BibTex RIS Cite

The Opinions of Classroom Teachers about their Special Field Qualifications (Sample of Kilis-Turkey)

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 108 - 128, 03.06.2012

Abstract

The purpose of this study is to determine the special field qualifications of classroom teachers according to their opinions. Data was collected from 222 classroom teachers who work in public schools in the central district of the province of Kilis (Turkey). Data was collected via questionnaire adapted from the special field qualifications of classroom teachers issued by Ministry of Education. The levels of special field qualifications were determined according to the data Ministry of Education (A1, A2, A3). As a result of this study, all classroom teachers who work in public schools in the central district of Kilis have A2 level special field qualifications in 8 qualifications field. The research indicated that there were no significant differences between gender and special field qualifications of classroom teachers but some differences were found according to seniority and education levels of classroom teachers.

Sınıf Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Görüşleri (Kilis İli Örneği)

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 108 - 128, 03.06.2012

Abstract

Araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin kendi görüşlerine göre özel alan yeterliklerine sahip olma düzeylerini belirlemektir. Veriler Kilis ili merkez ilçesindeki devlet okullarında görev yapan 222 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı Sınıf Öğretmenliği Özel Alan Yeterliğine göre uyarlanan anket kullanılmıştır. Yeterlik düzeylerinin derecelendirilmesinde ölçüt olarak yine bakanlığın belirlediği düzeyler kullanılmıştır (A1 A2 ve A3). Araştırma sonucunda Kilis ili merkez ilçesinde yer alan resmi ilköğretim okullarında görev yapan tüm sınıf öğretmenleri kendilerini 8 yeterlik alanında da A2 düzeyinde yeterli görmektedirler. Öğretmenlerin kendi yeterlik düzeylerini belirlemeye yönelik görüşlerinde cinsiyet değişkenine göre hiçbir yeterlik alanında anlamlı bir fark görülmemiştir fakat Eğitim düzeyi ve kıdem değişkenlerine göre bazı farklılıklar bulunmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yunus Emre Avcı This is me

Mustafa Cinoğlu This is me

Publication Date June 3, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Avcı, Y. E., & Cinoğlu, M. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Görüşleri (Kilis İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 108-128. https://doi.org/10.12780/UUSBD128

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr