Research Article
BibTex RIS Cite

RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 23, 30.06.2020

Abstract

Technologies in the field of communication are developing rapidly today. Social media refers to communication and broadcasting platforms where individuals create interpersonal interaction. Social media marketing is an attempt to use social media to make companies' products or services important to consumers and enable them to buy them. Consumer behavior examines how they attitude and purchase when choosing products and services to meet customers' needs and wants. The “Relationship Between Consumer Behaviors Before and After Purchase in Social Media” study was carried out by using survey technique on 100 people. It was aimed to determine how the demographic characteristics of the users affect their behavior before and after purchasing on social media and to determine the relationship between consumers' behavior before and after purchasing. Parametric tests were used to determine the relationship between consumer behavior before and after purchasing on social media, and the results obtained were interpreted.

References

  • [1] Kim, A. J., & K., E., Do social media marketing activities enhance customer equity an empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65, 1480–1486, 2012.
  • [2] SAYIN A. A., “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Etkileri Üzerine Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (46), 437-452, 2017.
  • [3] Gülsoy, T., Etkileşimli Medya ve Pazarlama Terimler Sözlüğü. L. Baruh, ve M. Yüksel içinde, Değişen İletişim Ortamında Etkileşimli Pazarlama, Doğan Kitap, İstanbul, 223-251, 2009.
  • [4] İŞLEK, M.S., “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’ deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman, 2012.
  • [5] Güçdemir, Y., Sosyal Medya: Halkla İlişkiler, Reklam ve Pazarlama, Derin Yayınları, İstanbul, 2017.
  • [6] Kırık, A. M., “Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı”. Sosyal Medya Araştırmaları 1 Sosyalleşen Birey içinde; Ed: A. Büyükaslan ve A. M. Kırık, Çizgi Kitabevi, İstanbul, 2017.
  • [7] Odabaşı, K., İnternette Pazarlama ve Sosyal Medya Stratejileri, Cinius Yayınları, İstanbul, 2010.
  • [8] Kaplan, A. M., ve Haenlein, M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, Business Horizons (53), 59-68, 2010.
  • [9] Buhalis, D., & Law, R., Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-the state of e-tourism research, Tourism Management, 29, 609-623, 2008.
  • [10] Saravanakumar, M., & Lakshmi, T. S., Social Media Marketing, Life Science Journal, 9 (4), 4444-4451, 2012.
  • [11] Neti, S., Social media and its role in marketing, International Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1 (2), 1-15, 2011.
  • [12] Gunelius, S., 30 Minute Social Media Marketing, McGraw Hill, New York, 2011.
  • [13] Weinberg, T., The New Community Rules: Marketing on the Social Web, 2009.
  • [14] Akar, E., ve Topçu, B., An Examination of the Factors Influencing Consumers‟ Attitudes Toward Social Media Marketing, Journal of Internet Commerce, 10, 35-67, 2011.
  • [15] Papasolomou, I., & Melanthiou, Y., Social media: Marketing Public Relations’ new best friend. Journal of Promotion Management, 18, 319–328, 2012.
  • [16] Parker, C., 301 Ways To Use Social Media To Boost Your Marketing. McGraw-Hill, New York, 2010.
  • [17] Göklük, H., Marka Farkındalığı Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2019.
  • [18] Say, S., Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli, 2015.
  • [19] Kyule, M. M., The Influence of Social Media Marketing on Consumer Behaviour, MBA Project, United States International University, 2017.
  • [20] VURAN Y. ve AVŞAR A., "İşletmelerde Marka ve Marka Stratejileri", International Journal of Academic Value Studies, 28-39, 2016.
  • [21] Berthon, P. R., Pitt, L. F., Plangger, K., & Shapiro, D., Marketing Meets Web 2.0, Social Media, And Creative Consumers: İmplications For İnternational Marketing Strategy. Business Horizons, 55, 261-271, 2012.
  • [22] Kietzmann, J. H., Hermkens, K., Mccarthy, I. P., & Silvestre, B. S., Social Media Get Serious Understanding The Functional Building Blocks Of Social Media. Business Horizons, 54, 241-251, 2011.
  • [23] Dal, N. E., Tüketim Toplumu ve Tüketim Toplumuna Yöneltilen Eleştiriler Üzerine Bir Tartışma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (19), 1-21, Burdur, 2017.
  • [24] Subramani, M. R., & Rajagopalan, B., Knowledge-sharing and influence in online social networks via viral marketing, Communications of the ACM, 46 (12), 300-307, 2003.
  • [25] Constantinides E.; Lorenzo C.; Gómez M.A., Social Media: A New Frontier for Retailers European Retail Research, 22, 2008.
  • [26] Mangold, W. G., & Faulds, D. J., Social media: The New Hybrid Element Of The Promotion Mix., Business Horizons, 52, 357-365, 2009.
  • [27] Voramontri, D. and Klieb, L., ‘Impact of social media on consumer behaviour’, Int. J. Information and Decision Sciences, 2019.
  • [28] Vries, L. D., Gensler, S., & Leeflang, P. S. H., Popularity of brand posts on brand fan pages: an investigation of the effects of social media marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 83-91, 2012.
  • [29] Smith, A. N., Fischer, E., & Yongjian, C., How Does Brand-Related User-Generated Content Differ Across Youtube, Facebook, And Twitter, Journal of Interactive Marketing, 26, 102-113, 2012.
  • [30] Chen, Y., Fay, S.,& Wang, Q., The Role Of Marketing İn Social Media: How Online Consumer Reviews Evolve, Journal of Interactive Marketing, 25, 85-94, 2011.
  • [31] YILDIRIM Y., Tüketicinin Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kaynakları ve Güvenirlikleri: Referans Grubu Olarak Yakın Çevrenin Etkisinin İncelenmesi, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7 (1), 214-231, 2016.
  • [32] ERDEM K., Tüketicilerin Demografik Özellikleri ile Satın Alma Tarzları Arasındaki İilişki: Aydın İlindeki Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın, 2016.
  • [33] Öztürk, M. B., Tüketici Davranışları, Ekin Yayınevi, Bursa, 2015.
  • [34] İslamoğlu, A. H. ve Altunışık, R., Tüketici Davranışları, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2017.

SOSYAL MEDYADA SATIN ALMA ÖNCESİ VE SONRASI TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 23, 30.06.2020

Abstract

Günümüzde iletişim alanında teknolojiler oldukça hızlı gelişmektedir. Sosyal medya, bireylerin kişilerarası etkileşim oluşturduğu ve bu etkileşimi sürdürdüğü iletişim ve yayın platformlarını ifade etmektedir. Sosyal medya pazarlaması, firmaların ürün veya hizmetlerini, tüketiciler için önemli kılmak ve tüketicilerin almalarına imkân sağlamak için sosyal medyayı kullanma girişimidir. Tüketici davranışları, müşterilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılamak için düşünceleri, ürünleri ve hizmetleri seçerken nasıl tutum sergilediklerini ve satın aldıklarını inceler. “Sosyal Medyada Satın Alma Öncesi Ve Sonrası Tüketici Davranışları Arasındaki İlişki” çalışması, 100 kişi üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılmıştır. Kullanıcıların demografik özelliklerinin sosyal medyada satın alma öncesi ve sonrası davranışlarını nasıl etkilediğinin belirlenmesi ve sosyal medyadaki tüketicilerin satın alma öncesi ve sonrasındaki davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Sosyal medyada satın alma öncesi ve sonrası tüketici davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek için parametrik testler kullanılmış ve elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır.

References

  • [1] Kim, A. J., & K., E., Do social media marketing activities enhance customer equity an empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65, 1480–1486, 2012.
  • [2] SAYIN A. A., “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Etkileri Üzerine Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (46), 437-452, 2017.
  • [3] Gülsoy, T., Etkileşimli Medya ve Pazarlama Terimler Sözlüğü. L. Baruh, ve M. Yüksel içinde, Değişen İletişim Ortamında Etkileşimli Pazarlama, Doğan Kitap, İstanbul, 223-251, 2009.
  • [4] İŞLEK, M.S., “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’ deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman, 2012.
  • [5] Güçdemir, Y., Sosyal Medya: Halkla İlişkiler, Reklam ve Pazarlama, Derin Yayınları, İstanbul, 2017.
  • [6] Kırık, A. M., “Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı”. Sosyal Medya Araştırmaları 1 Sosyalleşen Birey içinde; Ed: A. Büyükaslan ve A. M. Kırık, Çizgi Kitabevi, İstanbul, 2017.
  • [7] Odabaşı, K., İnternette Pazarlama ve Sosyal Medya Stratejileri, Cinius Yayınları, İstanbul, 2010.
  • [8] Kaplan, A. M., ve Haenlein, M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, Business Horizons (53), 59-68, 2010.
  • [9] Buhalis, D., & Law, R., Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-the state of e-tourism research, Tourism Management, 29, 609-623, 2008.
  • [10] Saravanakumar, M., & Lakshmi, T. S., Social Media Marketing, Life Science Journal, 9 (4), 4444-4451, 2012.
  • [11] Neti, S., Social media and its role in marketing, International Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1 (2), 1-15, 2011.
  • [12] Gunelius, S., 30 Minute Social Media Marketing, McGraw Hill, New York, 2011.
  • [13] Weinberg, T., The New Community Rules: Marketing on the Social Web, 2009.
  • [14] Akar, E., ve Topçu, B., An Examination of the Factors Influencing Consumers‟ Attitudes Toward Social Media Marketing, Journal of Internet Commerce, 10, 35-67, 2011.
  • [15] Papasolomou, I., & Melanthiou, Y., Social media: Marketing Public Relations’ new best friend. Journal of Promotion Management, 18, 319–328, 2012.
  • [16] Parker, C., 301 Ways To Use Social Media To Boost Your Marketing. McGraw-Hill, New York, 2010.
  • [17] Göklük, H., Marka Farkındalığı Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2019.
  • [18] Say, S., Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli, 2015.
  • [19] Kyule, M. M., The Influence of Social Media Marketing on Consumer Behaviour, MBA Project, United States International University, 2017.
  • [20] VURAN Y. ve AVŞAR A., "İşletmelerde Marka ve Marka Stratejileri", International Journal of Academic Value Studies, 28-39, 2016.
  • [21] Berthon, P. R., Pitt, L. F., Plangger, K., & Shapiro, D., Marketing Meets Web 2.0, Social Media, And Creative Consumers: İmplications For İnternational Marketing Strategy. Business Horizons, 55, 261-271, 2012.
  • [22] Kietzmann, J. H., Hermkens, K., Mccarthy, I. P., & Silvestre, B. S., Social Media Get Serious Understanding The Functional Building Blocks Of Social Media. Business Horizons, 54, 241-251, 2011.
  • [23] Dal, N. E., Tüketim Toplumu ve Tüketim Toplumuna Yöneltilen Eleştiriler Üzerine Bir Tartışma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (19), 1-21, Burdur, 2017.
  • [24] Subramani, M. R., & Rajagopalan, B., Knowledge-sharing and influence in online social networks via viral marketing, Communications of the ACM, 46 (12), 300-307, 2003.
  • [25] Constantinides E.; Lorenzo C.; Gómez M.A., Social Media: A New Frontier for Retailers European Retail Research, 22, 2008.
  • [26] Mangold, W. G., & Faulds, D. J., Social media: The New Hybrid Element Of The Promotion Mix., Business Horizons, 52, 357-365, 2009.
  • [27] Voramontri, D. and Klieb, L., ‘Impact of social media on consumer behaviour’, Int. J. Information and Decision Sciences, 2019.
  • [28] Vries, L. D., Gensler, S., & Leeflang, P. S. H., Popularity of brand posts on brand fan pages: an investigation of the effects of social media marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 83-91, 2012.
  • [29] Smith, A. N., Fischer, E., & Yongjian, C., How Does Brand-Related User-Generated Content Differ Across Youtube, Facebook, And Twitter, Journal of Interactive Marketing, 26, 102-113, 2012.
  • [30] Chen, Y., Fay, S.,& Wang, Q., The Role Of Marketing İn Social Media: How Online Consumer Reviews Evolve, Journal of Interactive Marketing, 25, 85-94, 2011.
  • [31] YILDIRIM Y., Tüketicinin Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kaynakları ve Güvenirlikleri: Referans Grubu Olarak Yakın Çevrenin Etkisinin İncelenmesi, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7 (1), 214-231, 2016.
  • [32] ERDEM K., Tüketicilerin Demografik Özellikleri ile Satın Alma Tarzları Arasındaki İilişki: Aydın İlindeki Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın, 2016.
  • [33] Öztürk, M. B., Tüketici Davranışları, Ekin Yayınevi, Bursa, 2015.
  • [34] İslamoğlu, A. H. ve Altunışık, R., Tüketici Davranışları, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2017.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Statistics, Industrial Engineering
Journal Section Articles
Authors

İlknur Gözde Özgün

Burcu Özcan 0000-0003-0820-4238

Publication Date June 30, 2020
Submission Date April 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özgün, İ. G., & Özcan, B. (2020). RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA. Uluslararası Batı Karadeniz Mühendislik Ve Fen Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-23.
AMA Özgün İG, Özcan B. RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA. UMÜFED. June 2020;2(1):1-23.
Chicago Özgün, İlknur Gözde, and Burcu Özcan. “RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA”. Uluslararası Batı Karadeniz Mühendislik Ve Fen Bilimleri Dergisi 2, no. 1 (June 2020): 1-23.
EndNote Özgün İG, Özcan B (June 1, 2020) RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA. Uluslararası Batı Karadeniz Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi 2 1 1–23.
IEEE İ. G. Özgün and B. Özcan, “RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA”, UMÜFED, vol. 2, no. 1, pp. 1–23, 2020.
ISNAD Özgün, İlknur Gözde - Özcan, Burcu. “RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA”. Uluslararası Batı Karadeniz Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi 2/1 (June 2020), 1-23.
JAMA Özgün İG, Özcan B. RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA. UMÜFED. 2020;2:1–23.
MLA Özgün, İlknur Gözde and Burcu Özcan. “RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA”. Uluslararası Batı Karadeniz Mühendislik Ve Fen Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 1, 2020, pp. 1-23.
Vancouver Özgün İG, Özcan B. RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR BEFORE AND AFTER PURCHASE IN SOCIAL MEDIA. UMÜFED. 2020;2(1):1-23.