249-272.
Karahan, A. (2009). Dış Kaynak Kullanımının Verimlilik Üzerine Etkisi (Hastane Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 185-199.
Kaya, Ş. D. (2010). Hemşirelerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 78-95.
Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği, 12. Basım, İstanbul: Beta Basın Yayın.
Landes, S. D. (1999). The Wealthand Poverty of Nations: Why Some are So Rich and Some are So Poor, W. W. Norton and Company, United States of America,
Meyer, P. J.veAllen, J. N. (1984). Testing the Side Bet Theroy of Organizational Commitment: Some Methodological Considerations, Journal of Applied Psychology, 69(3),372-378.
Meyer, P. J. ve Allen, J. N. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment, Human Resource Management Review, 1(1).61-89.
Meyer, P. J.ve Allen, J. N.(1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application, SAGE Publications, Inc.
Nammi, A. Z. ve Nezhad, M. Z. (2009). The Relationship Between Psychological Climateand Organizational Commitment, Journal of AppliedSciences, 9(1), 161-166.
Nunnally J. C. (1967). Psychometric Theory. New York: McGrawHill.
Obeng, K. ve Ugboro, I. (2003). Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study, Journal of TheTransportation Research Forum, 57(2),83-98.
Ofluoğlu, G. ve Doğan, Ş, (2009). İşletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma Yönteminin Organizasyon Yapısı İle Çalışma İlişkilerine Etkileri, Kamu-İş Dergisi, 11(1), 139-165.
Özbay, T. (2004). Sorularla Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing), İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2004-27,1-53.
Öztürk, A. ve Konuralp, S. (2002). Dış Kaynaklardan Yararlanmanın Yeni Bir Rekabet Stratejisi Olarak Kullanılması ve Uygulama Süreci, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 127-142.
Quelin, B. ve François, D. (2003). Bringing Together Strategic Outsourcing and Corporate Strategy: Outsourcing Motivesand Risks, European Management Journal, 21(5), 647-661.
Salih Y. ve Ender G. (2012). Türkiye’de Havaaracı Bakım Faaliyetlerinde Dış Kaynak Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(1), 121-153.
Samadov, S. (2006). İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık: Özel Sektörde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Savery, K. L. ve Syme, D. P. (1996). Organizational Commitmentand Hospital Pharmacists, Journal of Management Development, 15(1). 14-22.SHGM.(2015).Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Faaliyet Raporu, 1-128.
Susskind, M. Al., Borchgrevink, P. C., Kacmar, K. M. ve Brymer, A. R.(2000). Customer service employees' behavior alintentions and attitudes: An examination of construct validity anda path model, International Journal of Hospitality Management, 19(1), 53-75.
Şimşek, Ş. M.; Çelik, A. ve Akgemici, T. (2014).Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, 8. Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi.
Tayfun, A. ve Tekbalkan, M. (2014), Dış Kaynaklardan Yararlanan Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu: Ankara’da Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 163-78.
Terzi, R. A ve Kurt T. (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yöneticilik Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(166), 98-113.
Uçkun, C. ve Yüksel A. (2007). Aile Şirketlerinin Performansının Arttırılmasında Bir Strateji: Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing), DergiPark/Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007 (3), 25-39.
Uyguç, N. Ve Çımrın, D. (2004). DEÜ Araştırma ve Uygulama Hastanesi Merkez Laboratuarı Çalışanlarının Örgüte Bağlılıklarını ve İşten Ayrılma Niyetlerini Etkileyen Faktörler, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, 19(1), 91-99.
Yalçın, A. ve İplik N. F. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395-412.İnternet Erişimi
Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Bailey, J. W., Mason, R. Ve Raeside, R. (2002). Outsourcing in Edinburgh andtheLothians, European Journal of Purchasing & Supply Management, 8(2), 71-122.
Baysal, C. A. ve Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-15.
Bergman, E. M. (2006). The Relationship Between Affective and Normative Commitment: Review And Research Agenda, Journal of Organizational Behavior, 27(5), 645–663.
Bobbie, M. T. (2007). An analysis of there lationships among job satisfaction, organizational trust, and organizational commitment in an acute care hospital, Ph.D. Thesis, Saybrook University, San Francisco, California.
Boylu, Y., Pelit, E. ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
Bryce, J. D. ve Useem, M. (1998). The Impact of Corporate Outsourcing on Company Value, Europen Managment Journal, 16(6), 635-643.
Chen, H. F. ve Chen, Y. C. (2008). The Impact of Work Redesign and Psychological Empowerment on Organizational Commitment in a Changing Environment: An Example fromTaiwan's State-Owned Enterprises, Public Personnel Management, 37(3), 279-302.
Cohen, A. (1993). Age and Tenure in Relation to Organizational Commitment: A Meta-Analysis, Basic and Applied Social Psychology, 14(2), 143-159.
Çakırlar, H. (2009). İşletmelerin Lojistik Faaliyetlerinde Dış Kaynak Kullanımı: Trakya Bölgesinde Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerinde Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15),115-132.
Doğrul, M. A. (2013). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Afyon Meslek Yüksek Okulu’nda Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ertürk, M. (2009). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, 4. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
Gül, H. ve Çöl, G. (2004). Personeli Güçlü Kılan Örgütsel Bir Yapı Oluşturmada Sosyal-Yapısal Öncülerin Güçlendirmeye Olan Etkileri ve Sonuçları Üzerine Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 18(3-4), 249-272.
Karahan, A. (2009). Dış Kaynak Kullanımının Verimlilik Üzerine Etkisi (Hastane Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 185-199.
Kaya, Ş. D. (2010). Hemşirelerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 78-95.
Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği, 12. Basım, İstanbul: Beta Basın Yayın.
Landes, S. D. (1999). The Wealthand Poverty of Nations: Why Some are So Rich and Some are So Poor, W. W. Norton and Company, United States of America,
Meyer, P. J.veAllen, J. N. (1984). Testing the Side Bet Theroy of Organizational Commitment: Some Methodological Considerations, Journal of Applied Psychology, 69(3),372-378.
Meyer, P. J. ve Allen, J. N. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment, Human Resource Management Review, 1(1).61-89.
Meyer, P. J.ve Allen, J. N.(1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application, SAGE Publications, Inc.
Nammi, A. Z. ve Nezhad, M. Z. (2009). The Relationship Between Psychological Climateand Organizational Commitment, Journal of AppliedSciences, 9(1), 161-166.
Nunnally J. C. (1967). Psychometric Theory. New York: McGrawHill.
Obeng, K. ve Ugboro, I. (2003). Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study, Journal of TheTransportation Research Forum, 57(2),83-98.
Ofluoğlu, G. ve Doğan, Ş, (2009). İşletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma Yönteminin Organizasyon Yapısı İle Çalışma İlişkilerine Etkileri, Kamu-İş Dergisi, 11(1), 139-165.
Özbay, T. (2004). Sorularla Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing), İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2004-27,1-53.
Öztürk, A. ve Konuralp, S. (2002). Dış Kaynaklardan Yararlanmanın Yeni Bir Rekabet Stratejisi Olarak Kullanılması ve Uygulama Süreci, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 127-142.
Quelin, B. ve François, D. (2003). Bringing Together Strategic Outsourcing and Corporate Strategy: Outsourcing Motivesand Risks, European Management Journal, 21(5), 647-661.
Salih Y. ve Ender G. (2012). Türkiye’de Havaaracı Bakım Faaliyetlerinde Dış Kaynak Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(1), 121-153.
Samadov, S. (2006). İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık: Özel Sektörde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Savery, K. L. ve Syme, D. P. (1996). Organizational Commitmentand Hospital Pharmacists, Journal of Management Development, 15(1). 14-22.SHGM.(2015).Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Faaliyet Raporu, 1-128.
Susskind, M. Al., Borchgrevink, P. C., Kacmar, K. M. ve Brymer, A. R.(2000). Customer service employees' behavior alintentions and attitudes: An examination of construct validity anda path model, International Journal of Hospitality Management, 19(1), 53-75.
Şimşek, Ş. M.; Çelik, A. ve Akgemici, T. (2014).Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, 8. Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi.
Tayfun, A. ve Tekbalkan, M. (2014), Dış Kaynaklardan Yararlanan Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu: Ankara’da Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 163-78.
Terzi, R. A ve Kurt T. (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yöneticilik Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(166), 98-113.
Uçkun, C. ve Yüksel A. (2007). Aile Şirketlerinin Performansının Arttırılmasında Bir Strateji: Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing), DergiPark/Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007 (3), 25-39.
Uyguç, N. Ve Çımrın, D. (2004). DEÜ Araştırma ve Uygulama Hastanesi Merkez Laboratuarı Çalışanlarının Örgüte Bağlılıklarını ve İşten Ayrılma Niyetlerini Etkileyen Faktörler, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, 19(1), 91-99.
Yalçın, A. ve İplik N. F. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395-412.İnternet Erişimi