Research Article
BibTex RIS Cite

Akdeniz Kıyısında Bir Toplum Müzesi: Avrupa Ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi (Mucem)

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 17, 10.06.2025

Abstract

Bu çalışma, Avrupa ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi’ni (MuCEM), Akdeniz bağlamında çağdaş toplum müzesi modeline örnek teşkil eden bir yapı olarak ele almaktadır. Niteliksel, literatür temelli bir derleme yöntemi ve karşılaştırmalı analiz yaklaşımı benimsenerek yürütülen araştırmada, MuCEM’in kuruluş süreci, misyonu, mimari anlatısı, sergileme stratejileri ve katılımcı uygulamaları değerlendirilmektedir. Çalışmada, toplumsal müzecilik, kültürel temsil ve kolektif hafıza kuramları çerçevesinde MuCEM’in geleneksel Avrupa merkezli müze anlatılarına nasıl bir eleştiri sunduğu tartışılmaktadır. Ayrıca, İtalya’daki Museo Delle Civiltà ve Türkiye’deki AKMED örnekleriyle kısa bir karşılaştırma yapılarak, Akdeniz kimliğine yönelik farklı müzecilik yaklaşımları analiz edilmektedir. Bulgular, MuCEM’in yalnızca bir kültür kurumu değil, aynı zamanda eleştirel ve diyalojik bir kamusal alan olarak işlev gördüğünü ortaya koymaktadır. Çalışma, MuCEM’in kapsayıcı ve katılımcı stratejilerinin Türkiye’deki müzecilik pratikleri açısından da dönüştürücü bir potansiyel taşıdığını vurgulamaktadır.

Ethical Statement

Makalede sunduğum verileri, bilgileri ve dökümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde verdiğimi, bilimsel etik ve ahlak çerçevesinde kurallara uygun olarak sunduğumu beyan ederim.

References

  • Aykan, B. (2019). Toplum Müzeleri ve Ziyaretçi Çeşitliliğini Arttırmaya Yönelik Politikalar: Marsilya Avrupa ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi (MUCEM) Örneği. Uluslararası Disiplinler arası ve Kültürlerarası Sanat, 4(7), s.1-15.
  • AKMED (Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü). (2025). https://akmed.ku.edu.tr/
  • Altunbaş; Özdemir. (2012). Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Ülkemizde Müzeler. Kültür Bakanlığı Teftiş.
  • Apartheid Müzesi. (2025). https://www.apartheidmuseum. org/
  • Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. Routledge. Braudel, F. (2021). II.Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. (Çev.M. Ali, Kılıçbay). Doğu Batı Yayınları. Calafat, M.C. (2021). Donner un avenir aux collections du MUCEM dans une approche historique. Open Edition Journals, s.53-81. Chevallier, D. (2008). Collecter, Exposer le contemporain au MUCEM. Etnologie française. 4(38), s.631-637.
  • Crooke, E. (2007). Museums and Community: Ideas, issues and Challengers. Routledge.
  • Coombes, A. E. (2003). History after Apartheid: Visual Culture and Public Memory in a Democratic South Africa. Duke University Press.
  • Deblué, C.S. (2022). Exposer le social: musées et connaissances: Le musée de société aujourd’hui. Héritage et mutation. Open Edition Journals, s.59-84.
  • Erbay, F. (2009). Müze Yönetimini Kurumsallaştırma Çabası (1984-2009). Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
  • Ellis Adası Müzesi. (2025). https://www.statueofliberty.org/ ellis-island/national-immigration-museum/
  • Ferloni, J; Sitzia, E. (2022). Quand le musée de société donne du pouvoir: Enjeux de la construction participative d’expositions au MUCEM. Open Edition Journals, s. 135-162.
  • Gamairo, J. (2020). MUCEM Museum of European and Mediterranean Civilisations. Routledge.
  • Getty image. (2025). https://www.gettyimages.fr/photos/ marseille-MUCEM
  • Girgin, Z.C. (2021). MUCEM Suyun Kıyısında Gölgelerin Dansı. Arredemento. Opus Caemencium. 3. http://ceis.org.tr/wp-content/uploads/2021/09/Arredamento Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture. Routledge.
  • Horne, Janet R. (2002). A Social Laboratory for Moder 17 International University Museums Association Platform Journal of Cultural Heritage France: The Musée Social and the Rise of the Welfare State. Duke University Press. Horden, P., & Purcell, N. (2000). The Corrupting Sea: A Study of Mediterranean History. Wiley-Blackwell.
  • Isnart, C. (2012). The invention of heritage in the Mediterranean. Images and uses of cultural heritage in the Mediterranean. Mediterranean Memories,1-9.
  • Karp, I., Kratz, C. A., & Szwaja, L. (2006). Museum Frictions: Public Cultures/Global Transformations. Duke University Press.
  • Lasnier, J. (2013). A Mediterranean Dream. Connaissance des Art, Special Issue: Marseille and the MUCEM, 38-48. Message, K. (2006). The New Museum. Theory, Culture & Society, 23(2–3), s.603–605.
  • Musées Méditerranée. (2025). MUCEM- Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée. http://www.musees- mediterranee.org/portail MUCEM. (2025). https://www.MUCEM.org/en/the-MUCEM MUCEM. (2025). https://www.MUCEM.org/la-bibliotheque- du-MUCEM MUCEM. The Friends of the MUCEM. (2025). https:// wp.amisduMUCEM.org/home/ MUCEM. Facebook. (2025). https://www.facebook.com/le- MUCEM/photos MUCEM. X. (2025). https://x.com/MUCEM Museo Delle Civiltà (2025). https://www.museodellecivilta. it/
  • Provencher St-Pierre, L. (2015). Le contemporain: Objet de Collection et de Réflexion dans les musées de société. Muséologies: Les Cahiers d’études Supérieures, 7(2), s.19– 30. Sandell, R. (2002). Museums, Society, Inequality. Routledge.
  • Silverman, L. H. (2010). The Social Work of Museums. Routledge.
  • Varine, H.de. (2006). Ecomuseology and Sustainable Development. Museums and Social Issues. 1(2), s.225-231.
  • Watson, S. (2007). Museums and Their Communities. Routledge.Wereld Müzesi (Tropenmuseum). (2025). https://amsterdam. wereldmuseum.nl/ Wikipedia (2025). https://tr.wikipedia.org/wiki/Marsilya

A Community Museum on the Mediterranean Coast: The Museum of European and Mediterranean Civilisations (MuCEM)

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 17, 10.06.2025

Abstract

This study explores the Museum of European and Mediterranean Civilisations (MuCEM) as a model of a contemporary community museum within the Mediterranean context. Adopting a qualitative, literature-based review and comparative analysis methodology, the paper evaluates MuCEM’s foundation process, mission, architectural narrative, curatorial strategies, and participatory practices. The study draws on theoretical frameworks of social museology, cultural representation, and collective memory to examine how MuCEM reflects and challenges traditional Eurocentric museum narratives. Furthermore, the article briefly compares MuCEM with Italy’s Museo Delle Civiltà and Türkiye’s AKMED, highlighting differences in approach to Mediterranean identity and public engagement. The findings suggest that MuCEM functions not only as a cultural institution but also as a critical and dialogic public space. The study also underlines the relevance of MuCEM’s participatory and inclusive strategies for rethinking museum practices in Türkiye and beyond.

References

  • Aykan, B. (2019). Toplum Müzeleri ve Ziyaretçi Çeşitliliğini Arttırmaya Yönelik Politikalar: Marsilya Avrupa ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi (MUCEM) Örneği. Uluslararası Disiplinler arası ve Kültürlerarası Sanat, 4(7), s.1-15.
  • AKMED (Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü). (2025). https://akmed.ku.edu.tr/
  • Altunbaş; Özdemir. (2012). Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Ülkemizde Müzeler. Kültür Bakanlığı Teftiş.
  • Apartheid Müzesi. (2025). https://www.apartheidmuseum. org/
  • Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. Routledge. Braudel, F. (2021). II.Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. (Çev.M. Ali, Kılıçbay). Doğu Batı Yayınları. Calafat, M.C. (2021). Donner un avenir aux collections du MUCEM dans une approche historique. Open Edition Journals, s.53-81. Chevallier, D. (2008). Collecter, Exposer le contemporain au MUCEM. Etnologie française. 4(38), s.631-637.
  • Crooke, E. (2007). Museums and Community: Ideas, issues and Challengers. Routledge.
  • Coombes, A. E. (2003). History after Apartheid: Visual Culture and Public Memory in a Democratic South Africa. Duke University Press.
  • Deblué, C.S. (2022). Exposer le social: musées et connaissances: Le musée de société aujourd’hui. Héritage et mutation. Open Edition Journals, s.59-84.
  • Erbay, F. (2009). Müze Yönetimini Kurumsallaştırma Çabası (1984-2009). Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
  • Ellis Adası Müzesi. (2025). https://www.statueofliberty.org/ ellis-island/national-immigration-museum/
  • Ferloni, J; Sitzia, E. (2022). Quand le musée de société donne du pouvoir: Enjeux de la construction participative d’expositions au MUCEM. Open Edition Journals, s. 135-162.
  • Gamairo, J. (2020). MUCEM Museum of European and Mediterranean Civilisations. Routledge.
  • Getty image. (2025). https://www.gettyimages.fr/photos/ marseille-MUCEM
  • Girgin, Z.C. (2021). MUCEM Suyun Kıyısında Gölgelerin Dansı. Arredemento. Opus Caemencium. 3. http://ceis.org.tr/wp-content/uploads/2021/09/Arredamento Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture. Routledge.
  • Horne, Janet R. (2002). A Social Laboratory for Moder 17 International University Museums Association Platform Journal of Cultural Heritage France: The Musée Social and the Rise of the Welfare State. Duke University Press. Horden, P., & Purcell, N. (2000). The Corrupting Sea: A Study of Mediterranean History. Wiley-Blackwell.
  • Isnart, C. (2012). The invention of heritage in the Mediterranean. Images and uses of cultural heritage in the Mediterranean. Mediterranean Memories,1-9.
  • Karp, I., Kratz, C. A., & Szwaja, L. (2006). Museum Frictions: Public Cultures/Global Transformations. Duke University Press.
  • Lasnier, J. (2013). A Mediterranean Dream. Connaissance des Art, Special Issue: Marseille and the MUCEM, 38-48. Message, K. (2006). The New Museum. Theory, Culture & Society, 23(2–3), s.603–605.
  • Musées Méditerranée. (2025). MUCEM- Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée. http://www.musees- mediterranee.org/portail MUCEM. (2025). https://www.MUCEM.org/en/the-MUCEM MUCEM. (2025). https://www.MUCEM.org/la-bibliotheque- du-MUCEM MUCEM. The Friends of the MUCEM. (2025). https:// wp.amisduMUCEM.org/home/ MUCEM. Facebook. (2025). https://www.facebook.com/le- MUCEM/photos MUCEM. X. (2025). https://x.com/MUCEM Museo Delle Civiltà (2025). https://www.museodellecivilta. it/
  • Provencher St-Pierre, L. (2015). Le contemporain: Objet de Collection et de Réflexion dans les musées de société. Muséologies: Les Cahiers d’études Supérieures, 7(2), s.19– 30. Sandell, R. (2002). Museums, Society, Inequality. Routledge.
  • Silverman, L. H. (2010). The Social Work of Museums. Routledge.
  • Varine, H.de. (2006). Ecomuseology and Sustainable Development. Museums and Social Issues. 1(2), s.225-231.
  • Watson, S. (2007). Museums and Their Communities. Routledge.Wereld Müzesi (Tropenmuseum). (2025). https://amsterdam. wereldmuseum.nl/ Wikipedia (2025). https://tr.wikipedia.org/wiki/Marsilya
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Heritage, Archive and Museum Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Elvan Korkmaz 0009-0008-8737-975X

Early Pub Date June 12, 2025
Publication Date June 10, 2025
Submission Date May 7, 2025
Acceptance Date June 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Korkmaz, E. (2025). Akdeniz Kıyısında Bir Toplum Müzesi: Avrupa Ve Akdeniz Medeniyetleri Müzesi (Mucem). UNIMUSEUM, 8(1), 1-17.

1462713310

CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042

Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.

Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:


http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).