BibTex RIS Cite

A Research On The Perspectives Kosgeb Support And Trends In Entrepreneurship Of Unıversity Students : An Example Of Uşak University

Year 2013, Volume: 6 Issue: 3, 80 - 98, 03.06.2013

Abstract

Nowadays, entrepreneurship of individuals have gained great importance in everyaspect. Therefore entrepreneurship courses is given of the educational process by different institutions and organisation. The most common of which is KOSGEB practical entrepereneurship training. In this context, entrepreneurship courses is given at universities protocols conducted in accordance with the regualtions of between higher education institutions and KOSGEB. In this study, primiraly the previous studies on entrepreneurship courses and trends were reviewd for university students. Then, perspectives of KOSGEB grands, entrepreneurial trends and entrepreneurial characterictics of students of Uşak University take courses from higher education institutions with in the scope of KOSGEB entrepreneurship support programme were evaluated in the light of the information obtained using survey method.

References

  • Akdemir, A. (2004). İşletmeciliğin Temel Bilgileri.: Tuğra Matbaacılık. Isparta
  • Akın, A., Zor, İ.,(2009). İşletmecilik Eğitiminin Bireyin Girişimci Niteliklerinin Geliştirilmesine Etkileri.“İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi,Cilt:11,Ocak, Sayı:1
  • Arıkan, S. (2004). Girişimcilik Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular., Siyasal Kitabevi Ankara
  • Çalışkan Maya İ.; Uzman E., Işık H., (2012) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Farklı Kaynaklardan Algıladıkları Sosyal Desteğin Yordaması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, (7:1).
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler Detay Yayıncılık Ankara
  • Filiz, A. Çalışma Hayatında Değişim ve Girişimcilik, http://www.biymed.com/pages/makaleler/makale10.htmErişim: 02013.
  • Havinal, V. (2009). Management and Entrepreneurship, New Age International Publishers, New Delhi.
  • Hiscock, J.,Berthelot, S., Hessian, S., Darren, S. (2004). “Entrepreneurship In Atlantic Canadian University Environments,” The Atlantic Canadian Universities Entrepreneurship Consortium, Acadia Centrefor Small Business and Entrepreneurship, Nova Scotia.
  • Huber, L.Rosendahl, S.,Randolph, P., Mirjam, V., (2012), TheEffect of Early Entrepreneurship Education: Evidencefrom a Randomized Field Experiment, IZA Discussion Paper, No 6512.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri Baskı, Asil Yayıncılık, Ankara www.kosgeb.gov.tr/Pages/UI/Destekler.aspx?ref=8Erişim Tarihi:20.08.2013
  • Korkmaz, S. (2000). Girişimcilik ve Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), s.163–180.
  • Koh, HianChye (1996). “Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristics: A study of Hong Kong MBA Students”, Journal of Managerial Psychology, C.11, S.3, s. 12-25.
  • Klofsten, M. (2000). “Training Entrepreneurship at Universities: a Swedish Case”, Journal of European Industrial Training 24 (6), s.337– 344.
  • Leino, Jaana S.,Ruskavaara, E., Ikavalko, M., Mattila, J., vd(2009), Teachers as Learners Promoting Entreprenuership Education, The 20th Biannual NFF Conference, Turku/Abo, Finland, August 19-21, pp. 1
  • Mueller, S. and Thomas, A.S. (2000). Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus Control and Innovativeness. Journal of Business Venturing, 16, 52-62.
  • Müftüğlu, T. ve Durukan T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ’ler. Ankara:Gazi Kitabevi.
  • Öktem, M.K.; Aydın, M., Ekinci, S., (2007).Sosyo-Ekonomi Dergisi, Ocak – Haziran 2007-1, ss. 48-76.
  • SeçkınHalaç, D., Bulut Ç., (2012). “Entrepreneurial Education at Universities: A Conceptual Framework”Journal of Entrepreneurship and Development (7:1)
  • Tağraf, H, Halis, M., (2008). Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin Öz Yetkinlik Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, ss. 91-111.
  • Tekin, M. (2009). Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü Girişimcilik, Yenilenmiş 5. Baskı, Konya: Günay Ofset Matbaacılık.
  • Uygun, M., Mete, S., Güner, E.,(2012).Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimi Ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi ,Cilt 4, Sayı 2,s.145-148. Wilson, K., (2008).European Foundation for Entrepreneurship Research, OECD, Enterepreneurship and Higher Education, Chapter 5.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H., vd< (2010). KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), ss. 51-59.
  • Yılmaz E., Sünbül A.M. (2009) .Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , s.21
  • Yurtseven, H. Rıdvan, (2007). Girişimcilik Küçük Bir İşletme Kurmak ve Yönetmek Detay Yayıncılık, Ankara

Üniversite Öğrencilerinin Kosgeb Desteklerine Bakış Açıları Ve Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Uşak Üniversitesi Örneği

Year 2013, Volume: 6 Issue: 3, 80 - 98, 03.06.2013

Abstract

Günümüzde bireylerin, girişimcilikleri her açıdan büyük önem kazanmıştır. Bu nedenle, farklı kurum ve kuruluşlarca eğitim sürecinin farklı kademelerinde girişimcilik eğitimleri verilmektedir. Bunlardan en yaygın olanı da KOSGEB uygulamalı girişimcilik eğitimleridir. Bu kapsamda Yüksek Öğretim Kurumları ve KOSGEB arasında yönetmelikler çerçevesinde yapılan protokoller ile üniversitelerde girişimcilik dersleri verilmektedir. Bu çalışmada, öncelikle üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik eğilimleri ve girişimcilik dersleri üzerine yapılan önceki çalışmalar gözden geçirilmiştir. Daha sonra yükseköğretim kurumları tarafından KOSGEB girişimcilik destek programı kapsamında ders alan Uşak üniversitesi öğrencilerinin KOSGEB desteklerine bakış açıları, girişimcilik eğilimleri ve girişimcilik özellikleri anket yöntemi kullanılarak elde edilen bilgiler ışığında değerlendirilmiştir.

References

  • Akdemir, A. (2004). İşletmeciliğin Temel Bilgileri.: Tuğra Matbaacılık. Isparta
  • Akın, A., Zor, İ.,(2009). İşletmecilik Eğitiminin Bireyin Girişimci Niteliklerinin Geliştirilmesine Etkileri.“İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi,Cilt:11,Ocak, Sayı:1
  • Arıkan, S. (2004). Girişimcilik Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular., Siyasal Kitabevi Ankara
  • Çalışkan Maya İ.; Uzman E., Işık H., (2012) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Farklı Kaynaklardan Algıladıkları Sosyal Desteğin Yordaması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, (7:1).
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler Detay Yayıncılık Ankara
  • Filiz, A. Çalışma Hayatında Değişim ve Girişimcilik, http://www.biymed.com/pages/makaleler/makale10.htmErişim: 02013.
  • Havinal, V. (2009). Management and Entrepreneurship, New Age International Publishers, New Delhi.
  • Hiscock, J.,Berthelot, S., Hessian, S., Darren, S. (2004). “Entrepreneurship In Atlantic Canadian University Environments,” The Atlantic Canadian Universities Entrepreneurship Consortium, Acadia Centrefor Small Business and Entrepreneurship, Nova Scotia.
  • Huber, L.Rosendahl, S.,Randolph, P., Mirjam, V., (2012), TheEffect of Early Entrepreneurship Education: Evidencefrom a Randomized Field Experiment, IZA Discussion Paper, No 6512.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri Baskı, Asil Yayıncılık, Ankara www.kosgeb.gov.tr/Pages/UI/Destekler.aspx?ref=8Erişim Tarihi:20.08.2013
  • Korkmaz, S. (2000). Girişimcilik ve Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), s.163–180.
  • Koh, HianChye (1996). “Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristics: A study of Hong Kong MBA Students”, Journal of Managerial Psychology, C.11, S.3, s. 12-25.
  • Klofsten, M. (2000). “Training Entrepreneurship at Universities: a Swedish Case”, Journal of European Industrial Training 24 (6), s.337– 344.
  • Leino, Jaana S.,Ruskavaara, E., Ikavalko, M., Mattila, J., vd(2009), Teachers as Learners Promoting Entreprenuership Education, The 20th Biannual NFF Conference, Turku/Abo, Finland, August 19-21, pp. 1
  • Mueller, S. and Thomas, A.S. (2000). Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus Control and Innovativeness. Journal of Business Venturing, 16, 52-62.
  • Müftüğlu, T. ve Durukan T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ’ler. Ankara:Gazi Kitabevi.
  • Öktem, M.K.; Aydın, M., Ekinci, S., (2007).Sosyo-Ekonomi Dergisi, Ocak – Haziran 2007-1, ss. 48-76.
  • SeçkınHalaç, D., Bulut Ç., (2012). “Entrepreneurial Education at Universities: A Conceptual Framework”Journal of Entrepreneurship and Development (7:1)
  • Tağraf, H, Halis, M., (2008). Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin Öz Yetkinlik Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, ss. 91-111.
  • Tekin, M. (2009). Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü Girişimcilik, Yenilenmiş 5. Baskı, Konya: Günay Ofset Matbaacılık.
  • Uygun, M., Mete, S., Güner, E.,(2012).Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimi Ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi ,Cilt 4, Sayı 2,s.145-148. Wilson, K., (2008).European Foundation for Entrepreneurship Research, OECD, Enterepreneurship and Higher Education, Chapter 5.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H., vd< (2010). KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), ss. 51-59.
  • Yılmaz E., Sünbül A.M. (2009) .Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , s.21
  • Yurtseven, H. Rıdvan, (2007). Girişimcilik Küçük Bir İşletme Kurmak ve Yönetmek Detay Yayıncılık, Ankara
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Publication Date June 3, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Üniversite Öğrencilerinin Kosgeb Desteklerine Bakış Açıları Ve Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Uşak Üniversitesi Örneği. (2013). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 80-98. https://doi.org/10.12780/UUSBD233

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr