The purpose of this study is to investigate the consumer behavior literature on mobile travel applications in order to provide insight into future research and applications by providing extensive information about the subject. In this regard, research on consumer behavior on mobile travel applications has been assessed using both bibliometric analysis and TCCM (Theory, Context, Characteristics, Methodology) reviews. Within the framework of bibliometric analysis, it was discovered that the relevant articles began in 2015 and continued until today, that the year with the highest number of citations was 2024 with 313 citations, that the majority of articles were published in the Journal of Hospitality and Tourism Technology, that the category with the most articles was Hospitality, Entertainment, Sports, and Tourism with 22 articles, and that the most commonly used keyword was "travel apps". Within the scope of the TCCM review, it has been observed that in the relevant studies, rather than focusing on a specific application, these applications are generally addressed; the most common theoretical basis is the Technology Acceptance Model; the most examined dependent variable is usage intention; and the survey method is most commonly used.
Travel Apps Tourism Industry Travel Industry Consumer Behavior Bibliometric Analysis TCCM Framework
Bu çalışmanın amacı, mobil seyahat uygulamalarına yönelik tüketici davranışı literatürünü incelemek ve böylelikle, alanın detaylı bilgilendirmesini yaparak gelecek araştırma ve uygulamalara bir içgörü sunmaktır. Bu bakımdan, mobil seyahat uygulamalarına yönelik tüketici davranışı alanı araştırmaları hem bibliyometrik analiz hem de TCCM (Teori, Bağlam, Karakteristik, Metodoloji) incelemesi kapsamında değerlendirilmiştir. Bibliyometrik analiz çerçevesinde, ilgili makalelerin 2015 yılında başladığı ve günümüze dek devam ettiği, 313 atıf ile en yüksek atıf alınan yılın 2024 yılı olduğu, en çok makalenin Journal of Hospitality and Tourism Technology adlı dergide yayımlandığı, 22 makale ile en çok makalenin bulunduğu kategorinin Ağırlama, Eğlence, Spor ve Turizm olduğu ve en çok kullanılan anahtar kelimenin “seyahat uygulamaları” olduğu görülmüştür. TCCM incelemesi kapsamında, ilgili araştırmalarda çoğunlukla spesifik bir uygulamaya odaklanmak yerine bu uygulamaların genel olarak ele alındığı, en sık rastlanılan teorik dayanağın Teknoloji Kabul Modeli olduğu, kullanım niyetinin en çok incelenen bağımlı değişken olduğu ve bu çalışmalarda çoğunlukla anket yöntemi kullanıldığı gözlemlenmiştir.
Mobil Seyahat Uygulamaları Turizm Endüstrisi Seyahat Endüstrisi Tüketici Davranışı Bibliyometrik Analiz TCCM İncelemesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 4, 2025 |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | March 26, 2025 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 48 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com