In this study, it is aimed to test the structure formed by some variables that might influence the formation of subjective well-being as a whole (or as a model). When searching answers to research questions consulted to structural equation modeling techniques. The research group is determined as 369 students training at the Faculty of Educational Sciences of Ankara University. Results of analysis of data showed that the structure which relays in the first model is supported as a whole. It is determined that fit indices of second model are given average results by the results of analysis. Though some fit indices show a good fit not the all indices are fit good. Thus, it is concluded that the second model is not supported. In general, * Arş. Gör. Dr., Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Mustafa TÜRKMEN 42 parental attitudes are associated directly with self-esteem and perceived social support, besides perceived social support and self-respect is associated with subjective well-being in present structure.
Bu çalışmada, öznel iyi oluşun oluşmasında etki edebilecek bazı değişkenlerin bir bütün halinde (model olarak) oluşturdukları yapının test edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sorularına yanıt aranırken yapısal eşitlik modellemesi tekniğine başvurulmuştur. Araştırma grubuna Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde eğitim görmekte olan toplam 369 öğrenci dahil edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda 1. modelde yer alan yapı bir bütün olarak desteklenmiştir. 2. modele ait uyum indekslerinin ortalama sonuçlar verdiği tespit edilmiştir. Bazı uyum indekslerinde iyi uyum sergilese de kabul edilen bütün indeksler bakımından iyi uyum sergilemediği için 2. modelin desteklenmediği sonucuna varılmıştır. Sonuçlara genel olarak bakıldığında, ana baba tutumlarının doğrudan özsaygıyla ve algılanan sosyal destekle ilişkili olduğu, ayrıca algılanan sosyal destek ve özsaygının bu yapı içerisinde öznel iyi oluşla ilişkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr