Bu çalışma, Avrupa ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi’ni (MuCEM), Akdeniz bağlamında çağdaş toplum müzesi modeline örnek teşkil eden bir yapı olarak ele almaktadır. Niteliksel, literatür temelli bir derleme yöntemi ve karşılaştırmalı analiz yaklaşımı benimsenerek yürütülen araştırmada, MuCEM’in kuruluş süreci, misyonu, mimari anlatısı, sergileme stratejileri ve katılımcı uygulamaları değerlendirilmektedir. Çalışmada, toplumsal müzecilik, kültürel temsil ve kolektif hafıza kuramları çerçevesinde MuCEM’in geleneksel Avrupa merkezli müze anlatılarına nasıl bir eleştiri sunduğu tartışılmaktadır. Ayrıca, İtalya’daki Museo Delle Civiltà ve Türkiye’deki AKMED örnekleriyle kısa bir karşılaştırma yapılarak, Akdeniz kimliğine yönelik farklı müzecilik yaklaşımları analiz edilmektedir. Bulgular, MuCEM’in yalnızca bir kültür kurumu değil, aynı zamanda eleştirel ve diyalojik bir kamusal alan olarak işlev gördüğünü ortaya koymaktadır. Çalışma, MuCEM’in kapsayıcı ve katılımcı stratejilerinin Türkiye’deki müzecilik pratikleri açısından da dönüştürücü bir potansiyel taşıdığını vurgulamaktadır.
MuCEM Kültürel Temsil MuCEM Toplum Müzesi Akdeniz Kimliği Kültürel Temsil Karşılaştırılmalı Müzecilik Katılımcı Uygulamalar
Makalede sunduğum verileri, bilgileri ve dökümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde verdiğimi, bilimsel etik ve ahlak çerçevesinde kurallara uygun olarak sunduğumu beyan ederim.
This study explores the Museum of European and Mediterranean Civilisations (MuCEM) as a model of a contemporary community museum within the Mediterranean context. Adopting a qualitative, literature-based review and comparative analysis methodology, the paper evaluates MuCEM’s foundation process, mission, architectural narrative, curatorial strategies, and participatory practices. The study draws on theoretical frameworks of social museology, cultural representation, and collective memory to examine how MuCEM reflects and challenges traditional Eurocentric museum narratives. Furthermore, the article briefly compares MuCEM with Italy’s Museo Delle Civiltà and Türkiye’s AKMED, highlighting differences in approach to Mediterranean identity and public engagement. The findings suggest that MuCEM functions not only as a cultural institution but also as a critical and dialogic public space. The study also underlines the relevance of MuCEM’s participatory and inclusive strategies for rethinking museum practices in Türkiye and beyond.
MuCEM Community Museum Mediterranean Identity Cultural Representation Comparative Museology Participatory Practices
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Heritage, Archive and Museum Studies (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 12, 2025 |
| Publication Date | June 10, 2025 |
| Submission Date | May 7, 2025 |
| Acceptance Date | June 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042
Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.
Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:
http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).