Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimine Uluslararası Bir Bakış: OECD Karnesi

Year 2017, Volume: 10 Issue: -ERTE Özel Sayısı, 125 - 149, 31.12.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı,  15 Eylül 2016 tarihinde yayınlanan ‘Eğitime
Kısa Bir Bakış 2016: OECD Göstergeleri” 
ve 21 Haziran 2017 tarihinde yayınlanan “2017’ye Güçlü Bir Başlangıç:
Erken Çocukluk Eğitimi ve Bakımında Anahtar OECD Göstergeleri” raporlarından
yola çıkarak Türkiye’deki erken çocukluk eğitimi ve politikalarını; okullaşma,
okula devam, finansal destek miktarı ve eğitim programları açısından
değerlendirmektir. Çalışmada, bu raporda yer alan; 3-4 yaş çocuklarının eğitime
kayıt oranları, okul öncesi dönemde devlet okullarına kayıt oranları, okul
öncesi ve ilkokulda yaşlara göre okullaşma oranları, okul öncesi eğitime
ayrılan finansal destek oranları (kamu-özel), eğitimci başına düşen öğrenci
sayısı, OECD ülkelerindeki erken çocukluk eğitimi programlarının kapsamı ve
okul öncesi eğitim programlarının içeriği kapsamında OECD ülkeleri ve Türkiye
kıyaslaması yapılarak incelenmiştir.  Yapılan
incelemeler sonucunda; OECD ülkeleri ile karşılaştırıldığında, Türkiye’deki
okul öncesi eğitime ayrılan finansal destek miktarının, okul öncesi
öğretmenlerinin çalışma koşullarının ve özellikle 0-3 yaş grubundaki çocukların
okul öncesi eğitime katılımının düşük olduğu belirlenmiştir.  Araştırmanın bulguları ışığında, okul öncesi
eğitime ayrılan kamu harcamalarının arttırılması, dezavantajlı çocukların
bulunduğu bölgelerdeki ailelerin bilinçlendirilmesi ve okul öncesi
öğretmenlerinin çalışma koşullarının iyileştirilmesi önerilmektedir.  

References

  • Çeken, R. ve Eş, H. (2013). Bilimsel Araştırmalarda Doküman Analizi. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (327-338). Ankara: Vize Yayıncılık. Essa, E. (2014). Introduction to early childhood education (7th ed.). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning. Feyman, N. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında kalitenin çocukların gelişim alanları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. MEB (2015). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları standartları kılavuz kitabı. 02.08.2017 tarihinde tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_04/09112933_kurumstandartlarklavuzkitap.pdf adresinden indirilmiştir. MEB (2016). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları standartları kılavuz kitabı. 02.08.217 tarihinde tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/12103838_kilavuz_kitap_12_08_2016.pdf adresinden indirilmiştir. OECD (2015), Starting strong IV: monitoring quality in early childhood education and care, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264233515-en OECD (2016), Education at A Glance 2016: OECD Indicators , OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2016-en OECD (2017a), Starting strong 2017: key OECD ındicators on early childhood education and care, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en OECD (2017b) OECD Onlien education database. 05.08.2017 tarihinde www.oecd.org/education/database.htm adresinden erişilmiştir. UNDP (2015). Sürdürülebilir kalkınma için küresel hedefler. 01.08.2017 tarihinde http://www.kureselhedefler.org adresinden erişilmiştir. Polat, S. (2009). Türkiye'de eğitim politikalarının fırsat eşitsizliği üzerindeki etkileri. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezi. Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The Effective Provision of Pre-School Education (EPPE) Project Technical Paper 12: The Final Report-Effective Pre-School Education. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2017, Volume: 10 Issue: -ERTE Özel Sayısı, 125 - 149, 31.12.2017

Abstract

References

  • Çeken, R. ve Eş, H. (2013). Bilimsel Araştırmalarda Doküman Analizi. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (327-338). Ankara: Vize Yayıncılık. Essa, E. (2014). Introduction to early childhood education (7th ed.). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning. Feyman, N. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında kalitenin çocukların gelişim alanları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. MEB (2015). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları standartları kılavuz kitabı. 02.08.2017 tarihinde tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_04/09112933_kurumstandartlarklavuzkitap.pdf adresinden indirilmiştir. MEB (2016). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları standartları kılavuz kitabı. 02.08.217 tarihinde tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/12103838_kilavuz_kitap_12_08_2016.pdf adresinden indirilmiştir. OECD (2015), Starting strong IV: monitoring quality in early childhood education and care, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264233515-en OECD (2016), Education at A Glance 2016: OECD Indicators , OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2016-en OECD (2017a), Starting strong 2017: key OECD ındicators on early childhood education and care, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en OECD (2017b) OECD Onlien education database. 05.08.2017 tarihinde www.oecd.org/education/database.htm adresinden erişilmiştir. UNDP (2015). Sürdürülebilir kalkınma için küresel hedefler. 01.08.2017 tarihinde http://www.kureselhedefler.org adresinden erişilmiştir. Polat, S. (2009). Türkiye'de eğitim politikalarının fırsat eşitsizliği üzerindeki etkileri. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezi. Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The Effective Provision of Pre-School Education (EPPE) Project Technical Paper 12: The Final Report-Effective Pre-School Education. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Sabiha Kaymak Eren

Şifa Kevser Çakmak Teloğlu

Tülay İlhan This is me

Publication Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: -ERTE Özel Sayısı

Cite

APA Kaymak Eren, S., Çakmak Teloğlu, Ş. K., & İlhan, T. (2017). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimine Uluslararası Bir Bakış: OECD Karnesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 125-149. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.373858

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr