Bu çalışmanın amacı Hayat Bilgisi dersinde örtük bir şekilde kazandırılmaya
çalışılan değerlere yönelik öğrencilerin algılarını saptamak için geçerli ve
güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bu ölçeğin Hayat Bilgisi derslerinde
kullanılmasını sağlamaktır.
Hayat Bilgisi öğretim programı incelenmiş ve ‘’Özsaygı, Özgüven,
Toplumsallık, Sabır, Hoşgörü, Sevgi, Saygı, Barış, Yardımseverlik,
Doğruluk, Dürüstlük, Adalet, Yeniliğe Açıklık, Vatanseverlik, Kültürel
Değerleri Koruma’’ değerlerinden daha çok sosyal değerler olan
yardımseverlik, adalet, saygı, sevgi, barış, toplumsallık değerleri ile ilgili öncül
maddeler oluşturulmuş ve uzman görüşlerine başvurulmuştur. Uzman
görüşleri doğrultusunda son şekli verilen ifadelerden oluşan bir deneme
formu (ölçek) hazırlanmıştır. Ölçeğin içerisinde yönerge, katılımcıların
cinsiyeti, şube bilgileri de eklenmiş ve toplamda 400 öğrenci grubuna
çalışma (deneme formu/ölçek) uygulanmıştır.
Katılımcıların deneme formunda (hazırlanan ölçek) yer alan ifadelere
verdikleri cevaplar puanlanarak, SPSS 22.0 Paket Programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Cevapların işlenmesinde olumlu yönlü ifadeler (maddeler)
‘’Kesinlikle Katılıyorum’’ ifadesinden ‘’Kesinlikle Katılmıyorum’’ ifadesine
doğru 5’ten 1’e doğru sınıflandırılmış ve puanlanmıştır. Olumsuz yönlü
maddeler ise ‘’Kesinlikle Katılıyorum’’ ifadesinden ‘’Kesinlikle
Katılmıyorum’’ ifadesine doğru 1’den 5’e doğru sınıflandırılmış ve
puanlanmıştır. Son hali verilen ölçeğin geçerliğin test edilmesinde ‘’yapı
geçerliliği’’ yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise Cronbach Alfa iç
tutarlık katsayısı ile test edilmiştir.
Elde edilen sonuçlar öğrencilere hayat bilgisi dersinde örtük bir şekilde
edindirilmeye çalışılan sosyal değerlere yönelik algılarını belirlemede
ölçeğin uygun niteliklere sahip olduğunu ortaya çıkmıştır. Çalışma
kapsamında geliştirilen ölçeğin literatüre bir katkı sağlayacağı, ilkokul
öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersinde edinmesi istenen sosyal değerlere
yönelik algılarını saptamada araştırmacı ve öğretmenlere yardımcı olacağı
düşünülmektedir.
Extendend Abstract
Introduction
In the Primary School Life Information course, students are educated in the
name of acquiring social, social, universal and cultural values as well as their
daily life skills. In this context, students are implicitly passing on value
education (Ada and Ünal, 2000; Dönmez and Gençert, 2007, Bicer, 2013). It is
important for the students to know their perceptions against these values in
their daily lives and to carry out Value Education studies according to this
data (Bakaç, 2013).The purpose of this study is to develop a valid and
reliable scale to detect the perceptions of the students who are trying to be
acquired in an implicit way in the Life Science course, and to use this scale in
the Life Science lessons.
Method
The Life Science curriculum has been examined and the philanthropy, which
is more social values than '' Self Value, Self-Confidence, Sociality, Patience,
Tolerance, Love, Respect, Peace, Charity, Accuracy, Honesty, Justice,
Openness to Newness, Patriotism, Protection of Cultural Values' justice,
respect, love, peace, sociality values were created and expert opinions were
applied. A test form (scale) consisting of final expressions was prepared in
line with expert opinions. In the created trial form (scale), a five-point rating
system is used in the form of "I absolutely agree", "I agree", "I do not agree",
"I do not participate" and "I absolutely disagree". Within the scale, the
directive, gender of the participants, branch information were added and a
total of 400 students (trial form / scale) were applied.Participants' responsesto the statements on the test form (prepared scale) were scored and analyzed
using the SPSS 22.0 Package Program. Positive expressions (items) in the
processing of answers are classified and scored from 5 to 1 towards the
expression "I definitely agree" from the phrase "I definitely do not
participate". Negative items are classified and scored from 1 to 5 towards the
expression 'I am absolutely agree' from '' Absolutely I do not agree ''. When
the final scale is tested, '' construction validity '' method is used. The
reliability of the scale was tested using the Cronbach Alpha internal
consistency coefficient.
Findings
The data related to the 24 expressions in the study were tried to be
determined by explanatory factor analysis and not to determine the basic
factors that are particularly relevant. In this process, considering the antiimage
correlation matrix, materials with values above the intersection points
of 0.5 are taken into account and the items below this value are removed and
the procedure is repeated (Can, 2014). In addition, in order to make sure that
the items in the prepared scale are not regarded as contiguous with each
other and the factor load value is over 0.45, the transactions were carried out
(Büyüköztürk, 2011).When the scale was formed, scale items were
determined on the basis of positive and negative judgments about social
values. Therefore, 2 factors were determined for the scale. Factor 1 contains
positive judgments about the social values of the materials collected in the
life information lesson and Factor 2 contains the negative judgments about
the social values in the life information lesson. With the results obtained, it
turns out that students have appropriate qualifications in determining the
perceptions of social values that are being tried to be acquired in the course
of livelihoods.
Conclusion
It is believed that researchers and teachers will be helpful in determining the
perceptions of social values which primary school students need to acquire
in the course of Life Science, which will contribute to the literature in the
scope of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: -ERTE Özel Sayısı |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr