Bu
araştırmanın amacı; Johnson ve Stevens (2001) tarafından geliştirilen Okul
Ortamı Ölçeği’nin (School Level Environment Questionnaire) Türkçeye uyarlanması
ve Türkçe formun ön psikometrik geçerliğinin sınanmasıdır. Araştırma bu
doğrultuda iki aşamada ve iki farklı katılımcı grupla yürütülmüştür. Araştırmanın
ilk aşamasında, 49 uzman görüşü alınarak ölçeğin çeviri ve kapsam geçerliğini gerçekleştirilmiştir.
İkinci aşamada ise ölçeğin Türkçe formunun yapı geçerliğini sınamak amacıyla ilkokul
ya da ortaokullarda görev yapmakta olan 410 öğretmene erişilmiştir. Uyarlama
sürecinde, İngilizce-Türkçe uygunluk, Türkçe anlaşılabilirlik, geri tercüme
uygunluk ve kapsam geçerliği işlemleri gerçekleştirilmiştir. Türkçe ölçeğin ön psikometrik özellikleri için ise yapı geçerliği ve
Cronbach alfa güvenirliği incelenmiştir. Bulgular, çeviri maddelerin özgün
ölçek maddeleri ile yüksek oranda uyumluluk ve Türkçe anlaşılabilirlik
değerlerine sahip olduğunu göstermiştir. Yapı geçerliğine ait bulgular Türkçe
form için iki faktörlü ve bu faktörler altında toplanan beşli Likert tipinde 11
maddenin olduğu bir yapıya işaret etmiştir. Ayrıca, Türkçe formun güvenirlik
analizleri gerek alt boyutlar gerek
ölçeğin geneli bazında yüksek tutarlılık olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgular
ölçeğin Türkçe formunun ülkemiz öğretmenlerinin okullardaki ortama ait
düşüncelerini ortaya koyabilecek bir araç oluştuğuna işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors |
|
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | March 30, 2018 |
Acceptance Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |