21st-century learning and innovation skills hold a significant position in contemporary educational paradigms and play a crucial role in the educational planning carried out by the Ministry of National Education. These skills enable individuals to develop into more productive, creative, and leadership-oriented, as well as effective persons. In this context, there emerged a necessity to develop a valid and reliable scale to accurately measure students’ perceptions regarding these skills. Accordingly, the developed scale was administered to a total of 630 students studying in various schools across different cities in Türkiye. Exploratory factor analysis was conducted on data obtained from 309 students, while confirmatory factor analysis was applied to data from 321 students. Statistical analyses revealed that the scale consists of 18 items and encompasses three fundamental factors. The Cronbach’s alpha reliability coefficient for the entire scale was calculated as .86, whereas the reliability coefficients for the subfactors ranged between .68 and .95. These comprehensive findings strongly indicate that the developed scale is a valid and reliable instrument for measuring students’ perceptions of twenty-first century learning and innovation skills.
Bu araştırma için Gazi Üniversitesi Rektörlüğü Etik Komisyonu kurumdan (29.03.2024 tarihli ve E-77082166-302.08.01-917898 sayılı) etik izin alınmıştır.
21. yüzyıl öğrenme ve yenilik becerileri, günümüz eğitim anlayışında oldukça önemli bir konumda yer almakta olup, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan eğitim planlamalarında da büyük bir öneme sahiptir. Bu beceriler sayesinde bireyler, daha üretken, yaratıcı, liderlik vasıflarına sahip ve etkin kişiler olarak yetiştirilmektedir. Bu bağlamda, öğrencilerin söz konusu becerilere ilişkin algılarının doğru ve güvenilir bir şekilde ölçülmesine yönelik geçerli bir ölçek geliştirme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen ölçek, Türkiye genelinde farklı şehir ve okullarda öğrenim görmekte olan toplam 630 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen verilerin 309’una açımlayıcı faktör analizi, 321’ine ise doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler neticesinde, geliştirilen ölçeğin 18 maddeden oluştuğu ve üç temel faktörü içerdiği belirlenmiştir. Ölçeğin tamamı için hesaplanan Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .86 seviyesinde iken, alt faktörlerin güvenirlik katsayıları .68 ile .95 arasında değişiklik göstermektedir. Bu kapsamlı bulgular, geliştirilen ölçeğin öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme ve yenilik becerilerine ilişkin algılarını ölçmekte hem geçerli hem de güvenilir bir araç olduğunu güçlü bir şekilde ortaya koymaktadır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 5, 2025 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |