In this study, ERASMUS Student Mobility Programme in the framework of European Union was evaluated in the light of students’ opinions. Quantitative method was employed to get the data of the study. The universe is composed of ERASMUS outgoing students 730 of whom were selected randomly and taken as study group. The questionnaire was developed by the researcher and done the validity and reliability test and trial implementation before employed. Alpha reliability coefficient was calculated as 0,968. According to the findings, more female students participated in ERASMUS Students Mobility Programme than male students and spent their one term abroad. Moreover, most of the students were found having problem during the recognition of the lessons. The students stated out that they weren’t given orientation courses before going and after as well. The participants took the language tests in English but surprisingly when they were abroad, their lessons were given in another language, not in English. Therefore, they had difficulty to follow the courses. On the other hand, almost all of the students expressed that ERASMUS Students Mobility Programme is a cultural activity and contributed their attitude positively.
Bu çalışmada, AB ERASMUS Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programı öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmiştir. Betimsel araştırma deseninin uygulandığı çalışmanın evrenini, ERASMUS Programı’na katılan üniversite öğrencileri ve evrenden rastgele seçilen 730 öğrenci çalışma grubunu teşkil etmektedir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ve pilot uygulamaya tabi tutulan, Cronbach Alpha değeri 0.968 olarak hesaplanan ölçme aracı ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, AB ERASMUS Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programı’na kız öğrenciler, erkek öğrencilere göre daha fazla katıldığı, öğrenim görmek üzere bir dönemliğine gidildiği, dörtte bir öğrencinin yurt dışında okuduğu derslerin tanınma sürecinde sorun yaşadığı, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun ERASMUS Programı’na katılmadan önce Türkiye’de ve yurt dışında uyum eğitimi almadığı, Programa seçim sürecinde öğrencilerin yabancı dil olarak İngilizceden sınava girmiş olmasına rağmen, üçte bir öğrencinin İngilizce dışında bir dilde eğitim aldığı ve gittikleri ülkede dersleri takipte zorluk çektiği, öğrencilerin neredeyse tamamının ERASMUS Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programı’nı eğitim-öğretim, sosyo-kültürel ve gezi faaliyetinin birlikte yer aldığı kapsamlı bir program olarak gördüğü ve programın öğrencilere olumlu katkısının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr