The aim of this study is adapt to develop the Music Performance Scale for high school students that was developed by Doğan (2013) for college students and to show the validity and reliability of the scale. Research was conducted on 182 college students from musical department. For construct validity, exploratory factor analysis was conducted and ıt was found to contained 17 items and 3 factors of accounted for %43.52 of total variance of scale. In the reliability study, it was found cronbach's alpha internal consistency coefficient .91. Alpha values of subscales ranged from .92 to .61. Second, .79 correlation have been obtained in test-retest reliability study for scale within one month. At having done other validity study %27 up-down group comparison it was found that a meaningful difference at all items. Based on those findings, Music Performance Scale for College Students that has been adapted by the researchers, can be used in the field of educational and psychology as a valid and reliable instrument.
Bu çalışmanın amacı Doğan (2013)’ın doktora tezi için geliştirilen lise öğrencileri için müzik performans kaygısı ölçeği’nin üniversite öğrencilerine yönelik uyarlama çalışmasının yapılmasıdır. Çalışmaya 182 müzik bölümü üniversite öğrencisi katılmıştır. Yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçeğin toplam varyansın %43.52’sini açıklayan 17 madde ve 3 faktörden oluştuğu bulunmuştur. Ölçeğin orijinal formunda olan 3 maddenin üniversite öğrencilerinde işlemediği görülmüştür. Güvenirlik çalışmasında, cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .91 , alt ölçeklerin alfa değerleri ise sırasıyla .92, .71 ve .61’dir. 5 hafta ara ile yapılan test-tekrar-test sonucu korelasyon katsayısı .79 olarak bulunmuştur. Yapılan bir diğer güvenirlik çalışması %27’lik alt-üst grup karşılaştırmasında tüm maddelerde anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu bulgulara dayanarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Lise Öğrencilerine için Müzik Performans Kaygısı Ölçeğinin üniversite öğrencilerinde de kullanılabilen bir ölçme aracı olduğunu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr