Teachers are who provide training of young people in a society.Teachers are not only the people who teach in the classroom. Teachers are the concrete models who affect the formation of students character with their social norms and ways of thinking in the field of education, Industrial revolution gave rise to a education system called classical education model. The main factor in classical education system is submitting to authority as the stack master. The teachers are ensure this authority.The aim of the information society is to educate individuals who can be indulgent to the different thoughts, beliefs and ways of life and have creative, independent objective mentality and open to questioning, researching, criticizing, endowed with upperlevel mora land have personal and social sense of responsibility.Information age society teacher model is who, hasa wide horizon of thought, and adapt to change and speed, perceive individual diversity as richness,has life-long learning principle, and expressself-thoughts clearly. The generations who have freedom of wisdom,freedom of comprehension, freedom of conscience,expressed byAtaturkcan be grownby the intellectual teachers.In this study, the conceptual framework of classical and modern conceptions of teachers was compared. The importance of modern teacher in having the individual gain the values and behaviors of knowledge society was tried to emphasize.
Bir toplumda gençlerin yetiştirilmelerini sağlayacak olanlar öğretmenlerdir. Öğretmenler, sınıfta sadece ders veren kişiler değildir. Öğretmenler sahip olduğu değer yargılar, toplumsal normlar ve düşünce tarzları ile öğrencilerin karakter oluşumlarını doğrudan etkileyen somut modellerdir. Sanayi Devrimi eğitim alanında klasik eğitim modeli olarak adlandırılan bir eğitim sistemini meydana getirmiştir. Klasik eğitim sisteminde asıl olan yığın olarak otoriteye itaattir. Bu itaati sağlayacak olanlar öğretmenlerdir. Bilgi toplumu eğitim modelinde asıl olan, birbirinden farklı düşünce, inanç ve hayat biçimlerini hoşgörü ile karşılayan,bağımsız ve objektif düşünebilen, sorgulamaya, araştırmaya, eleştirmeye açık,üst düzey ahlaki değerlerle donatılmış, bireysel ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip bireyler yetiştirmektir. Bilgi çağı toplumu öğretmen modeli ise sürekli değişen dünyada geniş düşünce ufkuna sahip, değişim, gelişim ve hıza uyum sağlayabilen, bireysel farklılığı zenginlik olarak algılayan, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş, düşüncelerini açıkça ifade edebilendir. Atatürk'ün ifade ettiği fikri hür, irfanı hür, vicdanı hür nesiller bu perspektife sahip entelektüel öğretmenler tarafından yetiştirilebilir. Bu çalışmada klasik ve modern öğretmen anlayışları kavramsal çerçevede karşılaştırılmıştır. Bireye,bilgi toplumunun değer ve davranışlarını kazandırmada modern öğretmenin önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: -ÖYGE Özel Sayısı |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr