Zaman, tüm
sektörlerde olduğu gibi sağlığın korunması, gelişmesi ve devamlılığını sağlayan
sağlık sektöründe de önemini korumakta hatta insan hayatı söz konusu olduğunda
diğer örgütlere göre daha fazla ön plana çıkmaktadır. Teknolojinin yoğun
kullanıldığı bu sektörde yönetilemeyen zaman, bir domino taşı misali tüm kişi
ve süreçleri de olumsuz etkileyecektir. Sağlık hizmeti verilen, her dakikanın
hatta anların birbiriyle yarıştığı ve insan hayatına müdahil kişilerin
çalıştığı sağlık sektörünün önemli bir yapı taşı olan hastanelerde, zamanı
etkin kullanmak ve öneminin farkında olmak, kurumun başarı ve kalitesinin en
büyük öncülerindendir.
Hastanelerin
başarılarını ölçmek için geliştirilen ve uygulanan birçok kriter, zamanla
yapılan yarışın sonuçlarını sorgulamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, sağlık
çalışanlarının hastanedeki zaman becerilerini ve sağlık çalışanlarının zaman
kullanımlarında farklılık yaratan demografik özellikleri belirlemektir.
Çalışmada sağlık çalışanlarının zaman kullanımında farklılık yaratan demografik
özellikler ve zaman tuzakları da ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Çalışmadaki
veriler, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna bağlı Edirne’deki A hastanesinin
sağlık çalışanlarından toplanmıştır. Araştırmada, sağlık çalışanlarının zaman
yönetimlerine ilişkin verilerin toplanmasına yönelik “zaman yönetimi
ölçeği-zaman envanterini” içeren anket uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen
veriler, SPSS 21 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Değerlendirmede; tek değişkenli istatistik yöntemlerden frekans analizleri, t
testi ve ANOVA testleri ile Mann Whitney U ve Kruskal Wallis Testi gibi
parametrik olmayan testlerden faydalanılmıştır.
Time is also important in the health sector which provides protection, development and continuity of health as it is in all sectors and even more important than other organizations when it comes to human life. When technology cannot be managed in this sector where it is heavily used, it will negatively affect all people and processes like a domino stone. Using effectively and being aware of the importance of time are the great pioneers of the success and quality of the hospitals which are important building blocks of the health sector where every minute and even moment compete with each other and employees involved in human life.
Many of the criteria developed and applied to measure
the success of hospitals are questioning the outcome of the race over time. The main purpose of this
study are to determine the time skills of health workers in the hospital and to
determine the demographic characteristics that make a difference in the time
uses of health workers. The study also attempted to revealed the demographic
characteristics and the time traps that differentiated health workers’ time
usage.
The data in the study collected from the health workers in Turkey Public Hospitals
Authority in Edirne. In the study, a questionnaire including “time management scale- time
inventory” was applied to measure the time management of health workers. The
data collected were evaluated by using SPSS 21 software package program. In the
evaluation of the data, non-parametric tests such as frequency analysis, t test
and ANOVA tests and Mann Whitney U and Kruskal Wallis Test were used.
Despite the fact
that there was no difference in time management according to sex, it was
determined that there were significant differences in all scale and sub-scale
questions according to marital status, education and occupational experience. According to this, it is revealed that there are
differences in the time planning dimension in health care workers who are not
or not having time management education. Accordingly, it is determined that the
time training areas are more effective in long and short term planning. In this study, it was also determined that
healthcare workers were not able to stay away from the “perfectionism” and
“guest” trap but from “telephone conversations” time trap. As a result of the
study, it is necessary for the decisions to meet with a well-managed time in
order to achieve the desired and effective results in health services.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Acceptance Date | April 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |