Küreselleşme
ile birlikte değişmeye başlayan tüketici beklentileri ve davranışlarının analiz
edilmesi hem küresel hem de yerel ölçekte faaliyet gösteren firmalar için doğru
hedef pazarların seçimi ve uygun pazarlama stratejilerinin geliştirilmesinde
önem taşımaktadır. Bu çalışmada tüketicilerin tüketim davranışlarını etkileyen
faktörler arasında yer alan küresel tüketim odaklılık, yenilikçilik ve küresel marka
tutumları incelenerek, genç tüketicilerin bu faktörler bazında farklı pazar
bölümleri oluşturacak şekilde doğal kümelere sahip olup olmadıkları tespit
edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla kolayda örnekleme yöntemi ile 600 üniversite
öğrencisi üzerinde bir anket çalışması yapılmıştır. Araştırma bulguları genç
tüketicilerin bu faktörler açısından üç farklı küme oluşturduğunu ortaya
koymuştur.
Analyzing changes in consumer behavior and expectations over the course of globalization is vital for all firms trying to identify the right market to target, and to develop appropriate marketing strategies, irrespective of whether they serve to local or global markets. This paper investigates whether it is possible to study the behavior of young consumers after dividing them into natural clustered based on their global brand attitudes, global consumption orientation and innovativeness. Based on descriptive statistics, exploratory factor analysis and clustering analysis results obtained from a survey conducted with nearly 600 university students, the study concludes that young consumers could indeed be divided into three different clusters based on the characteristics considered in this research, allowing development of segment-specific marketing tools and policies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 27 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com