Research Article
BibTex RIS Cite

OTEL TERCİHLERİ KAPSAMINDA FİYAT ALGISI BİLEŞENLERİNİN İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Issue: 27, 179 - 192, 08.04.2020
https://doi.org/10.18092/ulikidince.648775

Abstract

Bu araştırma, otel tercihlerinde fiyat
algılamasının boyutlarının rolünü ortaya koymak üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve veri
toplama yöntemi olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma kapsamını
Karabük ilinde görevli kamu çalışanları oluşturmaktadır.
Araştırma
bulgularına göre, Karabük ilinde görevli kamu çalışanları, otel tercihlerinde
ödedikleri paranın karşılığını almanın yanında harcadıkları para ile aldıkları
hizmet arasında bir kıyaslama gerçekleştirdiği, ayrıca
yüksek fiyatlı
bir oteli tercih ettiklerinde fiyatı bir
prestij
göstergesi olarak algılamadıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın hipotezlerine
yönelik sonuçlara göre,
fiyat-kalite
ilişkisi ile hem prestij duyarlılığı hem de değer bilinci arasında pozitif ve
anlamlı bir ilişki varken, fiyat bilinci ile anlamsız bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Diğer yandan prestij duyarlılığı ile değer bilinci arasında zayıf
negatif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Son olarak fiyat bilinci ile
değer bilinci arasında ise pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlara
göre otel müşterilerinin fiyat algısı değişkenlerine özellikle önem vermesi
gerektiği düşünülmektedir.

References

  • Alford L. B. ve Biswas A. (2002). The Effects of Discount Level, Price Consciousness and Sale Proneness on Consumers’ Price Perception and Behavioural Intention. Journal of Business Research, (55), 775-783.
  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 93-101.
  • Bozkurt, M. ve Şahin, B. (2015). Turizm Pazarlaması. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Campbell, C. M. (1999). Why Did You Do That? The Important Role of Inferred Motive in Perceptions of Price Fairness. Journal of Product & Brand Management, 8(2), 145-152.
  • Curry, J. D. ve Riesz, C. P. (1988). Prices and Price/Quality Relationships: A Longitudinal Analysis. Journal of Marketing, 52(1), 36-51.
  • Çetin, G. (2010). Tüketici Zihninde Fiyat Kalite İlişkisi: Dayanıklı ve Dayanıksız Tüketim Ürünlerinin Karşılaştırmasına Yönelik Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dodds, W. B. (1991). In Search of Value: How Price And Store Name Information Influence Buyers’ Product Perceptions, The Journal Of Services Marketing, 8(2), 15- 24.
  • Geçti, F. (2012). Marka Bağlılığı Üzerinde Fiyat Algılamasının Rolünün İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Geçti, F. ve Zengin, H. (2012). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Akıllı Telefon Tüketicilerine Yönelik Bir Araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 1 (4), 37-74.
  • Gülçubuk, A. (2008). Müşteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemi ve Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi İ. İ. B. F. Yönetim ve Ekonomi, 15(1), 15-26.
  • Hacıoğlu, N. (2016). Turizm Pazarlaması. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Jin, B. ve Sternquist B. (2003). The Influence of Retail Environment on Price Perceptions-An Exploratory Study of US and Korean Students. International Marketing Review, 20(6), 643-660.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi, Yönetim, 17 (17), 3-17.
  • Lichtenstein D. R., Bloch H. P. ve Black C. W. (1988). Correlates of Price Acceptability. Journal of Consumer Research, 15(2), 243-252.
  • Lichtenstein, D. R., Netemeyer, R. G. ve Burton, S. (1990). Distinguishing Coupon Proneness From Value Consciousness: An Acquisition-Transaction Utility Theory Perspective. Journal of Marketing, 54(3), 54-67.
  • Lıchtensteın, D. R., Rıdgway N.M. ve Netemeyer R.G., (1993), Price Perceptions and Consumer Shopping Behavior: A Field Study, Journal of Marketing Research, 30 (2), 234-245.
  • McGowan M. K. ve Sternquest J. B. (1998). Dimensions of Price as a Marketing Universal: A Comparison of Japanese and U.S. Consumers. Journal of International Marketing, 6(4), 49-65.
  • Meng, J. ve Nasco, S.A., (2009). Cross-cultural equivalence of price perceptions across American, Chinese, and Japanese consumers. Journal of Product & Brand Management, 18(7), 506 – 516.
  • Meredith, L. ve Maki, D. (2001). Product Cannibalization and the Role of Prices. Applied Economics, 33, 1785-1793. Meydan Uygur, S. (2017). Örnek Olaylarla Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Moore, M. ve Carpenter J. (2008), An Examination of Consumer Price Cue Usage in US Discount Format, International Journal of Retail & Distribution Management, 36 (5), 345-358.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Munnukka, J. (2008). Customers’ Purchase İntentions As A Reflection Of Price Perception. Journal of Product & Brand Management, 17(3), 188-196.
  • Palazón, M., ve Delgado, E. (2009). The moderating role of price consciousness on the effectiveness of price discounts and premium promotions. Journal of Product & Brand Management, 18(4), 306-312.
  • Phau, I. ve Leng, Y. S. (2008). Attitudes toward Domestic and Foreign Luxury Brand Apparel: A Comparison between Status and Non-status Seeking Teenagers. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 12(1), 68-89.
  • Rızaoğlu, B. (2007). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sharma, P. (2011). Country of Origin Effects in Developed and Emerging Markets: Exploring the Contrasting Roles of Materialism and Value Consciousness. Journal of International Business Studies, 42 (2), 285-306.
  • Sökmen, A. (2000). Ankara`da Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Ampirik Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sternquıst, B., Byun, S.E. ve Jın, B. ( 2004). The Dimensionality of Price Perceptions: A Cross- Cultural Comparison of Asian Consumers. Int. Rev. of Retail, Distribution and Consumer Research, 14(1), 83-100.
  • Sweeney J.C., Soutar N.G. ve Johnson W. L. (1997). Retail Service Quality and Perceived Value. Journal of Retailing and Consumer Services, 4(1), 39-48.
  • Topuz, Y. V. ve Çambaşı, İ. (2014). Asgari Ücretli Tüketicilerin Fiyat Ve Fiyat-Kalite Algısı: Cep Telefonu Ürünleri Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 315- 327.
  • Ünsalan M. ve Bayraktar A. (2017). Tüketici Etnosentrizminin Tüketici Fiyat Algısına Etkisi. International Journal of Academic Value Studies, 3(9), 258- 272.
  • Varki S.ve Colgate M. (2001). The Role of Price Perceptions in An Integrated Model of Behavioural Intentions. Journal of Service Research, 3(3), 232-240.
  • Vigneron F. ve Johnson W. L. (1999). A Review and A Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behaviour. Academy of Marketing Science, 1, 1-15.
  • Yadav S. M. ve Seiders K. (1998). Is the Price Right? Understanding Contingent Processing in Reference Price Formation. Journal of Retailing, 74(3), 311-329.
  • Yaraş. E. (2008). Tüketicilerin Fiyat Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma. Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 281-300.
  • Zeithaml, V.A. (1988). Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
  • Zhou, K.Z., Su, C. ve Bao Y. (2002), A paradox of price–quality and market efficiency: a comparative study of the US and China markets. Intern. J. of Research in Marketing, 19, 349–365.
Year 2020, Issue: 27, 179 - 192, 08.04.2020
https://doi.org/10.18092/ulikidince.648775

Abstract

References

  • Alford L. B. ve Biswas A. (2002). The Effects of Discount Level, Price Consciousness and Sale Proneness on Consumers’ Price Perception and Behavioural Intention. Journal of Business Research, (55), 775-783.
  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 93-101.
  • Bozkurt, M. ve Şahin, B. (2015). Turizm Pazarlaması. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Campbell, C. M. (1999). Why Did You Do That? The Important Role of Inferred Motive in Perceptions of Price Fairness. Journal of Product & Brand Management, 8(2), 145-152.
  • Curry, J. D. ve Riesz, C. P. (1988). Prices and Price/Quality Relationships: A Longitudinal Analysis. Journal of Marketing, 52(1), 36-51.
  • Çetin, G. (2010). Tüketici Zihninde Fiyat Kalite İlişkisi: Dayanıklı ve Dayanıksız Tüketim Ürünlerinin Karşılaştırmasına Yönelik Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dodds, W. B. (1991). In Search of Value: How Price And Store Name Information Influence Buyers’ Product Perceptions, The Journal Of Services Marketing, 8(2), 15- 24.
  • Geçti, F. (2012). Marka Bağlılığı Üzerinde Fiyat Algılamasının Rolünün İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Geçti, F. ve Zengin, H. (2012). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Akıllı Telefon Tüketicilerine Yönelik Bir Araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 1 (4), 37-74.
  • Gülçubuk, A. (2008). Müşteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemi ve Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi İ. İ. B. F. Yönetim ve Ekonomi, 15(1), 15-26.
  • Hacıoğlu, N. (2016). Turizm Pazarlaması. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Jin, B. ve Sternquist B. (2003). The Influence of Retail Environment on Price Perceptions-An Exploratory Study of US and Korean Students. International Marketing Review, 20(6), 643-660.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi, Yönetim, 17 (17), 3-17.
  • Lichtenstein D. R., Bloch H. P. ve Black C. W. (1988). Correlates of Price Acceptability. Journal of Consumer Research, 15(2), 243-252.
  • Lichtenstein, D. R., Netemeyer, R. G. ve Burton, S. (1990). Distinguishing Coupon Proneness From Value Consciousness: An Acquisition-Transaction Utility Theory Perspective. Journal of Marketing, 54(3), 54-67.
  • Lıchtensteın, D. R., Rıdgway N.M. ve Netemeyer R.G., (1993), Price Perceptions and Consumer Shopping Behavior: A Field Study, Journal of Marketing Research, 30 (2), 234-245.
  • McGowan M. K. ve Sternquest J. B. (1998). Dimensions of Price as a Marketing Universal: A Comparison of Japanese and U.S. Consumers. Journal of International Marketing, 6(4), 49-65.
  • Meng, J. ve Nasco, S.A., (2009). Cross-cultural equivalence of price perceptions across American, Chinese, and Japanese consumers. Journal of Product & Brand Management, 18(7), 506 – 516.
  • Meredith, L. ve Maki, D. (2001). Product Cannibalization and the Role of Prices. Applied Economics, 33, 1785-1793. Meydan Uygur, S. (2017). Örnek Olaylarla Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Moore, M. ve Carpenter J. (2008), An Examination of Consumer Price Cue Usage in US Discount Format, International Journal of Retail & Distribution Management, 36 (5), 345-358.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Munnukka, J. (2008). Customers’ Purchase İntentions As A Reflection Of Price Perception. Journal of Product & Brand Management, 17(3), 188-196.
  • Palazón, M., ve Delgado, E. (2009). The moderating role of price consciousness on the effectiveness of price discounts and premium promotions. Journal of Product & Brand Management, 18(4), 306-312.
  • Phau, I. ve Leng, Y. S. (2008). Attitudes toward Domestic and Foreign Luxury Brand Apparel: A Comparison between Status and Non-status Seeking Teenagers. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 12(1), 68-89.
  • Rızaoğlu, B. (2007). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sharma, P. (2011). Country of Origin Effects in Developed and Emerging Markets: Exploring the Contrasting Roles of Materialism and Value Consciousness. Journal of International Business Studies, 42 (2), 285-306.
  • Sökmen, A. (2000). Ankara`da Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Ampirik Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sternquıst, B., Byun, S.E. ve Jın, B. ( 2004). The Dimensionality of Price Perceptions: A Cross- Cultural Comparison of Asian Consumers. Int. Rev. of Retail, Distribution and Consumer Research, 14(1), 83-100.
  • Sweeney J.C., Soutar N.G. ve Johnson W. L. (1997). Retail Service Quality and Perceived Value. Journal of Retailing and Consumer Services, 4(1), 39-48.
  • Topuz, Y. V. ve Çambaşı, İ. (2014). Asgari Ücretli Tüketicilerin Fiyat Ve Fiyat-Kalite Algısı: Cep Telefonu Ürünleri Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 315- 327.
  • Ünsalan M. ve Bayraktar A. (2017). Tüketici Etnosentrizminin Tüketici Fiyat Algısına Etkisi. International Journal of Academic Value Studies, 3(9), 258- 272.
  • Varki S.ve Colgate M. (2001). The Role of Price Perceptions in An Integrated Model of Behavioural Intentions. Journal of Service Research, 3(3), 232-240.
  • Vigneron F. ve Johnson W. L. (1999). A Review and A Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behaviour. Academy of Marketing Science, 1, 1-15.
  • Yadav S. M. ve Seiders K. (1998). Is the Price Right? Understanding Contingent Processing in Reference Price Formation. Journal of Retailing, 74(3), 311-329.
  • Yaraş. E. (2008). Tüketicilerin Fiyat Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma. Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 281-300.
  • Zeithaml, V.A. (1988). Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
  • Zhou, K.Z., Su, C. ve Bao Y. (2002), A paradox of price–quality and market efficiency: a comparative study of the US and China markets. Intern. J. of Research in Marketing, 19, 349–365.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cenk Murat Koçoğlu 0000-0002-9888-6051

Burcu Çimen Yurt This is me 0000-0001-5304-7505

Publication Date April 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 27

Cite

APA Koçoğlu, C. M., & Çimen Yurt, B. (2020). OTEL TERCİHLERİ KAPSAMINDA FİYAT ALGISI BİLEŞENLERİNİN İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(27), 179-192. https://doi.org/10.18092/ulikidince.648775

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com