The flesh which is generally known as “personality and core ego” nowadays is subjected in many Qur’an verses. Human being whose main guestions are about himself is the collucutor of Holy Books, ethical teaching and philosophical researches. The flesh which consist of person’s inner part with feelings of wishes, desires, ambitions, abhorrences, etc. is mainly described negative side of human in Islam culture. First of all in Qur’an verses and all other in religious literature defined the flesh “person’s inner evil desires and psych”. It is the main obstacle against humankind’s spiritual maturation. So people must realize himself by acting contrast to the flesh’s wishes and * Bu çalışma hazırlanırken Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Prof. Dr. Mustafa AŞKAR’ın danışmanlığında, Musa KAVAL tarafından hazırlanmış ‘Mevlânâ’nın Mesnevi’sinde Dönemin Sosyo-Dini Yapısı ve Tasavvufi Hayatı” başlıklı Doktora tezinden istifade edilmiştir. ** Dr., MEB, Öğretmen Sosyal Bilimler Dergisi 150 desires. In our article we try to study on the flesh and its diciplining by moving from Mesnawi that is seen one one main sufistic classic book in Islam geography. Besides it was benefitted from before all else Qur’an and other religious and sufistic works.
Günümüzde daha ziyade “öz varlık ve kişilik” kavramı ile ifade edilen “nefis” Kur’ân-ı Kerim’de birçok âyete konu edilmiştir. Kutsal Kitaplar, ahlak öğretileri ve felsefi araştırmaların muhatabı olan insanın kuşkusuz temel sorularından biri kendisini tanımasıdır. Bireyin istek, arzu, hırs, nefret vb. duygular aracılığıyla içsel yönünü oluşturan nefis, İslam kültüründe ağırlıklı olarak insanın negatif yönü olarak değerlendirilmiştir. Kur’an âyetleri başta olmak üzere dini literatürün hemen hepsi nefsi; “insanın kötü içsel istek ve dürtüleri” olarak tarif etmiştir. O, insanın mânevi olgunlaşmasının önündeki en büyük engeldir. Bu yüzden onun isteklerinin ve arzuların tersine hareket ederek insan kendini gerçekleştirmelidir. Biz de bu hedef doğrultusunda İslâm coğrafyası tarafından önemli bir tasavvufî kaynak kitap olarak görülen Mesnevî’den hareketle nefis kavramı ve nefis terbiyesi üzerinde durmağa çalışacağız. Ayrıca başta Kur’an-ı Kerim ve diğer dini ve tasavvufi eserlerden de istifade edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr