Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 23 - 31, 13.07.2023

Abstract

Uygarlık tarihi incelendiğinde bazı teknolojik buluşların insan türünü; genetik, sosyal, psikolojik ve fiziksel olarak değişime uğratabildiği, yaşayış biçimlerini kökten değiştirebildiği ya da dönüştürebildiği anlaşılmaktadır. Başlangıçta yeni bir teknolojik gelişmenin bin yıllar gibi uzun zaman aralıklarında ortaya çıktığı veya olgunlaştığı, insanlığın da tüm yönleriyle yeni teknolojiye ve sonuçlarına uyumunun nesillere yayılan süreçler boyunca gerçekleştiği bilinmektedir. Ancak gittikçe nicel ve nitel olarak artan teknolojik gelişmelerin birbirini desteklemesi ile doğru orantılı olarak yeni teknolojilerin gelişim hızının ve karmaşıklığının da arttığı görülmektedir. Öte yandan tüm bu değişim ve dönüşüm insanın yaşam biçiminin adaptasyonunun da doğru orantılı olarak hızlanmasını gerektirmektedir. Eski zamanlarda insan yaşadığı çevrede, farkında olmadan teknoloji temelli bu yeni yaşam biçimini kendi kısıtlı fiziksel çevresinde içselleştirirken, teknolojik gelişmelerin hiç olmadığı kadar hızlandığı, içinde bulunduğumuz dönemde ise birey yaşamı boyunca pek çok yeni teknolojiye ve beraberinde ortaya çıkan yeni şartlara internet teknolojisinin sonucu olarak küresel bir evrende uyum sağlamaya çalışmaktadır. Bu nedenle, çağın getirilerine toplumun ayak uydurmasında güncel gelişmeleri yakından takip eden bir eğitim anlayışı oldukça önemli olmaktadır.
Bu çalışmanın amacı son zamanlarda internet, dijital ve mobil teknolojilerde yaşanan hızlı gelişmelerden oldukça etkilenen grafik sanatının tüketim alışkanlıklarının ne yönde değiştiğini inceleyerek meslek yüksekokulları grafik tasarımı programları aracılığıyla, evrensel düzeyde görsel iletişim tasarım dilini anlayabilen ve üretebilen teknik ve teorik bilgiye sahip profesyoneller yetiştirilmesi ile ilgili öneri getirmektir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi tekniklerinden biri olan gözlem yönteminin benimsendiği çalışma Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde ön lisans düzeyinde eğitim veren meslek yüksekokulları grafik tasarımı programlarında öğrenme çıktılarının dijital teknolojiler ile bağlantılı olduğu dersler ile sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda çalışmada ülkemizde önlisans düzeyinde grafik tasarım eğitim alan öğrencilerin; hareketli grafik tasarım, bilgisayar destekli illüstrasyon teknikleri, etkileşim tasarımı, dijital yayıncılık, yapay zeka, telif hakları gibi alanlarda öğretim programlarının desteklenmesinin önemi tartışıldı.

References

  • [1] Türkçe Sözlük, (2019). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • [2] Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga, (Yeniçeri, S., Çev.) İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • [3] Çıvgın, İ. ve Yardımcı, R. (2011). Çağdaş Dünya Tarihi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • [4] Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [5] Özdemir, F. & Kurt, H. (2018). Jan Tschichold’dan Bugüne Yeni Tipografi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(2), 86-101. DOI: 10.22252/ijca.530695
  • [6] Sarıkavak, N. (2018). Gutenberg Tipografisinden Çağdaş İletişim Tasarımına. Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. 1(1), 8-27.
  • [7] Trochoutsos, C., & Politis, A. (2018). Developments in Digital Print Standardization. In Proceedings of 9th International Symposium on Graphic Engineering and Design, University of Novi Sad, Faculty of Technical Sciences, Serbia (pp. 475-487).
  • [8] Gilboa, R. (2016). Endüstriyel Baskının Dijital Dönüşümü, http://www.inkjetmagazine.com/endustriyel-baskinin-dijital-donusumu/ (12 Kasım 2022)
  • [9] About Project Gutenberg, (t.y.) https://www.gutenberg.org/about/ (10 Kasım 2022)
  • [10] E-Kitap Nedir, Ne İşe Yarar? E-Kitap Nasıl Okunur, Nasıl Kullanılır? (2021). https://web.archive.org/web/20210607195029/https://www.milliyet.com.tr/egitim/e-kitap-nedir-ne-ise-yarar-e-kitap-nasil-okunur-nasil-kullanilir-6467145 (12.11.2022)
  • [11] Soydan, E. (2012). E-Kitap Teknolojisi ve Basılı Kitabın Geleceği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 389-299.
  • [12] İlk Akıllı Telefon: Nokia 9000 Communicator Piyasayı Alt Üst Edeli 25 Yıl Oldu, (2021). https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-58205952 (13 Kasım 2022)
  • [13] Tablet Nasıl ve Ne Zaman İcat Edildi, (2020). https://nasilicat.com/tablet-nasil-ve-ne-zaman-icat-edildi/ (12 Kasım 2022)
  • [14] Bozkurt, A. ve Bozkaya, M. (23-25 Ocak 2013). Etkileşimli E-Kitap: Dünü, Bugünü ve Yarını. XV. Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş Bildiri.
  • [15] Özden, A., T. (2022). 1.0’dan 5.0’a Dünya: Web, Pazarlama, Endüstri ve Toplum, Journal of Business in the Digital Age, 5(1). 29-44. DOI: 10.46238/jobda.1003371
  • [16] Ersöz, B. (2020). Yeni Nesil Web Paradigması: Web 4.0, Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2). 58-65.
  • [17] Şekerci, C. (2017). Sanal Gerçeklik Kavramının Tarihçesi. Journal of International Social Research, 10(54). 1126-1133. DOI: 10.17719/jisr.20175434681
  • [18] Gezer, Ü. (2020). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Grafik Tasarımdaki Kullanım Alanlarının Reklam Grafiği Üzerinden İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1292-1301. DOI: 10.26450/jshsr.1700
  • [19] Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik Tasarım Uygulamalarında Yeni Bir Aktör: Yapay Zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(63), 3946-3957. DOI: 10.26450/jshsr.2250
  • [20] Songür Dağ, E. (2015). İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı, İstanbul: Ege Basım (Grafik Kitaplığı).
  • [21] Sezer, N. (2020). Dijitalleşme ile Değişen Hareketli Grafik Tasarım Teknikleri. Kesit Akademi Dergisi, 6(24), 78-88. DOI: 10.29228/kesit.45945
  • [22] Çatal, D. & Kürşad, D. (2015). Duyarlı Web Tasarımı. Art-e Sanat Dergisi, 8(15), 95-109.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 23 - 31, 13.07.2023

Abstract

References

  • [1] Türkçe Sözlük, (2019). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • [2] Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga, (Yeniçeri, S., Çev.) İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • [3] Çıvgın, İ. ve Yardımcı, R. (2011). Çağdaş Dünya Tarihi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • [4] Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [5] Özdemir, F. & Kurt, H. (2018). Jan Tschichold’dan Bugüne Yeni Tipografi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(2), 86-101. DOI: 10.22252/ijca.530695
  • [6] Sarıkavak, N. (2018). Gutenberg Tipografisinden Çağdaş İletişim Tasarımına. Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. 1(1), 8-27.
  • [7] Trochoutsos, C., & Politis, A. (2018). Developments in Digital Print Standardization. In Proceedings of 9th International Symposium on Graphic Engineering and Design, University of Novi Sad, Faculty of Technical Sciences, Serbia (pp. 475-487).
  • [8] Gilboa, R. (2016). Endüstriyel Baskının Dijital Dönüşümü, http://www.inkjetmagazine.com/endustriyel-baskinin-dijital-donusumu/ (12 Kasım 2022)
  • [9] About Project Gutenberg, (t.y.) https://www.gutenberg.org/about/ (10 Kasım 2022)
  • [10] E-Kitap Nedir, Ne İşe Yarar? E-Kitap Nasıl Okunur, Nasıl Kullanılır? (2021). https://web.archive.org/web/20210607195029/https://www.milliyet.com.tr/egitim/e-kitap-nedir-ne-ise-yarar-e-kitap-nasil-okunur-nasil-kullanilir-6467145 (12.11.2022)
  • [11] Soydan, E. (2012). E-Kitap Teknolojisi ve Basılı Kitabın Geleceği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 389-299.
  • [12] İlk Akıllı Telefon: Nokia 9000 Communicator Piyasayı Alt Üst Edeli 25 Yıl Oldu, (2021). https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-58205952 (13 Kasım 2022)
  • [13] Tablet Nasıl ve Ne Zaman İcat Edildi, (2020). https://nasilicat.com/tablet-nasil-ve-ne-zaman-icat-edildi/ (12 Kasım 2022)
  • [14] Bozkurt, A. ve Bozkaya, M. (23-25 Ocak 2013). Etkileşimli E-Kitap: Dünü, Bugünü ve Yarını. XV. Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş Bildiri.
  • [15] Özden, A., T. (2022). 1.0’dan 5.0’a Dünya: Web, Pazarlama, Endüstri ve Toplum, Journal of Business in the Digital Age, 5(1). 29-44. DOI: 10.46238/jobda.1003371
  • [16] Ersöz, B. (2020). Yeni Nesil Web Paradigması: Web 4.0, Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2). 58-65.
  • [17] Şekerci, C. (2017). Sanal Gerçeklik Kavramının Tarihçesi. Journal of International Social Research, 10(54). 1126-1133. DOI: 10.17719/jisr.20175434681
  • [18] Gezer, Ü. (2020). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Grafik Tasarımdaki Kullanım Alanlarının Reklam Grafiği Üzerinden İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1292-1301. DOI: 10.26450/jshsr.1700
  • [19] Şen, E., & Atiker, B. (2020). Grafik Tasarım Uygulamalarında Yeni Bir Aktör: Yapay Zekâ. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(63), 3946-3957. DOI: 10.26450/jshsr.2250
  • [20] Songür Dağ, E. (2015). İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı, İstanbul: Ege Basım (Grafik Kitaplığı).
  • [21] Sezer, N. (2020). Dijitalleşme ile Değişen Hareketli Grafik Tasarım Teknikleri. Kesit Akademi Dergisi, 6(24), 78-88. DOI: 10.29228/kesit.45945
  • [22] Çatal, D. & Kürşad, D. (2015). Duyarlı Web Tasarımı. Art-e Sanat Dergisi, 8(15), 95-109.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dilara Pala Öztürk 0000-0002-4722-3768

Early Pub Date July 13, 2023
Publication Date July 13, 2023
Acceptance Date July 5, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Pala Öztürk, D. (2023). Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 23-31.

Uluborlu Journal of Vocational Sciences