The purpose of this study is to implement the linguistic equivalence, reliability and validity study of the Turkish version of the Intrinsic Motivation Inventory (IMI) “İçsel Güdülenme Envanteri (İGE)” developed by Ryan for the first time in 1982. In this research, data (N=320) has been collected from undergraduate students from different departments of two universities in Istanbul. In this research, for test-retest study has been conducted with 42 person from this sample. Other than this sample, the inventory has been applied to 40 university students in Kültür University were used for criterion validity. Factor Analyses and Correlation method were applied in accordance with the linguistic equivalence, reliability and validity study of the (İGE). In the first stage, began with the study of linguistic equivalence. In the reliability study, the same test was given to the same groups of students at two different times in order to determine the test-rest reliability of the “Paired Samples t-test” for the inventory was applied in order to determine whether there is any difference between two separate applications or not. Test-retest reliability coefficents of the İGE were calculated and it was found that there were significant correlations. In the Factor Analyses significant values were obtained too. In another dimension of construct validity (Internal Consistency Analyses) it was found that there were positive, significant correlations sub-test and total test. Finally, it was obtained that there was a significant correlation in the criterion validity analyse. İGE can measure the intrinsic motivation dimensions according to the results of the linguistic equivalence, reliability and validity study.
Bu araştırmanın amacı, Ryan’ın ilk kez 1982 yılında geliştirdiği İçsel Güdülenme Envanteri’nin (İGE) “Intrinsic Motivation Inventory (IMI)” Türkiye dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışmasını yapmaktır. Bu araştırmada veriler İstanbul’da bulunan iki ayrı üniversitenin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerden (N=320) toplanmıştır. Araştırmada test-tekrar test çalışması için bu örneklemden 42 kişinin verilerinden yararlanılmıştır. Bu örneklemin dışında, araştırmanın ölçüt geçerliği çalışması için Kültür Üniversitesi öğrencisi 40 kişiye iki ayrı güdülenme envanteri uygulanmıştır. İçsel Güdülenme Envanteri (İGE) dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışmasında yöntem olarak Faktör Analizi ve Korelasyon uygulanmıştır. Araştırma, öncelikle dilsel eşdeğerlik çalışmasıyla başlamıştır. Araştırmanın güvenirlik çalışmasında, envanterin test-tekrar test uygulaması yapılmıştır. Aynı ölçeğin iki farklı zamanda uygulaması arasında fark olup olmadığı “İlişkili Örneklemler İçin t-test” ile ölçülmüştür. İGE’nin test-tekrar test güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve anlamlı ilişki görülmüştür. Faktör analizinde de anlamlı değerler elde edilmiştir. İGE’nin yapı geçerliğinin bir başka boyutu olan iç tutarlılık analizinde, ölçeğin alt ölçek ve toplamı arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İGE’nin geçerlik çalışmasında son olarak, ölçüt geçerliği analizinde anlamlı ilişki elde edilmiştir. İGE dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması sonucunda içsel güdülenme boyutlarını ölçebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 4 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr