BibTex RIS Cite

Approach Problem for Teachers to Develop Themselves

Year 2013, Volume: 6 Issue: -ÖYGE Özel Sayısı, 25 - 40, 01.06.2013

Abstract

The main purpose of this study is to evaluate teacher improvement approaches which are developed based on assumptions such as “qualifications of teachers are inadequate,” “changing world makes long-embraced teacher competencies unvaluable or unhelpful, giving rise to new competencies,” “teachers are unsuccessful, and must be educated” particulary in the context of recent practices in Turkey. Various inconsistencies and mishandling of the issue stand out in teacher education practices lately introduced by the Ministry for Education. The necessity to replace this approach that is problematic in terms of its assumptions and method with an approach built on consistent theoretical foundations, and focused on teacher self-improvement is evident. In this regard, laying the groundwork for the development of a conducive environment for teachers to improve themselves must be given priority, in parallel with practices carried out as part of a holistic approach that is predicated on teacher self-development rather than teacher education.

References

  • Alexandrou, A.; Field, F.; Mitchell, H. (2005).Emerging Themes .The Continuing Professional Development of Educators: Emerging European Issues, (Ed. A. Alexandrou; K.Field; H.Mitchell), Oxford: Symposium Books
  • Bilton,T.;Bonnet,K.;Jones,P.;Lawson,T.;Skinner,D.;Stanworth,M.;Webster,A. (2008). Sosyoloji. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Bozkurt, V. (2006). Değişen Dünyada Sosyoloji: Temeller, Kavramlar, Kurumlar. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Dağhan,G.;Kalaycı,E.;Seferoğlu,S.S.(2011).Milli Eğitim Şuralarındaki Teknoloji Politikalarının İncelenmesi, Akademik Bilişim
  • Durugönül, (2010). Küreselleşme ve Toplum. (Sosyolojiye Giriş, Ed. İ.Sezal), s.588-615.
  • Egan, K. (2010). Eğitimli Zihin. (Çev. F. Keser), Ankara: Pegem Akademi
  • Falk, R. (2001). Yırtıcı Küreselleşme. Küre Yayınları
  • Field, K. (2005). Continuing Professional Development for Leaders and Teachers: the English Perspective. The Continuing Professional Development of Educators: Emerging European Issues, (Ed. A. Alexandrou; K.Field; H.Mitchell), Oxford: Symposium Books
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. Yay. Haz. C.Güzel, İstanbul: Kırmızı Yayınları Hamilton, D.; Dahlgren, E.; Hult, A.; Roos, B.; Söderström, T. (2004). When Performance is The Product: Problems in The Analysis of Online Distance Education, British Educational Research Journal, 30:6, 841854
  • Hopkins, T.K; Wallerstein, I. (1999). Geçiş çağı; dünya sisteminin yörüngesi. Avesta Yayınları
  • Kansanen, P. (2003). Teacher Education in Finland: Current Models and New Developments, In B. Moon, L. Vlăsceanu, & C. Barrows (Eds.), Institutional approaches to teacher education within higher education in Europe: Current models and new developments (pp. 85-108). Bucharest: Unesco – Cepes
  • Kornblum, W. (2008). Sociology in a Changing World. Thomson Wadsworth.
  • Kose, B.W.; Lim, E. Y. (2011). Transformative Professional Learning Within Schools: Relationship to Teachers’ Beliefs, Expertise and Teaching, The Urban Review, 43(2), pp 196-216
  • Martell, L. (2010). The sociology of globalization. Cambridge: Polity Press.
  • MEB (2010). MEB Stratejik Plan, 2010-2014, Ankara: MEB
  • Odabaşı, H.F. (2007). Öğretmen Eğitiminde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Planlama Rehberi. Ankara: Nobel
  • Odabaşı, H. F.; Kabakçı, I., (2007). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde bilgi ve iletişim teknolojileri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü, Azerbaycan.
  • Orhan, F.; Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan Egitim Yaklaşımında Temel Egitim İlk Kademe Ögretmenleri'nin Video Destekli Hizmetiçi Egitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16-17 : 134 – 141
  • ÖYGGM (2010). Okul Yöneticileri ve Öğretmenler İçin Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu, Ankara: MEB
  • ÖYGGM (2012). Temel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Eğitimi ve Çalışmaları. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün 29/05/2012 tarihli 774/16630 sayılı Resmi Yazısı, Ankara: MEB
  • ÖYGGM (2012b). Meslekiçi Eğitim İhtiyacını Belirleme Anketi Genel Değerlendirme Sonuçları, Ankara: MEB
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü: Bir Reform Önerisi. Ankara: TED
  • Özen, R. (2008). Inservice Training (Inset) Programs Via Distance Education: Primary School Teachers‘ Opinions. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE , 9(1), pp.217-232
  • Perraton, H. (1993). The Context. Distance Education for Teacher Training. (Ed. H.Perraton), pp.1-20, London: Routledge
  • Sahlberg, P. (2010). The Secret to Finland’s Success: Educating Teachers, Stanford Center for Opportunity Policy in Education
  • Sakallı,M.; Bakay, G.; Hüssein, G. (2008). Yeni Eğitim Teknolojilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. IETC 2008 Conference Proceedings, pp.710-714. Saugstad, T. (2002). Educational theory and practice in an Aristotelian perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 46(4), 373-3
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Thio, A. (2007). Society Myths and Realities: An Introduction to Sociology. Boston: Pearson

Öğretmenlerin Kendilerini Geliştirmelerine İlişkin Yaklaşım Sorunu

Year 2013, Volume: 6 Issue: -ÖYGE Özel Sayısı, 25 - 40, 01.06.2013

Abstract

dünya nedeniyle öğretmenlerin yeterlikleri değersizleşmektedir, yeni yeterlikler söz konusudur’’, ‘‘öğretmenler başarısızdır ve eğitilmelidir’’ gibi varsayımlara dayalı olarak geliştirilen öğretmen geliştirme yaklaşımlarının özellikle son dönem uygulamaları bakımından değerlendirilmesidir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın son dönemde uygulamaya koyduğu öğretmen eğitimi uygulamalarında çeşitli tutarsızlıklar ve yaklaşım sorunları dikkat çekmektedir. İçerik ve yöntem açısından sorunlar taşıyan söz konusu yaklaşımın yerine öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin olarak tutarlı düşünsel temellere dayalı uygulamaların gerekliliği açıktır. Bu bağlamda öğretmenlerin eğitilmelerini değil kendilerini geliştirmelerini temel alan bütüncül bir yaklaşım çerçevesinde uygulamalar yürütülürken, öğretmenlerin kendilerini geliştirmeleri için uygun koşulların hazırlanmasına öncelik verilmelidir.

References

  • Alexandrou, A.; Field, F.; Mitchell, H. (2005).Emerging Themes .The Continuing Professional Development of Educators: Emerging European Issues, (Ed. A. Alexandrou; K.Field; H.Mitchell), Oxford: Symposium Books
  • Bilton,T.;Bonnet,K.;Jones,P.;Lawson,T.;Skinner,D.;Stanworth,M.;Webster,A. (2008). Sosyoloji. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Bozkurt, V. (2006). Değişen Dünyada Sosyoloji: Temeller, Kavramlar, Kurumlar. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Dağhan,G.;Kalaycı,E.;Seferoğlu,S.S.(2011).Milli Eğitim Şuralarındaki Teknoloji Politikalarının İncelenmesi, Akademik Bilişim
  • Durugönül, (2010). Küreselleşme ve Toplum. (Sosyolojiye Giriş, Ed. İ.Sezal), s.588-615.
  • Egan, K. (2010). Eğitimli Zihin. (Çev. F. Keser), Ankara: Pegem Akademi
  • Falk, R. (2001). Yırtıcı Küreselleşme. Küre Yayınları
  • Field, K. (2005). Continuing Professional Development for Leaders and Teachers: the English Perspective. The Continuing Professional Development of Educators: Emerging European Issues, (Ed. A. Alexandrou; K.Field; H.Mitchell), Oxford: Symposium Books
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. Yay. Haz. C.Güzel, İstanbul: Kırmızı Yayınları Hamilton, D.; Dahlgren, E.; Hult, A.; Roos, B.; Söderström, T. (2004). When Performance is The Product: Problems in The Analysis of Online Distance Education, British Educational Research Journal, 30:6, 841854
  • Hopkins, T.K; Wallerstein, I. (1999). Geçiş çağı; dünya sisteminin yörüngesi. Avesta Yayınları
  • Kansanen, P. (2003). Teacher Education in Finland: Current Models and New Developments, In B. Moon, L. Vlăsceanu, & C. Barrows (Eds.), Institutional approaches to teacher education within higher education in Europe: Current models and new developments (pp. 85-108). Bucharest: Unesco – Cepes
  • Kornblum, W. (2008). Sociology in a Changing World. Thomson Wadsworth.
  • Kose, B.W.; Lim, E. Y. (2011). Transformative Professional Learning Within Schools: Relationship to Teachers’ Beliefs, Expertise and Teaching, The Urban Review, 43(2), pp 196-216
  • Martell, L. (2010). The sociology of globalization. Cambridge: Polity Press.
  • MEB (2010). MEB Stratejik Plan, 2010-2014, Ankara: MEB
  • Odabaşı, H.F. (2007). Öğretmen Eğitiminde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Planlama Rehberi. Ankara: Nobel
  • Odabaşı, H. F.; Kabakçı, I., (2007). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde bilgi ve iletişim teknolojileri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü, Azerbaycan.
  • Orhan, F.; Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan Egitim Yaklaşımında Temel Egitim İlk Kademe Ögretmenleri'nin Video Destekli Hizmetiçi Egitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16-17 : 134 – 141
  • ÖYGGM (2010). Okul Yöneticileri ve Öğretmenler İçin Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu, Ankara: MEB
  • ÖYGGM (2012). Temel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Eğitimi ve Çalışmaları. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün 29/05/2012 tarihli 774/16630 sayılı Resmi Yazısı, Ankara: MEB
  • ÖYGGM (2012b). Meslekiçi Eğitim İhtiyacını Belirleme Anketi Genel Değerlendirme Sonuçları, Ankara: MEB
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü: Bir Reform Önerisi. Ankara: TED
  • Özen, R. (2008). Inservice Training (Inset) Programs Via Distance Education: Primary School Teachers‘ Opinions. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE , 9(1), pp.217-232
  • Perraton, H. (1993). The Context. Distance Education for Teacher Training. (Ed. H.Perraton), pp.1-20, London: Routledge
  • Sahlberg, P. (2010). The Secret to Finland’s Success: Educating Teachers, Stanford Center for Opportunity Policy in Education
  • Sakallı,M.; Bakay, G.; Hüssein, G. (2008). Yeni Eğitim Teknolojilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. IETC 2008 Conference Proceedings, pp.710-714. Saugstad, T. (2002). Educational theory and practice in an Aristotelian perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 46(4), 373-3
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Thio, A. (2007). Society Myths and Realities: An Introduction to Sociology. Boston: Pearson
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

A. Faruk Yaylacı This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: -ÖYGE Özel Sayısı

Cite

APA Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin Kendilerini Geliştirmelerine İlişkin Yaklaşım Sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(-ÖYGE Özel Sayısı), 25-40. https://doi.org/10.12780/UUSBD191

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr