Research Article
BibTex RIS Cite

ELEKTRONİK TİCARET VE ERGONOMİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 23, 01.07.2021

Abstract

Günümüzde iletişim araçların, bilhassa internetin gelişimi Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ivme kazanmıştır. Bu hızlı artış sonucuna paralel olarak, Türkiye’deki hane sayısının büyük bir çoğunluğuna karşılık gelen bir internet kullanımı oranının oluşmasını sağlamıştır. İletişim araçlarının özellikle internetin hızlı gelişimi dünyaya paralel olarak Türkiye deki bireylerinde alışveriş alışkanlıklarını internete yöneltmiş ve e-ticaret kavramının gelişmesine imkân sağlamıştır. E-ticaretin Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de gelişiminde yaşanmakta olan hızlı artış bazı kavramların oluşmasına neden olmuştur. Bu çalışmada, e-ticaretteki internetin üstlendiği rol, e-ticaretin temel araç ve unsurları, e-ticaretin doğuşu, Dünyada ve Türkiye’de e-ticaret ile ilgili ilk çalışmalar, bireylerin e-ticaret sitelerini kullanarak en çok satın aldıkları ürünler incelenmiş ve internet kullanımı araştırması yapılarak e-ticaret sitelerinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi yapılmıştır.

References

  • YAŞA, S. (2016). E-ticaret, Türkiye'de doğan problemler ve çözüm önerileri (Doktora Tezi).
  • ELİBOL, H., & KESİCİ, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açısından elektronik ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
  • ÖZBULUT, B. (2014). Türkiye’de e-ticaretin gelişimi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar (MSc Thesis, İstanbul Ticaret Üniversitesi).
  • SARAÇ, S., FİKRİ, E. G. E., MİMAN, M., & AKTAŞ, M. A. (2015). E-TİCARET SİTELERİNİN TASARIMINDA ERGONOMİNİN ÖNEMİ. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 355-364.
  • ANBAR, A. (2001). E-TİCARETTE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • DEMİRDÖĞMEZ, M., GÜLTEKİN, N., & TAŞ, H. Y. (2018). Türkiye’de e-ticaret sektörünün yıllara göre gelişimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2236.
  • DELEN, E., & ABDÜSSELAM, M. S. (2015). Eğitim Fakültesi Web Sitelerinin İşlevselliklerinin İncelenmesi: Sorunlar ve Öneriler. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 158-173.
  • TURAN, M., & POLAT, F. (2009). E-Ticaret Programcılığı ve E-Ticaretin Türkiye’deki Uygulamaları. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2).
  • ACILAR, A. (2016). E-Ticarette Türkiye Ne Durumda?. E-Commerce in Turkey, 26-27.
  • KÖKSÜZ, A. (2019). Her alanda ergonomi. Sürdürülebilir Mühendislik Uygulamaları ve Teknolojik Gelişmeler Dergisi, 2(1), 3-24.
  • TÜİK, Hane halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması,2020, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679
  • YILMAZ, Y. D. D. M., & DEMİRKAN, A. E. (2012). Hastane yönetim ve bilgi sisteminin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5(3), 19-28.
  • ÖZDEMİR, S., ATASOY, B., & SOMYÜREK, S. (2007). Bilimsel Dergilerin İş Süreçleri Yönetimini Gerçekleştiren Bir Yazılımın Kullanılabilirlik Araştırması: Türkiye’deki İlk Örneğin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • KILIÇARSLAN, B., & MACİT, İ. (2012). Bilişsel Ergonomi Açısından Web Sitelerinin Performans Kriterlerinin Sınıflandırılması. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği Ulusal Kongresi – YAEM, Haziran 2012, Sayı 32, p. 1-27.
  • BAŞAR, S. & ASLAY, F.(2011). Yazılım Ergonomisi: Atatürk Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sisteminin Ergonomisinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011, Sayı 15 (1), p. 25-42.
  • AYDIN, A.O.,& KURT, M., Bilişim Ergonomisi, (2002), Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 17(4), p. 93-114.

ELECTRONIC COMMERCE AND ERGONOMICS

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 23, 01.07.2021

Abstract

Nowadays, especially communication tools, particularly the development of the Internet in Turkey as it is in the world, has been gaining momentum. Parallel to this rapid increase, the number of households in Turkey led to the formation of a majority corresponding to the rate of internet usage. Means of communication, especially the rapid development of the Internet, has led parallel to the Internet in the shopping habits of individuals in Turkey and has led to the development of the e-commerce concept. As in the field of e-commerce, the rapid growth of Turkey has resulted in the rapid formation of those ideas. On this page, the role of the internet in e-commerce, e-basic tools and components trade, e-commerce birth of the first studies related to e-commerce in the world and Turkey, using individuals' e-commerce sites examined the products they most frequently bought and internet use was conducted in the ergonomic practice of e-commerce sites were discussed.

References

  • YAŞA, S. (2016). E-ticaret, Türkiye'de doğan problemler ve çözüm önerileri (Doktora Tezi).
  • ELİBOL, H., & KESİCİ, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açısından elektronik ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
  • ÖZBULUT, B. (2014). Türkiye’de e-ticaretin gelişimi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar (MSc Thesis, İstanbul Ticaret Üniversitesi).
  • SARAÇ, S., FİKRİ, E. G. E., MİMAN, M., & AKTAŞ, M. A. (2015). E-TİCARET SİTELERİNİN TASARIMINDA ERGONOMİNİN ÖNEMİ. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 355-364.
  • ANBAR, A. (2001). E-TİCARETTE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • DEMİRDÖĞMEZ, M., GÜLTEKİN, N., & TAŞ, H. Y. (2018). Türkiye’de e-ticaret sektörünün yıllara göre gelişimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2236.
  • DELEN, E., & ABDÜSSELAM, M. S. (2015). Eğitim Fakültesi Web Sitelerinin İşlevselliklerinin İncelenmesi: Sorunlar ve Öneriler. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 158-173.
  • TURAN, M., & POLAT, F. (2009). E-Ticaret Programcılığı ve E-Ticaretin Türkiye’deki Uygulamaları. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2).
  • ACILAR, A. (2016). E-Ticarette Türkiye Ne Durumda?. E-Commerce in Turkey, 26-27.
  • KÖKSÜZ, A. (2019). Her alanda ergonomi. Sürdürülebilir Mühendislik Uygulamaları ve Teknolojik Gelişmeler Dergisi, 2(1), 3-24.
  • TÜİK, Hane halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması,2020, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679
  • YILMAZ, Y. D. D. M., & DEMİRKAN, A. E. (2012). Hastane yönetim ve bilgi sisteminin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5(3), 19-28.
  • ÖZDEMİR, S., ATASOY, B., & SOMYÜREK, S. (2007). Bilimsel Dergilerin İş Süreçleri Yönetimini Gerçekleştiren Bir Yazılımın Kullanılabilirlik Araştırması: Türkiye’deki İlk Örneğin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • KILIÇARSLAN, B., & MACİT, İ. (2012). Bilişsel Ergonomi Açısından Web Sitelerinin Performans Kriterlerinin Sınıflandırılması. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği Ulusal Kongresi – YAEM, Haziran 2012, Sayı 32, p. 1-27.
  • BAŞAR, S. & ASLAY, F.(2011). Yazılım Ergonomisi: Atatürk Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sisteminin Ergonomisinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011, Sayı 15 (1), p. 25-42.
  • AYDIN, A.O.,& KURT, M., Bilişim Ergonomisi, (2002), Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 17(4), p. 93-114.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Ceylan 0000-0001-7070-3949

Mert Erbaş This is me 0000-0001-5570-5823

Publication Date July 1, 2021
Acceptance Date May 23, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Ceylan, H., & Erbaş, M. (2021). ELEKTRONİK TİCARET VE ERGONOMİ. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 4(1), 13-23.

Uluborlu Journal of Vocational Sciences