Kayıt dışı istihdam, kayıt dışı ekonominin
istihdam piyasasındaki yansımasıdır. Kayıt dışı istihdamın varlığı halinde
devlet, ücretler üzerinden alınan vergiler ile sosyal güvenlik primlerinden
mahrum kalmaktadır. Kayıt dışı istihdamın sosyal güvenlik sitemi üzerindeki
etkilerini azaltmak ve işverenleri kayıtlı istihdama yönlendirmek için
Türkiye’de asgari işçilik uygulaması geliştirilmiştir. Asgari işçilik
uygulamasında bir işin tamamlanabilmesi için gerekli işçilik miktarı üzerinden
ödenmesi gereken minimum prim miktarı belirlenmekte ve işverenlerin bu miktarın
altında prim ödemesi engellenmektedir. Bu uygulama kapsamında Sosyal Güvenlik
Kurumu (SGK) kayıt dışı istihdam neticesinde ortaya çıkan prim kayıplarının bir
kısmını tahsil etmektedir. Ancak sistem kururken prim alacaklarının tahsil
edilmesine odaklanarak fark işçilik tutarları üzerinden gelir ve damga vergisi
alınmasına ilişkin düzenlemeler yapılmamış ve uygulamanın vergi ayağı eksik
kalmıştır. Bu kapsamda SGK tarafından işverenlere re’sen tahakkuk ettirilen
fark işçilik tutarları dikkate alındığında 2008-2017 yılları arasında takip
edilmeyen gelir ve damga vergisi tutarlarının toplam miktarı, 526 Milyon TL’nin
üzerindedir. Asgari işçilik uygulamasının vergi ayağının eksik şekilde
tasarlanması, uygulamayı kayıt dışı istihdamı azaltma amacından uzaklaştırmakta
ve SGK’nın prim toplama aracına dönüştürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr