Research Article
BibTex RIS Cite

İnvestigation Of Effect Of Third Age Tourism Perception On Satisfaction

Year 2023, , 607 - 625, 30.12.2023
https://doi.org/10.47994/usbad.1268646

Abstract

In recent years, the proportion of people aged 65 and over in the general population has been increasing rapidly around the world. The importance of third-age tourism is increased by the fact that this age group travels especially in off-season periods, ensuring that tourism spreads throughout the year, and that their plans are open to flexibility. Therefore, third age tourism is an important sector that can contribute greatly to the growth of tourism and health sectors in countries. This study was carried out to examine the effect of the perceptions of people aged 65 and over towards third-age tourism on destination satisfaction. In this context, data was collected via online survey method from 413 participants aged 65 and over living in Turkey. The data obtained was analyzed using SPSS and AMOS programs. The analyzes performed showed that the scales used were valid and reliable. After determining that the data had a normal distribution, confirmatory factor analysis and path analysis were applied within the framework of structural equation modeling. The results obtained from the path analysis showed that preference and quality dimensions had a positive effect on satisfaction, while facility facilities had a negative effect. In line with these findings, various suggestions have been put forward to increase the potential of third age tourism.

References

  • Akdu, U. (2014). Medikal Turizmde Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akoğlan, K. M., Acar, D., & Zencir, Ç. E. (2019). Üçüncü Yaş Turizminin Geliştirilmesinde Yaşlı Dostu Şehir (YDŞ) Teması, Turizm Akademik Dergisi 6(2), 99-114.
  • Aksu, M., Korkmaz, H., & Sünnetçioğlu, S. (2016). Yiyecek ve İçecek İşletmelerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Etkisi: Bozcaada’da DINESERV Modeliyle Bir Araştırma. Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute 19(35), 1-18.
  • Akşit Aşık, N. (2016). Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Termal Otellerde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(47), 1161-1168.
  • Ateş, A., & Sunar, H. (2020). Üçüncü Yaş Turizmi. A. Ateş & A. Akmeşe (Ed.) içinde, Turizmde Güncel Konular. Ankara: İksad Yayıncılık.
  • Aydemir, A., & Kılıç, S. N. (2023). Dünyada ve Türkiye'de Üçüncü Yaş Turizmi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1( Özel Sayı 3), 1-11.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: A review. International Journal of Research in Marketing 13(2), 139-161.
  • Chin, W. W. (1998). Commentary: Issues and Opinion on Structural Equation Modeling. MIS quarterly 22(1), 7-16. Çakıcı, A. C., & Aksu, M. (2007). Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 18(2), 183-194.
  • Çakır, F., & Küçükkambak, S. E. (2016). Destinasyon pazarlaması ve Fethiye yöresinin algılanan imajının ölçümü üzerine ampirik bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 18(2), 400-425.
  • Dağıstan, M. T., & Mısırlı, İ. (2021). Destinasyon İmajı ve Ziyaretçi Memnuniyetinin Destinasyon Aidiyeti Üzerine Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi 11(2), 537-567.
  • Davras, Ö., & Uslu, A. (2019). Destinasyon seçimini belirleyen faktörlerin destinasyon memnuniyeti üzerindeki etkisi: Fethiye’de İngiliz turistler üzerinde bir araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 8(1), 679-696.
  • Güngör, E. (2010). Turistik Yörelerden Memnuniyet ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışları: Antalya Örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Hacıoğlu, N., & Şahin, B. (2011). Üçüncü Yaş Turizmi. N. Hacıoğlu ve C. Avcıkurt (Ed.) içinde, Turistik Ürün Çeşitlendirmesi. 2. Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Hamzaçebi, A. B., & Yozgat, U. (2019), Turizm Sektöründe Algı Yönetiminin Rolü. IJMA International Journal of Management and Administration 3(5), 51-65.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Hosany, S., & Prayag, G. (2013). Patterns of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, and Intention to Recommend. Journal of Business Research 66, 730-737.
  • Huang, L., & Tsai, H. T. (2003). The Study of Senior Traveler Behavior in Taiwan. Tourism Management 24(5), 561-574.
  • İlban, M. O., Bezirgan, M., & Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 27(2), 181-194.
  • Karabulut, B. (2014). Algı Yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Karaca, Ş., Özkan Önem, E., & Yıldız, M. (2022). Üçüncü Yaş Turizmine Yönelik Algı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 7(2), 26-43.
  • Kazan, A., & Güneş, E. (2022). Otel İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti ve Davranış Niyeti Üzerine Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi 14(1), 465-482.
  • Kılınç, İ. (2017). Türkiye Medikal Turizm Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Memnuniyet Üzerine Bir Alan Araştırması . Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 8(17), 130-143.
  • Laslett, P. (1991). A Fresh Map of life: The Emergence of the Third Age. Harvard University Press.
  • Mancı, A. R. (2022). Destinasyon Özelliklerine İlişkin Memnuniyetin Tekrar Ziyaret ve Tavsiye Etme Niyetine Etkisi: Şanlıurfa örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 6(2), 344-357.
  • Meydan, H. C., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nikitina, O., & Vorontsova, G. (2015). Aging Population and Tourism: Socially Determined Model of Consumer Behavior in the "Senior Tourism" Segment. Procedia - Social and Behavioral Sciences 214, 845-851.
  • Norman, W. C., Daniels, M. J., McGuire, F., & Norman, C. A. (2001). Whither the Mature Market: An Empirical Examination of the Travel Motivations of Neo-Mature and Veteran-Mature Markets. Journal of Hospitality & Leisure Marketing 8(3-4), 113-130.
  • Özkan Önem, E. (2020). Termal Tesislerdeki Yiyecek Içecek Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Sivas Ili Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, A. (2014). Bir Modern Işletme Yaklaşımı Olarak Dünya Sağlık ve Üçüncü Yaş Turizmi Harcamalarında Müşteri Memnuniyetinin Rolü: Bolu Karacasu Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pizam, A., & Ellis, T. (1999). Customer Satisfaction and its Measurement in Hospitality Enterprises. International Journal of Contemporary Hospitality Management 11(7), 326-339.
  • Sangpikul, A. (2008). Travel Motivations of Japanese Senior Travellers to Thailand. International Journal of Tourism Research 10, 81–94.
  • Sert, A. N. (2019). Üçüncü Yaş Yerli Turistlerin Seyahat Kısıtları ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42, 200-211.
  • Şahin, A., & Şen, S. (2017). Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi. Journal of International Social Research 10(52), 1176-1184.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online 8(2), 23-74.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Tengilimoğlu, D. (2021). Sağlık Turizmi ve Devlet Teşvikleri. Journal of Life Economics 8(1), 1-10.
  • Türkmen, S., Lütfi, A., & Türkmen, E. (2018). Destinasyon Kişiliği, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Çanakkale örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 13(49), 22-32.
  • Umur, M., (2015). Destinasyon İmajı ve Destinasyon Kişiliğinin, Ziyaretçi Memnuniyeti ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışı Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Voss, G., Parasuraman, A., & Grewal, D. (1998). The Role of Price and Quality Perceptions in Prepurchase and Postpurchase Evaluation of Services. Journal of Marketing 62(4), 46-61.
  • Wang, Y. (2005). An Exploratory Study of Travel Constructs in Mature Tourism. United States: PhD South Carolina University. You, X., & O´Leary, J. T. (1999). Destination Behaviour of Older UK travellers. Tourism Recreation Research 24, 23–34.
  • Zhang, K. (2007). Understanding Chinese Tourists’ Satisfaction with Their Travel Experiences in Canada. (Unpublished Master’s Thesis). Lakehead University, Thunder Bay, Ontario.

Üçüncü Yaş Turizmine Yönelik Algının Memnuniyet Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Year 2023, , 607 - 625, 30.12.2023
https://doi.org/10.47994/usbad.1268646

Abstract

Son yıllarda dünya genelinde 65 yaş ve üzeri kişilerin genel nüfus içerisindeki oranı hızlı bir şekilde artmaktadır. Bu yaş grubunun özellikle sezon dışı zamanlarda seyahat etmesi, turizmin tüm yıla yayılmasına ve planlarının esnekliğe açık olmasından dolayı üçüncü yaş turizminin önemi artmaktadır. Dolayısıyla üçüncü yaş turizmi, ülkelerde turizm ve sağlık sektörlerinin büyümesine önemli katkı sağlayabilecek önemli bir sektördür. Bu çalışma 65 yaş ve üzeri kişilerin üçüncü yaş turizmine yönelik algılarının destinasyon memnuniyetine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda, Türkiye'de yaşayan 65 yaş ve üzerindeki 413 katılımcıdan çevrimiçi anket yöntemiyle veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS ve AMOS programları kullanılarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen
analizler, kullanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir. Verilerin normal dağılıma sahip olduğu belirlendikten sonra, yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizi yapılmıştır. Yapılan yol analizinden elde edilen sonuçlar, tercih ve nitelik boyutlarının memnuniyet üzerinde pozitif, tesis imkânlarının ise negatif yönde etkisi olduğunu göstermiştir. Bu bulgular doğrultusunda, üçüncü yaş turizminin potansiyelini artırmaya yönelik çeşitli öneriler ortaya konulmuştur.

References

  • Akdu, U. (2014). Medikal Turizmde Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akoğlan, K. M., Acar, D., & Zencir, Ç. E. (2019). Üçüncü Yaş Turizminin Geliştirilmesinde Yaşlı Dostu Şehir (YDŞ) Teması, Turizm Akademik Dergisi 6(2), 99-114.
  • Aksu, M., Korkmaz, H., & Sünnetçioğlu, S. (2016). Yiyecek ve İçecek İşletmelerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Etkisi: Bozcaada’da DINESERV Modeliyle Bir Araştırma. Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute 19(35), 1-18.
  • Akşit Aşık, N. (2016). Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Termal Otellerde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(47), 1161-1168.
  • Ateş, A., & Sunar, H. (2020). Üçüncü Yaş Turizmi. A. Ateş & A. Akmeşe (Ed.) içinde, Turizmde Güncel Konular. Ankara: İksad Yayıncılık.
  • Aydemir, A., & Kılıç, S. N. (2023). Dünyada ve Türkiye'de Üçüncü Yaş Turizmi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1( Özel Sayı 3), 1-11.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: A review. International Journal of Research in Marketing 13(2), 139-161.
  • Chin, W. W. (1998). Commentary: Issues and Opinion on Structural Equation Modeling. MIS quarterly 22(1), 7-16. Çakıcı, A. C., & Aksu, M. (2007). Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi 18(2), 183-194.
  • Çakır, F., & Küçükkambak, S. E. (2016). Destinasyon pazarlaması ve Fethiye yöresinin algılanan imajının ölçümü üzerine ampirik bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 18(2), 400-425.
  • Dağıstan, M. T., & Mısırlı, İ. (2021). Destinasyon İmajı ve Ziyaretçi Memnuniyetinin Destinasyon Aidiyeti Üzerine Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi 11(2), 537-567.
  • Davras, Ö., & Uslu, A. (2019). Destinasyon seçimini belirleyen faktörlerin destinasyon memnuniyeti üzerindeki etkisi: Fethiye’de İngiliz turistler üzerinde bir araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 8(1), 679-696.
  • Güngör, E. (2010). Turistik Yörelerden Memnuniyet ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışları: Antalya Örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Hacıoğlu, N., & Şahin, B. (2011). Üçüncü Yaş Turizmi. N. Hacıoğlu ve C. Avcıkurt (Ed.) içinde, Turistik Ürün Çeşitlendirmesi. 2. Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Hamzaçebi, A. B., & Yozgat, U. (2019), Turizm Sektöründe Algı Yönetiminin Rolü. IJMA International Journal of Management and Administration 3(5), 51-65.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Hosany, S., & Prayag, G. (2013). Patterns of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, and Intention to Recommend. Journal of Business Research 66, 730-737.
  • Huang, L., & Tsai, H. T. (2003). The Study of Senior Traveler Behavior in Taiwan. Tourism Management 24(5), 561-574.
  • İlban, M. O., Bezirgan, M., & Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 27(2), 181-194.
  • Karabulut, B. (2014). Algı Yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Karaca, Ş., Özkan Önem, E., & Yıldız, M. (2022). Üçüncü Yaş Turizmine Yönelik Algı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 7(2), 26-43.
  • Kazan, A., & Güneş, E. (2022). Otel İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti ve Davranış Niyeti Üzerine Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi 14(1), 465-482.
  • Kılınç, İ. (2017). Türkiye Medikal Turizm Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Memnuniyet Üzerine Bir Alan Araştırması . Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 8(17), 130-143.
  • Laslett, P. (1991). A Fresh Map of life: The Emergence of the Third Age. Harvard University Press.
  • Mancı, A. R. (2022). Destinasyon Özelliklerine İlişkin Memnuniyetin Tekrar Ziyaret ve Tavsiye Etme Niyetine Etkisi: Şanlıurfa örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 6(2), 344-357.
  • Meydan, H. C., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nikitina, O., & Vorontsova, G. (2015). Aging Population and Tourism: Socially Determined Model of Consumer Behavior in the "Senior Tourism" Segment. Procedia - Social and Behavioral Sciences 214, 845-851.
  • Norman, W. C., Daniels, M. J., McGuire, F., & Norman, C. A. (2001). Whither the Mature Market: An Empirical Examination of the Travel Motivations of Neo-Mature and Veteran-Mature Markets. Journal of Hospitality & Leisure Marketing 8(3-4), 113-130.
  • Özkan Önem, E. (2020). Termal Tesislerdeki Yiyecek Içecek Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Sivas Ili Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, A. (2014). Bir Modern Işletme Yaklaşımı Olarak Dünya Sağlık ve Üçüncü Yaş Turizmi Harcamalarında Müşteri Memnuniyetinin Rolü: Bolu Karacasu Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pizam, A., & Ellis, T. (1999). Customer Satisfaction and its Measurement in Hospitality Enterprises. International Journal of Contemporary Hospitality Management 11(7), 326-339.
  • Sangpikul, A. (2008). Travel Motivations of Japanese Senior Travellers to Thailand. International Journal of Tourism Research 10, 81–94.
  • Sert, A. N. (2019). Üçüncü Yaş Yerli Turistlerin Seyahat Kısıtları ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42, 200-211.
  • Şahin, A., & Şen, S. (2017). Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi. Journal of International Social Research 10(52), 1176-1184.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online 8(2), 23-74.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Tengilimoğlu, D. (2021). Sağlık Turizmi ve Devlet Teşvikleri. Journal of Life Economics 8(1), 1-10.
  • Türkmen, S., Lütfi, A., & Türkmen, E. (2018). Destinasyon Kişiliği, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Çanakkale örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 13(49), 22-32.
  • Umur, M., (2015). Destinasyon İmajı ve Destinasyon Kişiliğinin, Ziyaretçi Memnuniyeti ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışı Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Voss, G., Parasuraman, A., & Grewal, D. (1998). The Role of Price and Quality Perceptions in Prepurchase and Postpurchase Evaluation of Services. Journal of Marketing 62(4), 46-61.
  • Wang, Y. (2005). An Exploratory Study of Travel Constructs in Mature Tourism. United States: PhD South Carolina University. You, X., & O´Leary, J. T. (1999). Destination Behaviour of Older UK travellers. Tourism Recreation Research 24, 23–34.
  • Zhang, K. (2007). Understanding Chinese Tourists’ Satisfaction with Their Travel Experiences in Canada. (Unpublished Master’s Thesis). Lakehead University, Thunder Bay, Ontario.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Şükran Karaca 0000-0002-0268-1810

Esra Özkan Önem 0000-0001-5951-3466

Muhammed Yıldız 0000-0002-0407-8783

Early Pub Date December 30, 2023
Publication Date December 30, 2023
Acceptance Date September 14, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Karaca, Ş., Özkan Önem, E., & Yıldız, M. (2023). Üçüncü Yaş Turizmine Yönelik Algının Memnuniyet Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(13), 607-625. https://doi.org/10.47994/usbad.1268646

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414