Course books are the tools which are mostly used in order to conduct curricula in a planned and systematical way and to create terminal behaviors in the target group. This study has been done to determine the perceptions of Turkish teacher candidates concerning “Turkish course books” through metaphors. The research findings show that the teacher candidates produced 67 metaphors related to “Turkish course books”. These metaphors were categorized by examining their qualities. In consequence of the research, it has been determined that 49,36% of Turkish teacher candidates had positive perceptions, 37,5% of them had negative perceptions and 14,14% of them had both positive and negative perceptions regarding Turkish course books.
Ders kitapları, öğretim programlarının planlı ve sistematik yürütülebilmesinde ve hedef kitlede istendik davranışlar oluşturulabilmesinde en çok kullanılan araçlar konumundadır. Bu çalışma, Türkçe öğretmeni adaylarının “Türkçe ders kitapları”na yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları “Türkçe ders kitapları”na yönelik 67 metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar nitelikleri açısından incelenerek kategoriler oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmeni adaylarının % 49,36’sının Türkçe ders kitaplarına ilişkin olumlu, % 37,5’inin olumsuz, % 14,14’ünün hem olumlu hem olumsuz algıya sahip oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 3 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr