BibTex RIS Cite

Teachers’ Student Control Ideologies

Year 2008, Volume: 1 Issue: 1, 95 - 113, 01.06.2008

Abstract

The student control strategies of principal and teachers determine the tone of the quality of life in schools. The purpose of this study was to examine the classroom teachers? student control ideology as perceived by teachers in Turkish public elementary schools. Data were collected from 300 teachers in 30 Turkish public elementary schools via questionnaires and demographical information forms. Frequency tables and t-test technique were employed to analyze the data. The result of the study indicate that teachers? student control strategies differ in terms of their gender, year of teaching, the school which they graduated, professional seniority and the number of students in their classroom. Furthermore, the results of the study indicate that teachers use the humanist or custodial control ideology depending on their student behavior characteristics. The paper concludes some recommendations for further study and practice.

ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİ KONTROL İDEOLOJİLERİ

Year 2008, Volume: 1 Issue: 1, 95 - 113, 01.06.2008

Abstract

Müdür ve öğretmenlerin öğrencileri kontrol stratejileri, okul ve sınıftaki yaGamın niteliğinde belirleyici olmaktadır. Bu çalıGmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğrenci kontrol ideolojilerini bazı değiGkenler açısından incelemektir. AraGtırmanın örneklemini, EskiGehir il merkezinde görev yapan 300 sınıf öğretmeni oluGturmaktadır. Veriler, Yılmaz(2002) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmenlerin Öğrenci Kontrol Gdeolojileri Ölçeği” ve araGtırmacılar tarafından hazırlanan demografik bilgi formlarıyla toplanmıGtır. AraGtırma sonuçlarına göre, öğretmenlerinin öğrenci kontrol ideolojilerinde cinsiyet, yaG, mesleki kıdem, mezun olunan okul değiGkenleri açısından farklıklar olduğu belirlenmiGtir. Bulgular, öğretmelerin öğrencilerin gösterdikleri davranıG özelliklerine göre insancıl veya gözetimci kontrol ideolojilerinden birini kullandıklarını ve Türkiye?deki öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu, gözetimci öğrenci kontrol ideolojisine sahip olduğunu göstermektedir

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selahattin Turan This is me

Selda Can Altuğ This is me

Publication Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Turan, S., & Altuğ, S. C. (2008). ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİ KONTROL İDEOLOJİLERİ. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 95-113. https://doi.org/10.12780/UUSBD12

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr