BibTex RIS Cite

The Relationship Between Primary School Teachers' Job Satisfaction and Organizational Commitment

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 74 - 89, 02.06.2010

Abstract

This study is conducted to determine the relationship between primary school teachers' job satisfaction and organizational commitment. The working group is consisted of 204 teachers that are chosen as neutral from twelve primary schools at three districts located in the European side of Istanbul city and determined by disproportionately cluster sampling method. Data were collected by using the Minnesota Job Satisfaction Scale and Organizational Commitment Scale. Descriptive statistics were calculated, t-test, Kruskal Wallis-H, Mann Whitney-U and Pearson Product- Moment Correlation analysis were applied for analyzing the data. The findings of the study indicated that, there is a high positive correlation between teachers' job satisfaction and organizational commitment. In addition, teachers have high level of job satisfaction and organizational commitment; emotional factors are more effective for job satisfaction and organizational commitment.

İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Tatmini İle Örgütsel Bağlılığı Arasındaki İlişki

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 74 - 89, 02.06.2010

Abstract

Bu araştırma ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatminleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu, İstanbul ili Avrupa yakasındaki üç ilçede oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen on iki ilköğretim okulundan, yansız olarak seçilen 204 sınıf ve branş öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Minnesota İş Tatmini Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistikler hesaplanmış, t-testi, Kruskal Wallis-H, Mann Whitney-U ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki vardır. Bunun yanında öğretmenlerin iş tatmin ve örgütsel bağlılık düzeyleri yüksek olup; iş tatmininde ve örgütsel bağlılıkta duygusal faktörler daha etkilidir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Karataş This is me

Hatice Güleş This is me

Publication Date June 2, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Karataş, S., & Güleş, H. (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Tatmini İle Örgütsel Bağlılığı Arasındaki İlişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-89. https://doi.org/10.12780/UUSBD73

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr