Öğretmenler, sınıf içinde
disiplini sağlayabilmek, olumlu iletişimde bulunabilmek, destekleyici
yaklaşımlarda bulunabilmek ve çocukların uygun olmayan davranışlarını
önleyebilmek ya da ortadan kaldırabilmek için yeterli mesleki donanıma sahip
olmalıdır. Sınıfın pozitif atmosferinin korunmasında ve düzenin sağlanmasında
öğretmenin kullanacağı stratejiler, çocukların hem akademik hem de sosyal-duygusal
becerilerinin kazanımıyla yakından ilişkilidir. Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin
istenmeyen davranışların önlenmesi ya da ortadan kaldırılması için
kullandıkları yaklaşım biçimlerinin hikâye kökleri aracılığıyla öğretmen
görüşlerine dayalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı 17 ilkokulda görev yapmakta olan 60 okul öncesi öğretmeni üzerinden yürütülen
araştırmada veriler nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme
tekniğiyle Sınıf Yönetimi Stratejileri Formu ve Öğretmen Bilgi Formu doldurularak
toplanmıştır. Elde edilen veriler
betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda
öğretmenler istenmeyen davranışları önlemek veya ortadan kaldırmak için göreceli
olarak daha fazla oranda pozitif stratejileri (% 36) (övme/takdir etme, teşvik etme, model olma,
sorumluluk verme, çözüm önerme, alternatif sunma, açıklama) kullandıklarını
ifade etmişlerdir. Bu stratejiyi sırasıyla kısıtlayıcı stratejiler (% 29),
proaktif stratejiler (% 18) ve destekleyici stratejiler (% 17) takip etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | September 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).