The purpose of this study is to evaluate the integration status of students who have been attending classes with same age peers after catchup education program in a primary school opened in Gaziantep according to views of stakeholders who are their teachers, classmates and themselves. By the way, the effectiveness of catch-up education program is evaluated. The data was gathered via participatory observation and interviews. The data gathered from interviews with stakeholders were analyzed with technique of content analysis in qualitative method. The answers to open-ended questions were analyzed separately for the stakeholders. Then, by combining the results of the analysis, the stakeholders' opinions about integration of the students were determined. The interviews and participant observation indicated that the students have integration problems with their school, teacher, classroom and their classmates in their new peer aged classrooms after the catch-up education program. The main purpose of the catch-up education program is to adapt the students with their school, teachers, classroom and classmates but the study results show that the catchup education program did not fully serve its purpose. Many activities have been done is to ensure students’ adaptation to their school during catch-up education program but after this program, no adaptation activities have been done in their new peer aged classrooms.
Bu araştırmanın amacı, Gaziantep ilinde YSÖP sınıfı açılan bir ilköğretim okulunda program bittikten sonra, yaşıt sınıflarında öğrenimine devam eden öğrencilerin sınıf içi uyum durumunu öğretmenler, öğrenciler ve kendileri tarafından değerlendirilerek YSÖP’ ün etkililiğini öğrenmektir. Veriler katılımcı gözlem ve görüşme teknikleri ile toplanmıştır. Paydaş görüşlerinden elde edilen veriler nitel analiz yönteminin içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Açık uçlu sorulara verilen yanıtlar paydaşlar için ayrı ayrı analiz edilmiştir. Daha sonra analiz sonuçları birleştirilerek, paydaşların YSÖP öğrencilerinin uyum durumu konusundaki görüşleri belirlenmiştir. Öğrencilerin uyum durumlarını incelemek için paydaşlarla yapılan görüşmelerde ve gözlemlerde öğrencilerin okul, sınıf, arkadaş ve öğretmenleriyle uyum problemi yaşadıkları ortaya çıkmıştır. YSÖP programının ana amacının; bu öğrencilerin okula, sınıfa, arkadaşlarına ve öğretmenlerine uyumunu sağlamak olmasından dolayı, yapılan çalışmaların tam anlamıyla amacına hizmet etmediği ortaya çıkmıştır. Yapılan incelemelerde YSÖP sürecinde öğrencilerin okula uyumlarının sağlaması için birçok çalışma yapılmış fakat program bittikten sonra bu öğrencilerin diğer öğrenciler gibi okulu, sınıfı, arkadaşlarını ve öğretmenlerini benimseyeceği yanılgısına düşülerek yaşıt sınıflarında öğrencilerin uyumu için hiçbir etkinlik yapılmadığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 1 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr