The purpose of this research is to present a new perspective on the roles, dilemmas, and authority of street-level bureaucrats (such as teachers, police officers, and lawyers) who provide public services, by examining the arguments in Michael Lipsky's book "Street-Level Bureaucracy" within the context of educational administration. Designed with a qualitative research approach, this study deeply analyzed the core arguments and case examples in Lipsky's book using the document analysis technique. The findings of the research reveal that street-level bureaucrats are not merely policy implementers; rather, they play an active role in the policy-making process by using various strategies through their discretionary power. This situation indicates that the supervision of these bureaucrats by central authorities presents a complex and multidimensional structure due to the nature of their work. Furthermore, it was concluded that while professionalization alone does not offer a solution for the intended implementation of policies, strategic incentives, supportive criticism, and investment in bureaucrats can yield more effective results. Consequently, the study emphasizes that the success of public services should be measured not only by efficiency but also by responsiveness, justice, and citizen trust.
Street-level bureaucracy Street-level bureaucrats Discretion Educational Administration Public Services
Bu araştırmanın amacı, Michael Lipsky’nin “Sokaktaki Bürokrasi” adlı kitabının argümanlarını eğitim yönetimi bağlamında inceleyerek, kamu hizmetlerini yürüten alt kademe bürokratların (öğretmenler, polisler, hukukçular gibi) rolleri, karşılaştıkları ikilemler ve yetkileri hakkında yeni bir perspektif sunmaktır. Nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanan bu araştırmada, doküman incelemesi tekniği kullanılarak, Lipsky’nin kitabındaki temel argümanlar ve örnek olaylar derinlemesine incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, sokaktaki bürokratların yalnızca siyasa uygulayıcısı olmadığını; aksine, sahip oldukları takdir yetkisi sayesinde çeşitli stratejiler kullanarak siyasa oluşturma sürecinde de etkin rol oynadıklarını ortaya koymaktadır. Bu durum, söz konusu bürokratların merkezi otoriteler tarafından denetlenmesinin, işlerinin doğası gereği karmaşık ve çok boyutlu bir yapı arz ettiğini göstermektedir. Ayrıca, profesyonelleşme, politikaların amaçlandığı gibi uygulanmasında tek başına bir çözüm sunmazken, stratejik teşvikler, destekleyici eleştiri ve bürokratlara yapılan yatırımın daha etkili sonuçlar doğurabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, kamu hizmetlerinin başarısının sadece verimlilikle değil, aynı zamanda duyarlılık, adalet ve vatandaşların güveniyle de ölçülmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | August 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |