In this study, the aim was to combine the results obtained in independent studies aiming to determine the effec¬tiveness of multicultural education in the world. The main question in this study is: “ Does Multicultural education approach improve students’ academiz achievements?”. To interpret a put together datas, the meta-analysis method was employed. Meta-analysis method is the process in order to statistically analyze the quantitative data collected in independent and multiple studies carried out on similar topics, and to reach a general judgment regarding the results of these studies. In this respect, following the literature research, studies which investigated the effectiveness of multicultural education on students’ academic achievement between the years 1994-2013 met the inclusion criteria, were reported in English and were included in the meta-analytical research. Based on these criteria, it was decided to include 17 experimental studies in the meta-analysis. It revealed that multicultural education approach has a medium effect on students’ academic achievement. As a result of this study that there is no significant difference education level and between the countries In addition,it was determined that there is no difference in any effect sizes in terms of course types and process times of study.
Bu çalışmayla, dünyada çokkültürlü eğitim ile ilgili yapılmış birbirinden bağımsız çalışmalardan elde edilen sonuçların birleştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada cevabı aranan soru: “Çokkültürlü eğitim yaklaşımı, öğrencilerin akademik başarısını etkilemekte midir?” şeklinde ifade edilmiştir. Araştırmada nicel verilerin bir araya getirilerek yorumlanması meta-analiz yöntemiyle sağlanmıştır. Meta-analiz yöntemi, birbirinden bağımsız araştırmaların nicel verilerinin bir araya getirilerek nicel verilerinin istatistiksel yorumlanması ve sonuçların sentezlenmesi sürecidir. Bu bağlamda, alan yazın taraması 1994-2013 yılları arasında yapılmış çokkültürlü eğitim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini araştıran çeşitli ülkelerde İngilizce yazılmış çalışmalar meta-analiz araştırmasına dâhil edilmiştir. Meta-analize dâhil edilecek araştırmaların hangi kriterlere göre bir araya getireceği belli ölçütler çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Bu ölçütler sonucunda araştırmaya 17 deneysel çalışmanın eklenmesine karar verilmiştir. Araştırma sonucunda, çokkültürlü eğitim yaklaşımının akademik başarıya orta düzeyde olumlu etkisinin olduğu bulunmuştur. Bu etkililik düzeyinin çalışmanın yapıldığı yıllara göre, öğrenim düzeyine göre ve ülkelere göre farklılık gösterdiği; çalışmanın yapıldığı bölüm ve araştırma sürelerine göre farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 4 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr